Ik vind de laatste zin juist opvallend er wordt aangegeven dat misschien jouw naam straks op een grafsteen staat. Zou dit kunnen betekenen dat als je toestemming geeft om via de app je gegevens te delen dat bijvoorbeeld je naam en geboortedatum op een grafsteen met een digitaal scherm zien staan gaan zijn? Bij kniesoor wordt (of werd) ook gebruik gemaakt van deze gegevens via Bluetooth.

Verder hoop ik dat ze wat doen met de spiegels op de wc. Hier kun je heel wat leuke (schrik) effecten mee toevoegen denk ik.

Linksonderin mooie vleermuizen (animatronics???)
Rechtsbovenin een personage (Josef Charlatan???)

Zo zijn er nog een hoop andere details in de making off te bespeuren!

Crowket Nou moet ik die video nog eens zien, eens kijken wat er allemaal aan de muur hangt 😁.

Dat lijkt me inderdaad Joseph Charlatan te zijn. De centrale tombe in het kerkhof is dan zijn vrijwel zeker zijn tombe met zijn beeld (waarvan de schets achter Robert-Jaap dan de detailschets is) ervoor/ertegenaan.

Ik denk niet dat de vleermuizen een animatronic zullen gaan worden, in deze houding hangen dat soort beestjes zover ik weet vrij stil aan een boom in dit geval en rusten ze uit.
    Hoogstens dat de oogjes op gaan lichten zoals ook in de gereleasde clips indirect naar gerefereerd word.

Verder ben ik heel blij dat met de wachtrij met minder valide rekening is gehouden.
    Niks leuker lijkt mij om als familie samen een attractie te bezoeken volgens de officiële manier, en niet als rolstoeler door een zij ingang naar een kamer geloodst word om een impressie van de attractie te zien.

Verder word ik weer heel erg enthousiast van de voice over van de making off, wat kan Stanley Burleson dit waanzinnig goed.
    Tot op heden blijf ik nog steeds enthousiast over dit project, en zou de opening van deze attractie net zoveel aandacht kunnen krijgen als destijds ook met De Baron het geval was.

Joordi Op de plattegrond zie je wel de twee rondingen van de oude toren en zaal.

Zou het kunnen zijn dat de Kruysgang wel degelijk overdekt is als een -vervallen- kloostergang, zoals het in de eerdere tekening is verschenen? Alleen dat het niet is mee genomen in het dit ontwerp om de looproutes duidelijk te maken..

Wauw wat een gaaf project! Hele toffe concept art. Maar één ding, is die wachtrij niet veel te kort? Het lijkt erop dat bij het kerkhof de single riders en family lane worden samengevoegd en dan in groepen de attractie betreden.

Op piek dagen is dat stuk wachtrij van tevoren dan toch veel te kort, of is er nog meer? En sowieso ook geen ruimte voor een extended queue. Iets wat bij iedere nieuwe attractie telkens weer ontbreekt.

mikeee Dat dacht ik ook al, de beleving lijkt al bij het kerkhof te beginnen. Dat kleine stukje ervoor kan nog geen 30 minuten aan wachtrij herbergen denk ik.

• BjornB heeft hierop gereageerd.

broodje123

Ik vraag me af wat de functie van het rood omcirkelde vlak wordt. Waarom dit specifiek intekenen in het gebied zonder er een naam of functie aan te geven? Gewoon bos? Of toch nog een verrassing in het gebied?

mikeee
        Dat de wachtrij kort oogt viel mij ook al op. Ik verwacht niet dat er binnen nog een hele rij is omdat er wordt gezegd dat de rij buiten al ingedeeld gaat worden in groepen. Als je deze rij vergelijkt met Max en Moritz is het al aanzienlijk korter en zelfs daar staat het op drukke dagen buiten de reguliere rij. Er zal vast wel iets op bedacht zijn maar dat moet nog maar blijken.

• asuran heeft hierop gereageerd.

mikeee Ik denk dat de capaciteit vrij hoog is en hierdoor niet een heel lange wachtrij nodig is. Er zijn straks 6 "koorbanken" waar 18 personen per stuk in terecht kunnen dus dat is 108 per rit. Stel je hebt nog een grote voorshow (waarschijnlijk in het oude gedeelte van het Spookslot) waar nogmaals 108 personen in kunnen en 108 personen op het Huyverwoud pad dan schiet het al op. In het hoogseizoen zullen ze denk ik dat pad voor de ingang nog bij de rij kunnen betrekken.

KaleHari321 Denk heel eerlijk gezegd dat het een prima lengte is, de eerste 2/3 jaar zal het misschien voor de drukke dagen te klein zijn maar nadat de nieuwigheid eraf is worden de rijen sowieso wel minder.

Wordt het heksenpad volledig als wachtrij gebruikt?

asuran Dan nog wil je toch zorgen dat er ruimte is voor een eventueel verlengde wachtrij? Daar had prima rekening mee gehouden kunnen worden.

De verbinding tussen de Pardoes Promenade en het Huyverwoud gebied gaat nu ook verdwijnen, want er is geen verbinding ingetekend zo te zien. Lijkt me dat de meest linker deur van de abdij bedoeld is als MiVa ingang met alternatieve show.

Ruubje
              Zoals ik het nu opvat valt het heksenpad onder het “groepswandeling” gedeelte van de rij dus als ze dat als een wat inclusievere beleving willen gebruiken denk ik dat het niet echt als wachtrij gezien kan worden.

Prachtige concept art. Ik word hier heel blij van. Wel deel ik de zorg over de lengte van de wachtrij. Het wordt natuurlijk een attractie die een relatief beperkte doelgroep binnen het Eftelingpubliek bedient, maar dan nog lijkt de rij mij vrij kort.

Een heel mooi ontwerp, ik vind dit echt één van de mooiste tekeningen die de Efteling ooit heeft gepresenteerd, wat een details en wat een mooie kleuren. Ik ben er erg enthousiast over, laat maar komen!
                Het enige waar ik me zorgen over maak is de single-riders wachtrij. Want die worden voor zover ik het kan zien via een korte zijroute via de trap aan de zijkant van het gebouw naar binnen gestuurd, waardoor zij een groot deel van de beleving in de wachtrij gaan missen. En dat vind ik een slechte zaak, want ik wil als single-rider dat ik ook de volledige attractie moet kunnen beleven. Bij de Vliegende Hollander is dat jammergenoeg al om zeep: daar krijg je als single-rider ook niks meer mee van de sfeer en het verhaal. Natuurlijk kan ik ook in de gewone wachtrij aansluiten, maar ik weet nooit zeker of dat wel gewenst is, aangezien ze niet voor niets de single-riders wachtrij aangelegd hebben.

Maikel Tot zover ik weet maakt dat voor de Efteling niks uit, het is puur aan jou om te kiezen of je eventueel lang of kort wilt wachten als je alleen ga.

Wat een gave platen heeft de Efteling vandaag vrijgegeven zeg. Het ziet er echt fantastisch uit! De grote poort op het kerkhof geeft meteen hoop dat hier kleine groepjes per keer doorgelaten gaan worden zodat je in kleine groepjes het Heksenpad af loopt richting de ingang van de attractie.

Het enige waar ik een beetje voor vrees is of de duistere sfeer die deze afbeeldingen laten zien op een mooie zomerdag ook zo over komen in het echt. Het oude plein achter het Spookslot lag natuurlijk enorm beschut, maar het nieuwe plein zal veel meer open zijn. Dan ziet alles er prachtig uit maar is het gewoon net te licht als het ware. Maar hopelijk valt dat mee, we gaan het zien 😃

Ondanks dat de meeste informatie hier al wel gedeeld is inmiddels en de Blog ook genoeg info bevat voor de volledigheid ook nog even het persbericht van vandaag:

Efteling onthult invulling themagebied rond Danse Macabre

Gehele wachtrij toegankelijk voor gasten met een beperking

Het Huyverwoud, het themagebied rondom de nieuwe Efteling-attractie Danse Macabre, krijgt steeds meer gestalte. Op de bouwplaats zijn duidelijk de eerste tekenen van het compleet nieuwe themagebied te zien. Een schets van ontwerper Jeroen Verheij en een video van de bouwplaats onthullen wat de gast straks gaat beleven. Van horeca en retail tot de 20 meter hoge griezelige attractie Danse Macabre. De ‘wachtreis’ van de attractie, een wachtrij vol beleving, kan door een geheel gezelschap worden ervaren, ongeacht wel of geen beperking. Het themagebied rondom Danse Macabre vormt vanaf 2024 het griezeligste stukje Efteling.

Toegankelijkheid

Bij de ontwikkeling van Danse Macabre heeft toegankelijkheid veel aandacht gehad. “Vanaf het begin was bekend dat het attractietype van Danse Macabre een uitdaging zou worden betreft toegankelijkheid vanwege de grote draaischijf”, vertelt Koen Sanders, directeur Product, Markt en Imago. “Er is daarom goed nagedacht over de complete attractiebeleving vanaf binnenkomst bij het themagebied tot en met de uitgang van de attractie. We willen als Efteling een plek voor iedereen zijn, waar iedereen zich welkom voelt. Daarom hebben we samengewerkt met ervaringsdeskundigen en ons laten adviseren door verschillende partners met de expertise over een bepaalde beperking.” Bezoekers met een beperking kunnen Danse Macabre zoveel mogelijk samen met hun gezelschap beleven. Afhankelijk van de behoefte van de bezoeker en soort van beperking, is de attractie wel of niet geheel toegankelijk. Er is een zeer passend alternatief beschikbaar, waarbij alle zintuigen worden geprikkeld door geluids-, wind- en lichteffecten, zodat bezoekers na de beleving ervaringen kunnen delen.

Themagebied Huyverwoud

Vanaf 2024 worden Efteling-bezoekers in het Huyverwoud ondergedompeld in een griezelige wereld. Ze betreden het themagebied via een verlaten en vervallen abdijplein. Daar vinden ze onder meer duistere horecalocaties In den Swarte Kat en ’t Koetshuys en toiletvoorziening De Laetste Hoop. De familie Charlatan en hun bijzondere draaiorgel Esmeralda zorgen voor mysterieus entertainment. Via een onheilspellend ogende poort lopen bezoekers vanaf 8 jaar de ‘wachtreis’ in. Deze wachtrij vol beleving leidt hen via de kruisgang, een mysterieuze kruidentuin, grimmig kerkhof en griezelig woud naar de ingang van Danse Macabre. Daar wacht hen een spookspektakel vol duistere wendingen.

Danse Macabre

Efteling-attractie Danse Macabre laat bezoekers straks dansen op de muziek van het gelijknamige muziekstuk. Op een grote draaischijf van 18 meter doorsnee, met daarop 6 kleinere draaischijven, staan 6 koorbanken waarin in totaal 108 bezoekers plaats kunnen nemen. De grote draaischijf zal stijgen, kantelen en dalen, en als een munt ronddraaien voordat deze plat valt. Het spectaculaire ritsysteem van Danse Macabre is uniek in de wereld en maakt zijn debuut bij de Efteling in 2024.

Transformatie al een stukje zichtbaar van de spookpoes? Good kitty 🐈‍⬛ <=> Bad kitty👹?

• KJCP vindt dit leuk.