QDude24 Zo’n testmuurtje bouwen ze wel vaker (recentelijk ook voor de hutjes van Archipel).
Toevallig komt dit aan de orde in de nieuwe aflevering van Kleine Boodschap. Het geeft de vormgevers de mogelijkheid om verschillende bouwmethoden en -materialen uit te proberen. De ontwerper kan kijken of de uitvoering overeen komt met wat hij voor ogen heeft en aangeven welke variant zijn voorkeur heeft. En voor externe aannemers is een testmuurtje vaak een beter voorbeeld van hoe er gewerkt moet worden dan een papieren tekening dat is.

Quefox_ Ik blijf het gethematiseerde wanden vinden. Chiapas is een perfect voorbeeld , van buiten prachtig terwijl het station een rommel is en de indoorscene niet mis zou staan bij Duinrell.

Ik zeg niet dat Phantasialand slecht is of niet mooi is. Het zijn alleen echt niet volwaardige themagebieden met alles erop en eraan hoor. Nogmaals in mijn optiek zijn het vooral decorwanden die ontzettend mooi gedecoreerd zijn maar ik voel me er altijd erg opgesloten en er is echt veel te veel op elkaar gepropt.

Phantasialand voelt altijd als het pretpark dat je in rollercoaster tycoon bouwde waar je maar heel weinig grond tot je beschikking heb en veel bezoekers moet trekken. Het heeft wel zijn eigen charme maar ik zou het toch niet overal ook zo willen zien. Vindt het leuk in de Efteling dat vrijwel alles ruim is en bij bijna attracties langs de natuur loopt om ze te bereiken en dus ook wel benieuwd naar het eindresultaat van DM, zowel bij het begin als over 10 jaar wanneer nieuwe beplanting meer is gegroeid.

Ik lag even een paar dagen achter in dit topic maar lees in de laatst posts verrassend veel namen van andere parken dan de Efteling. Zullen we het wel een beetje bij het onderwerp houden? 🙃

Ik ben, langzaam, bezig aan een eerbetoon aan het Spookslot.

Om dat te doen, ben ik heel wat elementen van het Spookslot aan het isoleren en in meerdere lagen aan het steken, om er leuke dingen mee te kunnen doen. Daar kruipt natuurlijk enorm veel werk in, maar het geeft wel leuke effecten:


(De foto heb ik express van een watermerk voorzien, er kruipt hier enorm veel werk in.. wil je, voor een legitiem gebruik nu toch een versie zonder watermerk en achtergrond, laat het me dan weten).
Deze afbeelding komt voort uit een foto, waar ik wat perspectief heb moeten in orde brengen (de foto was helaas schuin genomen door mij), dus hier zit enkele uren werk in (ik ben echt geen fotobewerkings-genie). Alle figuren in die foto, en de berg, zitten op hun eigen layers.

Tijdens de laatste openingsdag van het Spookslot heb ik tientallen (meer dan 100) foto's genomen van details, texturen en elementen uit het Spookslot.
Er zitten zoveel kleine details in het Spookslot verstopt, zoveel elementen, waarvan de meeste mensen zelfs niet eens stilstonden dat ze er waren.

Ik heb hier allerlei plannen mee, dus mogelijk zal ik hier wat vaker foto's neerzetten van wat de huidige status is of wat ik klaargespeeld heb.
Ik hoop hier iets leuks mee te kunnen doen, maar ik vermoed dat dit pas voor ergens begin volgend jaar zal zijn.

Zijn hier nog mensen bezig aan een eerbetoon of iets speciaals rond het Spookslot?

    Kevjoe
    Ik meen mij te herinneren dat er ooit plannen zijn geweest om een 3D versie van het Spookslot te maken waar je doorheen zou kunnen lopen alszijnde een simulator, maar deze was vanwege de beperkingen van die tijd helaas niet verder gekomen dan de concepttafel net als de VHE en VV 3D sims van Omnis. Ik weet even niet meer wie de plannen voor de Spookslot sim toen hadden... Zou denk ik best een groot eerbetoon zijn als je volledig door het slot zou kunnen lopen (misschien zelfs backstage..?).

      Herbergier Dat gaat helaas een bijna onmogelijk werk worden, vrees ik. Daarvoor is beeldmateriaal verzamelen heel erg belangrijk, zeker als je het eer aan wilt doen. Er zijn wel heel erg veel foto's van het Spookslot en video's, maar je hebt eigenlijk vrij weinig echt scherpe details van de gebouwen en textures, wat het wel moeilijker maakt.

      Niets is onmogelijk, maar het zal wel wat werk vergen.

      Het Spookslot zit (nu nog steeds) vol met details, kleine wezentjes en verborgen tekeningen.
      Deze kan je bijvoorbeeld ergens in het slot terugvinden. Heeft er iemand zin om een gokje te wagen waar dit gevonden kan worden?

      Die zit pal boven de ingangsdeuren... 🙂

      Ik ben zo vaak in Spookslot geweest de afgelopen tijd, ik denk dat er weinig details zijn die ik heb gemist.

      • Kevjoe heeft hierop gereageerd.

        Ik zit de laatste kleine boodschap te luisteren over thematisering met mensen van de Efteling. Hier hoorde ik in dat ze 25.000 aan bomen gaan uitgeven voor een van de lopende projecten. Ik geloof niet dat dat voor het grand hotel is dus dat moet wel danse macabre zijn. Ik ben geen boom expert, maar dat is naar mijn idee toch een flink bedrag voor bomen. Dit geeft mij wel vertrouwen dat het in de toekomst de afscheiding tussen M&M en danse macabre goed moet komen.

          Brabander 25.000 euro? Daar koop je heel wat twijgjes voor, maar wil je grote volwassen bomen zoals Toverland die bij Zork heeft geplaatst is dat budget na een paar bomen wel op. Zeker als daar ook het plaatsen bij inbegrepen zit.

            Bomen zijn best wel behoorlijk prijzig, vind het dan nog best een laag bedrag. Ik ben heel benieuwd wanneer ze met meer informatie komen over de attractie zelf.

            Michael het werd ook tussen neus en lippen door gezegd met weinig extra info. Geen idee over twijgjes ging en met aanplanten. Het lijkt me wel dat dit voor de kant tussen M&M en spookslot is, maar we gaan het zien

            25.000 voor beplanting is inderdaad niet veel.

            • luc136 heeft hierop gereageerd.

              ChasinDreams Voor 25000 kan je heel veel bomen kopen. Wel kleintjes, dus dan moeten we een jaar of 10-20 wachten tot het echt weer dichtgroeit. Maar voor dat geld kan je makkelijk het hele oppervlak van de Spookslot-bouwput beplanten.

              Vraag is natuurlijk wat de Efteling kiest. Voor zo’n bedrag kan je duizend kleine boompjes kopen die vanzelf groter worden, of 2-3 grote die meteen het formaat hebben wat je uiteindelijk wil bereiken.

                luc136 Je onderschrijft hiermee mijn punt alleen maar. Wil je een "woud" creëren, niet over 10 of 20 jaar, maar nu... dan is 25000 weinig.

                • luc136 heeft hierop gereageerd.

                  ChasinDreams Waarom zou het nú moeten? Het ‘woud’ waarvan het nu zo zonde vinden dat het gekapt wordt is 44 jaar oud, toen Spookslot gebouwd werd waren dat ook maar sprietjes. Het stuk bos wat voor Baron gekapt is was ook 20 jaar oud en is toen ook gewoon geleidelijk gegroeid. Zo’n bos wat langzaam groeit zal uiteindelijk veel meer als bos aanvoelen omdat de bomen vanaf het begin zich aanpassen aan hun locatie. Dat is veel beter voor de bomen dan wanneer je volgroeide exemplaren bij elkaar gaat planten. Het planten van grote bomen heeft bovendien het risico dat ze sneller afsterven omdat ze al veel langer ‘gewend’ zijn aan de omstandigheden (bodem, grondwaterstand) op een andere plek.

                  Natuurlijk ziet het er tof uit als je vanaf dag 1 grote bomen hebt maar het is eigenlijk ontzettend tegennatuurlijk. Ik zie het probleem niet als we even geduld moeten hebben voor het woud en de natuur gewoon zijn werk laten doen. Zo heeft de Efteling dat bijna altijd gedaan, en kijk eens hoe verknocht we inmiddels aan al die bomen zijn 😉

                    denk dat de efteling ook wel meer controle wil over de groei van de flora rondom DM, das gemakkelijker te bereiken als de bomen klein beginnen, komt er meer zonlicht in de omgeving voor andere planten.