- Bijgewerkt
JorisR precies, ik bedoel wat ik schrijf: dat er de komende jaren nóg een grote attractie uit de Efteling gaat verdwijnen / wordt vervangen
JorisR precies, ik bedoel wat ik schrijf: dat er de komende jaren nóg een grote attractie uit de Efteling gaat verdwijnen / wordt vervangen
Dutch23 zo zinloos dit. Ik haal specifieke attracties aan. En het wordt flink uit zijn verband getrokken.
Debruijn7 Wat zien jullie dan liever komen een Droptower of een Shooter
Eftelflags Anyway. Dit is wel een leuke vervanger toch?
https://www.intamin.com/product/dome-ride-theater/Stijngeene mag ik dan deze aandragen? https://www.intamin.com/product/360-fly-adventure/
Een droptower zou wel leuk zijn, maar zeker NIET op de locatie van het spookslot. Plaats zo'n ding op Strookrijk, waar de Efteling ook stukken hoger mag bouwen dan op de locatie van het spookslot.
Een shooter?? Hmmm, dan wel met grotendeels echte decors ipv alleen schermen. En liever dan met toverstafjes of iets anders magisch ipv geweren.
Maar zoals @Eftelflags en @Stijngeene beide al aangeven, zijn er ook andere opties voor indoorattracties.
En om ook zelf maar een optie aan te dragen, is dat Mack Gameplay Theater b.v. ook wel iets voor deze locatie.
Michael En dat je het ene icoon vanwege de sentimenten bewaard maakt het extra cru dat dit icoon wel geruimd moet worden.
Die vergelijking met de Python is echt niet terecht. Als de Efteling het Spookslot voor 4,5 miljoen had kunnen bewaren, had men het vast gedaan. Maar dat kost natuurlijk veel meer.
Liampie maar goddank zijn er ook nog mensen en bedrijven die daadwerkelijk proberen om aan producten voor kinderen daadwerkelijk iets van inhoud of artistieke waarde toevoegen.
Je gaat hier toch niet zitten beweren dat een inclusieve speeltuin niets van inhoud heeft, waar eindelijk ook kinderen met een lichamelijke beperking samen met andere kinderen kunnen spelen, wat zeldzaam is in Nederland.
Of zit de inhoud in het feit dat er een verhaal verteld moet worden? Dan kan men alle draaimolens ook wel slopen, want daar zit geen enkel inhoudelijk verhaal in.
En dat de artistieke waarde jouw niet kan betoveren zegt niet dat andere daar wel van kunnen genieten.
Is het carousselpaleis dan ook wel 'Eftelings'? Het heeft niet echt iets te maken met de typische tekeningen van Anton Pieck. Het is zelfs victoriaanse architectuur, iets dat niet staat voor soberheid, scheefheid en minimalisme wat wel wordt gesteld als Piecks/Eftelings. Is het dan alleen maar omdat Anton Pieck of Ton van de Ven het ontworpen hebben dat het dan pas in de Efteling past?
Crowket Zou een slimme zet zijn, je merkt dat de jeugd rond JedD, Python en dvH blijft hangen, omdat het niet de moeite waard is om naar vogelrok te lopen. Met wat meer attracties voor de oudere jeugd krijg je een betere verdeling van de jeugd en dus kortere wachtrijen i.v.m. hogere capaciteit (extra attractie) en meer beweging door het park.
Mij maakt het attractie typen niet veel uit. Zolang de attractie, maar spookachtig is (a la Spookslot dus) en gericht is op 12+.
Mocht de muziek ook verdwijnen, dan kunnen we er dus vanuit gaan dat we vele nieuwe Aquanura shows gaan krijgen. Symfonie 1, Tiëstonura en Zachte G hebben namelijk allemaal Danse Macabre in de show zitten.
Eftelingpanda Ik hoop dat de "opvolger" het kwaliteitsniveau behaald wat we mogen verwachten.
Gezien de stapel net-nietjes van de afgelopen jaren deel ik dat enthousiasme niet meer zo..
Ik weet niet of het hier al is benoemd. Maar de sluiting moet toch ook wel gaan betekenen dat het gerucht over een nieuwe Aquanura show ook waar is?
The_Bullgod dat ziet er een beetje uit als 1 mini shooter
Michael Beetje kip en ei discussie. Daarnaast is dit een half citaat, want ik zeg namelijk ook dat de Efteling dit lot zelf heeft bezegeld door de afgelopen jaren ook niet de liefde te geven aan het gebouw die het nodig had.
Ja, daar kan ik geen uitspraken over doen. Als ik de geruchten moet geloven, gaat het om structurele issues met het gebouw waarvan ik niet kan beoordelen hoe ‘onderhoudbaar’ die waren geweest. En dan heb ik het niet over het afbrokkelende metselwerk aan de buitenkant.
Van het enkele kijkje achter de schermen dat ik ooit gehad heb weet ik dat de techniek behoorlijk ‘houtje-touwtje’ in elkaar zit, dus hoe houdbaar dat allemaal is voor nog eens 40+ jaar is maar zeer de vraag.
Het Spookslot is de eerste ‘thematisch interessante’ attractie die we gaan verliezen in het park. Voor een attractie van 44 jaar oud in een park met 70 jaar historie vind ik dat geen slechte score. Ik zie op social media vergelijkingen met klassieke Disney attracties langskomen; ik denk dat Disney deze attractie al veel eerder zou hebben gesloopt.
_Arjan_ Ik weet niet of het hier al is benoemd. Maar de sluiting moet toch ook wel gaan betekenen dat het gerucht over een nieuwe Aquanura show ook waar is?
Dat ligt er maar aan he… wie weet wordt de Danse Macabere ook in de vervangende attractie gebruikt.
Langs de ene kant kan ik perfect begrijpen waarom ze het Spookslot willen slopen. In de huidige tijdsgeest is staan kijken naar een gedateerde animatronicsshow niet meer spannend genoeg. Het moet hoger, sneller en flitsender. Geen G's zijn te zwaar en airtime heb je nooit genoeg. Dus voor de mensen van vandaag is Spookslot hopeloos te noemen.
Wat de fans tegen de borst stoot is niet zozeer denk ik dat men het Spookslot sloopt, maar dat men meer en meer de ziel van de Efteling uit onze jeugd sloopt. Langs alle kanten merk ik meer en meer dat ze Disneyland willen achterna gaan en meer en meer " 20 in een dozijn"-attracties gaan neerpoten met een setting die soms kant noch wal raakt.
Akkoord dat het Spookslot gedateerd is, maar jongens, het is wel een sfeermaker. Vanaf het eerste aanzicht van de gevel trekt je al een grimmig gevoel langs je rug omhoog. De Danse Macabre die speelt, wie kan zeggen dat hij of zij compleet stil blijft staan?
De vlederikken aan het plafond die neervallen, wie kan zeggen dat hij nooit onvrijwillig een stapje naar opzij heeft gezet?
Spookslot was toen en is nu nog altijd een unicum wat dat sfeer maken betreft. En op drukke dagen staat er nog altijd een wachtrij voor.
Symbolica kan voor mij geen sfeer opbrengen. Ik zie geen magie, ik voel geen magie en voel me op geen enkele manier betrokken bij de rit.
Spookslot heeft dat wel. Droomvlucht heeft dat wel, Villa Volta heeft dat wel.
De Efteling kiest meer en meer voor generische rides en voorgekauwde verhaaltjes die je overal terug kan vinden.
De tijd van wegdromen van Pieck en Van De Ven is volledig voorbij. Kijk maar naar het sprookje van de zes zwanen, andere ontwerper en wordt niet zo goed onthaald.
De Efteling gaat steeds meer en meer de commerciële toer op met godbetert alweer een nieuw hotel terwijl de capaciteit in het park om te huilen is.
De slogan "Noeste arbeid is nodig om te zorgen dat deze oude pracht bewaard blijft voor het nageslacht" is meer en meer een holle boodschap aan het worden.
En het Spookslot is voor veel fans zo'n beetje het symbool aan het worden voor het verdwijnen van de ziel van de Efteling. Men weent niet om het Spookslot maar voor het park.
Natuurlijk mag je verdrietig zijn dat zo'n iconische attractie gaat verdwijnen, maar er wordt hier door sommigen met moord en brand geschreeuwd.
Tuurlijk is het jammer, daar ben ik het echt wel mee eens, maar kijk even naar de feiten. Het gebouw en de hoofdshow zijn op, en dat komt echt niet alleen door achterstallig onderhoud, het is een oud, goedkoop neergezet gebouw. Daar naast trekt het nog nauwelijks bezoekers en heeft het een slechte waardering. Dan kun je er inderdaad voor kiezen om het opnieuw te bouwen, voor torenhoge kosten en minimale baten. Of je kiest ervoor om met dat zelfde geld een heel nieuw gebied met een gave nieuwe attractie te ontwikkelen. Ik zou het wel weten hoor.
En tuurlijk moet geld niet de leidraad zijn, maar het is wel een factor, zeker als de attractie totaal geen aantrekkingskracht meer heeft. En de Python had naast een veel lager kostenplaatje ook gewoon een veel hogere populariteit.
En ik snap ook niet dat mensen hier zo ontzettend huiverig of ronduit pessimistisch zijn over de koers van de Efteling. Oké, we zijn het er allemaal mee eens dat M&M kwalitatieve gebreken heeft, maar daar zijn ze zelfs op kantoor van bewust. Voor de rest is M&M toch nog steeds een uitzondering op de regel? Kijk naar Sindbad en Krümel.
Ik vind het wel fijn dat ze spreken van een vernieuwd gebied, waaruit je kan opmaken dat de sfeer behouden blijft en thema. Ik verwacht zelf dat ze de gevel behouden en het gebouw zelf slopen, misschien een klein stukje laten staan, en op de plek van de hoofdshow iets nieuws zetten. En ik hoop zo erg dat Sander of Jeroen het gaat ontwerpen, anders zal het niet heel veel goeds worden denk ik. Ik maak me ook wel zorgen om het bosgebied waar het in ligt, zeker doordat de Efteling geen goede reputatie op het gebied van natuurbehoud heeft. Het is een van de laatste stukken echt bos van de Efteling, ik hoop dat het grotendeels behouden kan blijven.
Progress Van het enkele kijkje achter de schermen dat ik ooit gehad heb weet ik dat de techniek behoorlijk ‘houtje-touwtje’ in elkaar zit, dus hoe houdbaar dat allemaal is voor nog eens 40+ jaar is maar zeer de vraag.
Maar dat zijn de argumenten toch niet? Dit is een nieuw punt inbrengen. Daarnaast zit er heel veel tussen; "We houden alles bij het oude en restaureren wat er staat" tot "We walsen de boel plat".
Zonde dat ie gaat, maar om eerlijk te zijn kan ik mij ook niet echt meer herinneren wanneer ik er voor het laatst in ben geweest. Maar even iets wat ik als complete leek wat bouw betreft mijzelf afvraag. Als er aanpassingen aan het gebouw moesten komen of dat er een nieuwe loods moest komen, heb je dan niet automatisch te maken met moderne bouwvoorschriften ivm het niet echt brandveilige decor? Als dat zo is maakt het ineens een logische keuze en is er geen keuze geweest om de attractie te kunnen behouden. Beetje hetzelfde als wat er met de Wild Mouse in Blackpool gebeurd was.
Ik hoop echt dat Sander de Bruijn de opdracht krijgt, de kwaliteit die hij neer zet de afgelopen jaren is echt waanzinnig. Beetje door het verschil tussen hem en andere ontwerpers daar is volgens mij ook de oorzaak van het geschommel in kwaliteit bij de Efteling.