Natuurlijk mag je verdrietig zijn dat zo'n iconische attractie gaat verdwijnen, maar er wordt hier door sommigen met moord en brand geschreeuwd.
Tuurlijk is het jammer, daar ben ik het echt wel mee eens, maar kijk even naar de feiten. Het gebouw en de hoofdshow zijn op, en dat komt echt niet alleen door achterstallig onderhoud, het is een oud, goedkoop neergezet gebouw. Daar naast trekt het nog nauwelijks bezoekers en heeft het een slechte waardering. Dan kun je er inderdaad voor kiezen om het opnieuw te bouwen, voor torenhoge kosten en minimale baten. Of je kiest ervoor om met dat zelfde geld een heel nieuw gebied met een gave nieuwe attractie te ontwikkelen. Ik zou het wel weten hoor.
En tuurlijk moet geld niet de leidraad zijn, maar het is wel een factor, zeker als de attractie totaal geen aantrekkingskracht meer heeft. En de Python had naast een veel lager kostenplaatje ook gewoon een veel hogere populariteit.
En ik snap ook niet dat mensen hier zo ontzettend huiverig of ronduit pessimistisch zijn over de koers van de Efteling. Oké, we zijn het er allemaal mee eens dat M&M kwalitatieve gebreken heeft, maar daar zijn ze zelfs op kantoor van bewust. Voor de rest is M&M toch nog steeds een uitzondering op de regel? Kijk naar Sindbad en Krümel.