Hjalmar Zwaar onterecht ook nog eens.

Mijn opmerking is misschien wat overtrokken, dus ik begrijp je. Ik heb er gewoon niets mee. Dat is wat ik er eigenlijk mee wilde zeggen 😆

Als Walibi dit wil doen, denk ik dat ze zich wel moeten onderscheiden van wat de Efteling al biedt. Op hun eigen manier. Bestaat er zoiets als een winterfestival? Gewoon gezelligheid creëren. Ik zie al een Duitse wintermarkt voor me, schaatsen op het veld van de vroegere kinderboerderij (als de Efteling er toch mee stopt...), misschien een plek met een sneeuwmachine die sneeuw maakt voor een sneeuwballengevecht. Net als met halloween zijn er genoeg plekken die je kan gebruiken om die sfeer te brengen naar het park. Dan kan het nog best weleens werken.

• Tim vindt dit leuk.

Op het oude El Toro plein zouden ze bijvoorbeeld zo’n opblaasdome kunnen plaatsen. Of wat dacht je van een ijsbaan bij de oude kinderboerderij. Het pad vanaf de Hall of Fame naar het reuzenrad volzetten met kerstkraampjes. Firepit opnieuw gebruiken voor kampvuren, live muziek en horeca. Alles aankleden met decoratie en lampjes. Walibi een kerstoutfit laten dragen. Zomaar even wat ideeën. Ik zie er wel potentie in.

• msnguy heeft hierop gereageerd.

Loekiloeki Op het oude El Toro plein zouden ze bijvoorbeeld zo’n opblaasdome kunnen plaatsen. Of wat dacht je van een ijsbaan bij de oude kinderboerderij. Het pad vanaf de Hall of Fame naar het reuzenrad volzetten met kerstkraampjes. Firepit opnieuw gebruiken voor kampvuren, live muziek en horeca. Alles aankleden met decoratie en lampjes. Walibi een kerstoutfit laten dragen. Zomaar even wat ideeën. Ik zie er wel potentie in.

Dit klinkt allemaal leuk en aardig, maar alsnog zit je met de buitenattracties. Walibi Belgium wou ook een winteropenstelling en opende bewust Popcorn Revenge om een extra binnenlocatie te kunnen aanbieden. Daarnaast hebben ze ook nog een zwembad, CoT en veel meer binnenhoreca. En zélfs daar heb ik mijn twijfels bij een winteropening.

Ik hoop voor Walibi dat het aan slaat, maar ik zie de doelgroep van Walibi niet met -3 in de Goliath zitten. Als deze tenminste kan draaien, want zijn grote broer in Haßloch weigert al op te starten bij 5 graden of kouder. Verder weet ik uit ervaring dat MP Express in Movie Park Germany ook pas rond die temperaturen kon opstarten. Je hebt natuurlijk truckjes zoals de Efteling toepast (wielverwarming), maar is deze investering het waard voor een experiment?

Walibi heeft wel vaker gestunteld met "goede ideeën" waarbij ze de stekker eruit trokken na enkele jaren (Out of Control, Fantasy Festival, Game Over, Pokémon Days). Ik verwacht dat het winterevenement ook wel in dat rijtje gaat komen te staan.

Hmm.. paar praktische uitdagingen voor Walibi in de winter, denk ik. Zeker niet onmogelijk, gezien andere parken het ook doen, maar Walibi is er momenteel toch echt niet goed op voorzien.
    Welke minimumtemperaturen hebben de achtbanen die er nu staan? Want als er bepaalde banen niet kunnen draaien in de winter, kan dat een serieuze domper zijn. Gelukkig is er geen al te groot aanbod van water-attracties, dus dat valt nog goed mee qua bezetting... de grotere issues gaan volgens mij het gebrek aan binnenlocaties zijn, en vooral dat die niet echt geïsoleerd zijn of echt verwarming hebben, dat zou wel eens lastig kunnen zijn, maar aan alles is wel iets te doen.

Grootste ding wat ik zie is dat er eigenlijk te weinig horeca is (kan bijgeplaatst worden, tijdelijk) en dat er eigenlijk maar 1 indoor-attractie is. Maar, combineer het met een mooie markt, en wie weet wat er lukt.

Verbazend eigenlijk hoe fel pretparken in de Winter gevolueerd zijn. In 2014 was Walibi België ook open in de winter, onder de naam Winter KidsPark. In feite waren het 5 kinderattracties op het inkomsplein, beetje een zielig zicht.
    7 jaren later spreken we van volledige parken open te houden in de Winter. Corona heeft toch het een en het ander veranderd in de pretparkwereld, lijkt het.

Kevjoe Welke minimumtemperaturen hebben de achtbanen die er nu staan?

In mijn werktijd was het volgens mij 4 graden, een manier om het lager te krijgen is door de olie te vervangen voor eentje met een lage viscositeit. Dat zou het al makkelijker maken om in de winter te openen. Probleem is alleen dat je de olie uit alle wielen moet halen, vervangen voor de nieuwe en dan het riedeltje herhaald wanneer je naar de zomer gaat. Club WAB(?), heeft al wel indoor verwarming. Zo ook Haciënda aangezien ze die dicht hebben gemaakt. Maar ja, je moet niet kou gevoelig zijn wil je een hele dag in de winter rondlopen in Walibi. Dat gezegd hebbende, dat heb je met elk park wel, herinner mij menig dag in Disney, Europa Park waar het vroor en koud was en dan maakt het niet uit hoe lang je binnen zit. Koud wordt je toch wel 🙂

Op zich geloof ik best dat een winter opening voor Walibi kan werken. Maar ik denk ook dat ze dan best wat uitdagingen hebben om het een succes te laten worden. Want zoals hier terecht opgemerkt wordt heeft Walibi Holland niet heel veel binnen locaties en zullen ze dus veel plekken in het park moeten inrichten waar mensen zich kunnen opwarmen.

Het idee dat hier werd geopperd om er een kerstmarkt bij te doen voor het festival gevoel vind ik persoonlijk een hele leuke. Ik vraag me alleen af of de doelgroep van Walibi Holland dat ook iets interessants vind.

Marvin Ik vraag me alleen af of de doelgroep van Walibi Holland dat ook iets interessants vind.

Walibi wilt zich graag voor de zoveelste keer richten op families. Dan kan dit samen met de nieuwe attractie op de plek van de kartbaan wel een goede eerste stap zijn.

Alle achtbanen in Walibi rijden niet meer op olie maar op vet. Zie TPS - Walibi

Een achtbaan kan prima rijden met koudere temperaturen, als je maar de wielen warm kan houden. Dat is wat lastiger maar niet ongebruikelijk.

Walibi-Winterwonderland.*
        Zie het wel zitten al betwijfel ik hoe het dan zit met corona en samenkomst van mensen op warme plekken zoals een opwarmlocatie.

Amber Walibi-Winterwonderland.*
          Zie het wel zitten al betwijfel ik hoe het dan zit met corona en samenkomst van mensen op warme plekken zoals een opwarmlocatie.

Als je nu al zo gaat denken, over iets wat pas voor volgend jaar is, dan komt er nooit iets van terecht.
          Je moet denken in oplossingen, niet in problemen.

The_Bullgod To be fair verwachten ze wel dat deze situatie (verplicht dicht in de winter) nog een paar jaar gaat terugkeren. Maar dit jaar ging alles later op slot dan vorig jaar, dus hopelijk kan die trend zich blijven voortzetten.

Je moet er als bedrijf ook rekening mee houden dat er dingen anders kunnen lopen dan voorspeld. Werk een aantal scenario’s uit, dan kom je minder snel voor verrassingen te staan.

The_Real_Infernape De verwachtingen zijn zelfs ook dat corona helemaal niet meer weggaat, en dat het net als de griep een jaarlijks terugkerend probleem zal blijven.
              Dan moet er toch echt iets aan gedaan worden, wil je niet de hele economie kapot gaan maken.

Mij lijkt het niks, vooral door het gebrek aan binnenlocaties. Voor mij is het geen prettig park om de hele dag in de kou buiten te lopen, maar ik ben sowieso al niet de grootste Walibi-fan.
                Maar als ze het goed aanpakken met leuk winterentertainment, opwarmplekken, en dus echt iets toevoegen behalve een park vol achtbanen, dan kan het wellicht wel werken hoor en voor sommige mensen heel leuk zijn.

Walibi Holland is toch echt het laatste park waar je een winteropenstelling bij zou verwachten? Net zoals de meeste mensen hier aanhalen zijn er amper binnenruimtes. Ik denk wel dat ze er wat sfeervol van zouden kunnen maken. Op een droge dag zou het dus wel kunnen werken. Maar hoe kan je winst maken in dit land als je ervan uit moet gaan dat het de hele winter lang droog blijft?

The_Bullgod Dan moet er toch echt iets aan gedaan worden, wil je niet de hele economie kapot gaan maken.

Volledig mee eens, maar goed laten we niet teveel off topic aan wat dat betreft. Laten we voor Walibi (en iedereen basically) gewoon hopen dat ze snel een goede balans vinden tussen coronabestrijding en economie redden.

Raar idee. Alles wijst erop dat juist jaarrond parken hun business model zullen moeten aanpassen. Vandaag uitgelekte regeringsplannen gaan er immers van uit dat de samenleving in de herfst/winter de komende jaren grotendeels op slot zal zijn.

Progress Vandaag uitgelekte regeringsplannen gaan er immers van uit dat de samenleving in de herfst/winter de komende jaren grotendeels op slot zal zijn.

Nou, dat is wel apart, want tot nu toe is al lang gebleken dat de regering enorm moeite heeft met ver vooruit kijken met betrekking tot het verloop van de corona problemen.

The_Bullgod Zie bv.
                      https://www.bnr.nl/nieuws/binnenland/10462867/lange-termijn-coronaplan-grote-bijeenkomsten-in-zomer-beperkingen-in-winter

De Telegraaf heeft een groter artikel, maar dat zit achter een betaalmuur. Daarin staat bv. dat restaurants zich moeten voorbereiden op sluiting in de winter. Ze moeten hun business model aanpassen zodat ze in die maanden kunnen overleven met het verkopen van afhaal/bezorgmaaltijden. Want de overheidssteun gaat stoppen.
                      Voor de pretparken zal eenzelfde herziening van het model nodig zijn lijkt me: sluiten in de herfst/winter (dus bv. geen Halloween meer) en de rest van het jaar rekening houden met beperkte aantallen bezoekers, mondkapjes en anderhalve meter afstand.