Robkuh84 Wanneer komt de nieuwe plattegrond dan uit, want je verwijdert toch geen pad op een actuele plattegrond als die niet toegankelijk is tot minstens de datum van uitgave van de nieuwe plattegrond?

Roeltje deze versie is de plattegrond van vandaag, de eerstvolgende nieuwe komt waarschijnlijk vanaf de Winter Efteling weer. Als dit pad dus gedurende die hele periode niet toegankelijk is, iets wat me niet onwaarschijnlijk lijkt, snap ik dat ze deze voor de duidelijkheid even weggehaald hebben.

Voor de komende de tijd is de 9+ ervaring even afwezig, gelukkig komt er uiteindelijk wat moois voor terug!

5 dagen later

Ik denk dat ik het nog wel in dit topic kan zetten maar de ingang van de Pardoes Promenade is dus dicht.

Het park betreden via het Huis is toch een eerste hoogtepunt tijdens een dagje Efteling. Hopelijk zijn deze hinderlijke werkzaamheden zoveel mogelijk achter de rug tegen de paasvakantie.

17 dagen later

Geen groene barrière meer tussen Pinokkio en Promenade. Bizar.

Kunnen ze na de bouw niet wat bomen vanuit Strookrijk verhuizen naar diverse plekken in het huidige park 🙂

Jeetje niet iets om heel vrolijk van te worden. Ik laat me graag verrassen door het eindresultaat want er zal ongetwijfeld een idee achter zitten en ik wil ook niet te gauw oordelen, maar het ziet er wel ingrijpend uit. Het duurt jaren, en in het geval van bomen decennia, voordat vergelijkbaar groen weer is teruggegroeid, en van een park wat natuur zo hoog in het vaandel heeft staan is dit niet meteen wat je verwacht.

Iemand enig idee wat de reden kan zijn behalve het nieuwe hotel? Waren er een aantal bomen dood of ziek, of zijn de punten die nu worden aangepakt knelpunten op drukke dagen?

Meint Wat ik weet is dat er knelpunten worden aangepakt voor de drukke dagen.

Ik krijg het gevoel dat de inrichting van de gehele toegang tot het park anders bedacht wordt en meer vanuit een hub. Je loopt straks over het Dwarrelplein en dan onder het hotel door, vervolgens over een verlegde promenade naar het pleintje na Fabula waar je de eerste Hub tegen komt om links het Sprookjesbos in te duiken of rechts richting nieuwe Spookslot. Of rechtdoor naar Symbolica en de paden daar het park in.
      Vermoedelijk een beetje à la Disney, zoals de Pardoes Promenade altijd al bedoelt is. Al zie ik weinig meerwaarde t.o.v. de oude situatie want er was prima spreiding richting Fata en Sprookjesbos met de oude paden.

De Promenade zelf verleggen ze denk ik meer naar links tegen het Sprookjesbos aan omdat je vanaf het hotel gezien meer links uit komt. Anders heb je aan de AquanurA kant van het hotel minder ruimte voor restaurant enzo en komt de poort niet centraal onder het pand te liggen.

Mocht bovenstaande de waarheid zijn; persoonlijk vind ik het wel echt jammer van het vele groen, ik had dan liever een ontwerp gezien waarbij zulke grootschalige werkzaamheden aan infrastructuur minder nodig waren.

Maar goed, laten we de uitwerking maar afwachten. Maar ik vermoed dus dat ze echt met een herstructurering van de bezoekersstromen bezig zijn en iedereen meer centraal het park in willen laten gaan.

Meint Het duurt jaren, en in het geval van bomen decennia, voordat vergelijkbaar groen weer is teruggegroeid,

Ik ben geen expert, maar was het sprookjesbos begin jaren 00 ook niet super kaal omdat de bomen juist te hoog waren? Kan het zijn dat het kappen van deze bomen het groene karakter dus juist ten goede komt omdat er hierdoor veel meer groen de kans krijgt op ooghoogte?

Ruubje Ik ben geen expert, maar was het sprookjesbos begin jaren 00 ook niet super kaal omdat de bomen juist te hoog waren? Kan het zijn dat het kappen van deze bomen het groene karakter dus juist ten goede komt omdat er hierdoor veel meer groen de kans krijgt op ooghoogte?

Ik moet zeggen dat ik zelf ook geen ecoloog ben dus ik kan er ook niet veel nuttigs over zeggen, maar ik geloof het graag hoor. Veel planten hebben natuurlijk wel genoeg zonlicht nodig om te groeien. Overigens zegt het groene karakter niet alles, want door de verhoogde CO2-concentratie in de lucht wordt de aarde wel groener, maar neemt biodiversiteit af, wat dan weer nadelig is. Niet zeggende dat dat in de Efteling aan de hand is. Ik neem aan dat de groenafdeling van de Efteling weet waar ze mee bezig zijn.

Ruubje

vandaar wat volwassen bomen vanuit strookrijk richting het park verhuizen ? 🙂 #keepdreaming

Er vanuitgaande dat er inderdaad een restaurant aan de rechterzijde van het hotel komt met terras aan de Aquanura vijver, heb je ook aan die kant een soort backstage ruimte nodig (blauwe gebied) tenzij er een kelder onder hotel komt.

De afsplitsing direct na het hotel richting M&M/Fata en het sprookjesbos moet je denk ik ook niet meer willen. In de ochtend wordt het er al snel druk voordat de poorten openen, en direct na de spoorwegovergang (?) is dat niet echt veilig. Daarom misschien wat extra ruimte.

En zoals al door meerdere gezegd, een extra ingang richting het Sprookjesbos voor hotelgasten (geel) is weer een extra reden om te kiezen voor dit hotel. Wellicht 24/7 toegang tot het Sprookjesbos?

mikeee 24/7 toegang tot het Sprookjesbos gaat hem sowieso niet worden, daarvoor is dan ook 24/7 toezicht nodig door zowel beveiliging als personeel die eventuele storingen kunnen oplossen en het bos schoon houd.

Crowket toegang tot het Sprookjesbos gaat hem sowieso niet worden

Tja een deel van Pairi Diaza, en dat is niet klein, is ook 24/7 voor gasten open. Ik zou niet weten waarom dat bij de Efteling niet zou gaan.

Ruubje Ik ben geen expert, maar was het sprookjesbos begin jaren 00 ook niet super kaal omdat de bomen juist te hoog waren? Kan het zijn dat het kappen van deze bomen het groene karakter dus juist ten goede komt omdat er hierdoor veel meer groen de kans krijgt op ooghoogte?

Dit was inderdaad het Groenplan. Heeft prima uitgepakt, maar ook toen schreeuwden de fans moord en brand.