Het spookslot is op alle vlakken gedateerd, voornamelijk kwa brandveiligheid. de decors zijn een en al voer voor vuur. er is geen sprinkler systeem, het aantal nooduitgangen in beperkt (1 in de hoofdshow, 1 in de wachtrij) het trekt al jaren amper tot geen bezoekers meer (behalve met covid, want bij de rest van het park stonden zulke lange rijen dat mensen toch maar het spookslot in gingen) en in het geval van een calamiteit staat er maar 1 personeels lid die de hele bedoeling moet ''ontruimen'' en zichzelf dan direct in veiligheid moet brengen. terwijl de rest die zou kunnen assisteren bij fabula staat en dus een eindje moet lopen, en wss fabula zelf eerst stil zal moeten leggen en ontruimen.
Mocht het plat gaan zou ik daar niet van staan te kijken, helemaal als je er rekening mee houdt dat er tussen max en moritz en het spookslot een stuk braakliggend terrein is wat niet is aangeplant, heeft me altijd het idee gegeven dat het spookslot binnen oplevering van M&M & 5 jaar (met covid economische struggles misschien 10 jaar) het veld zou moeten ruimen.
echter, die metingen wil nog niets zeggen, er worden regelmatig metingen gedaan door het park ook buiten openingstijd om, terwijl er op die locaties niets is gebeurd. kan net zo goed gebruikt worden voor een opknapbeurt, vernieuwen van de straat of weet ik wat. Droptowertje op die locatie met een goed spooky thema zou ik zeker geen verkeerde ''upgrade'' van het spookslot vinden. zou het oude spookslot ook niet missen, en kunnen we dan direct ook mooi de soundtrack vervangen die niet origineel Efteling is. 🙂