Ontslag van Bob Chapek als Disney CEO
Wow, dat is even wakker worden zo met dit nieuws.
Nu was de roep van analisten al vrij hard om Chapek eruit te gooien, maar dat ze dit zo zouden doorpakken is toch wel onverwacht.
Daarnaast is er nu een beetje een feestvreugde, maar een heel groot deel van de richting waar we nu "problemen" mee hebben zijn wel gestart door Iger (en afgemaakt door Chapek).
Ben dus benieuwd of Iger dit zomaar allemaal gaat aanpassen en terugdraaien.
Ben toch wel een beetje blij met dit nieuws . Benieuwd hoe dit gaat doorwerken in de parken de komende tijd!
Kunnen ze een nieuwe imagineer docu maken op Disney+ (loved it)
Ik ben alvast, momenteel, blij met dit nieuws !
Mooi nieuws, hopen dat cash-cow-imago van het bedrijf weer een beetje de kop wordt ingedrukt. Het leek de laatste twee jaar vooral om het binnenharken van meer, meer, meer geld te gaan.
Heb Bob Iger altijd een innemende man gevonden, op basis van wat ik er in docu's van heb gezien dan. Ben benieuwd of er een goede koerswijziging gaat komen!
Een paar bedenkingen bij dit nieuws:
Dit is geen keuze voor de toekomst. Iger is al 71 dus gaat dit niet nog 10 jaar doen. Het feit dat ze nu op hem terugvallen is een signaal dat er geen jongere opvolger klaar staat. Verontrustend.
Een eventuele opvolger van Iger gaat het nu nóg lastiger krijgen. Iger is nu immers bijna heilig.
Veel van de chaos in Chapeks startperiode was aan Iger te wijten. De plotselinge benoeming een paar weken vóór corona losbarstte, Iger die op de achtergrond aanwezig bleef en opeens Chapek weer kwam helpen. Vooral dat laatste maakte dat Chapek voor de buitenwereld onervaren overkwam; op zo’n positie is dat killing.
Ik hoop één ding: dat de Board goede afspraken met Iger heeft gemaakt over het tijdig aanwijzen van een opvolger en hoe die opvolging t.z.t. plaatsvindt.Ook Iger zal maatregelen moeten nemen om Wall Street te plezieren. De groei is (ondanks gezonde cijfers!) blijkbaar te laag, dus bezuinigen en meer winst persen uit wat er al is blijft nodig.
Veel van de dingen waar Chapek de schuld van kreeg, zijn Iger-erfenissen: Genie+, de verregaande IP-isering van de parken, de zielloze live-action remakes van de classics… allemaal Iger.
Iedereen schreeuwt moord en brand over bezuinigingen op attracties. Dat is natuurlijk nooit leuk. Aan de andere kant lijkt Disney met een budget veel minder te kunnen doen dan andere parken (ik kijk dan bv. naar Universal, maar ook naar de grotere Europese parken zoals Efteling en Phantasialand). Daarnaast duurt de bouw van elke Disney attractie tegenwoordig een eeuwigheid. Ik weet niet waaraan dit ligt, maar een flink kritische blik op de processen bij Imagineering is wel op zijn plaats denk ik. Mijn vermoeden (en meer dan een vermoeden is dit niet!) is dat daar heel wat geldverslindende overhead zit.
Niek Mooi nieuws, hopen dat cash-cow-imago van het bedrijf weer een beetje de kop wordt ingedrukt. Het leek de laatste twee jaar vooral om het binnenharken van meer, meer, meer geld te gaan.
En laat de reden van Chapeks vertrek nu zijn dat Wall Street ontevreden is: er wordt te weinig geld binnengeharkt!
- Bijgewerkt
In de eerste instantie goed nieuws. Nu is winst wel belangrijk voor een beursgenoteerd bedrijf en is Disney de laatste jaren wel een zeker pad ingeslagen. Ik ben benieuwd of we de grote veranderingen gaan zien waar iedereen nu op hoopt.
Progress Dit is geen keuze voor de toekomst. Iger is al 71 dus gaat dit niet nog 10 jaar doen. Het feit dat ze nu op hem terugvallen is een signaal dat er geen jongere opvolger klaar staat. Verontrustend.
Iger krijgt in de eerste instantie een 2-jarig contract en komt terug als CEO, niet als chairman van de board. Lijkt mij dat hij vooral is teruggehaald om een langetermijnvisie te ontwikkelen en tegelijkertijd een opvolger klaar te zetten, ditmaal zonder de interruptie van COVID.
Progress Veel van de dingen waar Chapek de schuld van kreeg, zijn Iger-erfenissen: Genie+, de verregaande IP-isering van de parken, de zielloze live-action remakes van de classics
De live-action remakes, zeker, maar voor zijn promotie was Chapek het hoofd van de Parks and Resorts-afdeling. Dus is het niet zo dat veel van de parkplannen eigenlijk al bedacht waren door Chapek, en later door Chapek zelf goedgekeurd? Geen idee hoe dat proces bij Disney precies werkt hoor, maar Chapek lijkt me wel een groot aandeel te hebben gehad.
Fijn inderdaad dat Chapek opbokt, maar ik ga inderdaad niet mee met de hosannastemming dat Iger nu even alle problemen op gaat lossen.
Nu, de voornaamste reden dat Chapek de zak krijgt is vooral het falen op Direct to Consumer, het terrein waarop men vond dat juist Chapek zelf een winstgevende business op moest kunnen zetten. Dus ik verwacht vooral veranderingen daar. Het lijkt me dat Iger op de parken vooral maatregelen zal nemen die het huidige verdienmodel niet teveel aantasten, maar wel het bezoek makkelijker maken (zoals bijvoorbeeld het reserveringssysteem flexibeler maken/afschaffen). Ook was Iger niet vies van flink investeren, dus neem aan dat er aan de 'droogte' qua aankondigingen ook wel een einde zal komen. Maar verwacht niet dat opeens het parkeren voor resortgasten weer gratis wordt, of dat gratis fastpass weer terugkeert, want dan zal Iger het zichzelf behoorlijk lastig maken tov de aandeelhouders.
We gaan het zien...
Dit lijkt mij een tussen oplossing om een correctie te maken en op zoek te gaan naar de juiste CEO. Ik zie het zo gebeuren dat Bob Iger over 10 jaar voor een derde maal terug komt omdat hij het zo mist, nu deze stap gezet is.
Het probleem van Disney is dat ze aan het plafond zitten met wat er makkelijk te verdienen valt. Dus het uitmelken van de afgelopen jaren was echt wel logisch vanuit een korte bedrijfsvoering. Maar waarschijnlijk moet de realisatie zijn dat met de huidige markt waar ze in zitten er niet meer in valt te verdienen.
Naast parken en films zouden ze een andere markt moeten aanboren willen ze meer verdienen.
RickMarkestein de hosannastemming dat Iger nu even alle problemen op gaat lossen.
Maar dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Hij wordt aangesteld voor 'slechts' twee jaar, maar in die twee jaar zal hij ongetwijfeld de eerste stappen zetten die zijn opvolger over twee jaar moet gaan doorzetten. De aankomende twee jaar zijn dan zeker belangrijk.
- Bijgewerkt
Progress Dit is geen keuze voor de toekomst. Iger is al 71 dus gaat dit niet nog 10 jaar doen. Het feit dat ze nu op hem terugvallen is een signaal dat er geen jongere opvolger klaar staat. Verontrustend.
Naja, Chapek heeft een groot deel van alle potentiële kroonprinsen en prinsessen vakkundig gewipt in zijn loopbaan, dat begon al eerder voordat ie CEO was, en als CEO heeft ie dat eigenlijk afgemaakt.
edit:
Sad but true.....
- Bijgewerkt
Tonnie gewipt
Bedoel je wat ik denk dat je bedoelt of bedoel je “gewiped” als in weggewerkt uit de organisatie?
Ik heb Iger hoog zitten (zijn autobiografie is uitstekend leesvoer ook), maar dit is niet een besluit dat een bedrijf neemt als het vertrouwen heeft in de toekomstvisie die er nu ligt. Als ik groot aandeelhouder was zou ik me nu eigenlijk meer zorgen maken.
Onder de honderd dollar is een Disney-aandeel nu wel weer een leuk kado voor de fan in je leven. Je kunt er een mooie printversie van krijgen en dan meteen bij vergaderingen aanschuiven.
The_Real_Infernape Bedoel je wat ik denk dat je bedoelt of bedoel je “gewiped” als in weggewerkt uit de organisatie?
Ik weet niet wat jij bedoelt, maar "eruit wippen" als zijnde dat ie ieder "concurrent" eruit gewerkt heeft.
- Bijgewerkt
Tonnie Je had het woord "eruit" niet gebruikt in je oorspronkelijke bericht, je hebt alleen gezegd dat Chapek die kroonprinsen etc vakkundig heeft gewipt, ik moest aan een ander soort wippen denken toen ik dat las XD
was maar als flauw grapje bedoeld
Inmiddels is het bord met Bob Chapek ook verwijderd op Castaway Cay terwijl die van Iger bleef staan toen hij weg was bij de Walt Disney Company
Bron: Scott Sanders en WDWNT
Zoals verwacht, 2026 wordt nu het jaar dat Iger zal vertrekken.
https://www.threads.net/t/CunK-NPOdCk/?igshid=NTc4MTIwNjQ2YQ==
Toch lijkt het bedrijf zich niet bepaald te hervatten tot dusver. Of het nu Lucasarts of Pixar is. Vrijwel elke film die uit komt heeft tegenvallende resultaten en ook in de parken lijkt de klaagzang nog niet voorbij te zijn (al is dat voor mijn gevoel wel al geminderd, maar dat kan er ook aan liggen dat alles al gezegd is).