In de eerste instantie goed nieuws. Nu is winst wel belangrijk voor een beursgenoteerd bedrijf en is Disney de laatste jaren wel een zeker pad ingeslagen. Ik ben benieuwd of we de grote veranderingen gaan zien waar iedereen nu op hoopt.
Progress Dit is geen keuze voor de toekomst. Iger is al 71 dus gaat dit niet nog 10 jaar doen. Het feit dat ze nu op hem terugvallen is een signaal dat er geen jongere opvolger klaar staat. Verontrustend.
Iger krijgt in de eerste instantie een 2-jarig contract en komt terug als CEO, niet als chairman van de board. Lijkt mij dat hij vooral is teruggehaald om een langetermijnvisie te ontwikkelen en tegelijkertijd een opvolger klaar te zetten, ditmaal zonder de interruptie van COVID.
Progress Veel van de dingen waar Chapek de schuld van kreeg, zijn Iger-erfenissen: Genie+, de verregaande IP-isering van de parken, de zielloze live-action remakes van de classics
De live-action remakes, zeker, maar voor zijn promotie was Chapek het hoofd van de Parks and Resorts-afdeling. Dus is het niet zo dat veel van de parkplannen eigenlijk al bedacht waren door Chapek, en later door Chapek zelf goedgekeurd? Geen idee hoe dat proces bij Disney precies werkt hoor, maar Chapek lijkt me wel een groot aandeel te hebben gehad.