keey87 In een park als Disney kan dit nog werken omdat daar alles quasi dicht op elkaar staat en je heel wat hebt om naar te kijken in je omgeving. Carnaval Festival staat zo'n beetje op de meest dode hoek van de Efteling met enkel Vogel Rok en Sirocco als dichtstbijzijnde attractie.

Stap 5 minuten en je zit in de Zweefmolen. 10 minuten en je zit in de monorail.

Zo te zien hebben ze naar jullie geluisterd. De virtuele wachtrij staat vooralsnog uit en de reguliere rij is op dit moment 35 minuten. Zou dit een "one day test failure" zijn geworden?

Mark Maar nu moet ik weer gaan plannen/nadenken

Mark Terwijl ik niet gewend ben, ook op drukke dagen, veel langer als 10-15 min in de rij te staan voor CF. De wachttijd fluctueert nogal over de dag is namelijk mijn ervaring.

Die hekel aan al te veel plannen ervaar ik zelf ook , maar ik denk niet dat dat hier telt. Als de wachtrij van Carnaval Festival inderdaad zo fluctueert heb je immers ook een behoorlijk uitgedokterd plan nodig om precies bij de poort te verschijnen op het moment dat die wachtrij maar een kwartier is.

Audrey Mensen hadden geen idee hoe ze nu naar binnen moesten, of beter gezegd, wat ze precies nodig hadden om naar binnen te mogen.

Maar lag dit aan de mensen of aan het systeem? Ik heb vanaf thuis geen goed overzicht over hoe de nieuwe methode nu precies geïntroduceerd is en of het proces voldoende wordt uitgelegd, dus misschien valt de Efteling veel te verwijten. Even zo vaak, echter, denk ik dat het publiek wat te verwijten valt. Twee seconden lezen is vaak voldoende.

Er is ongetwijfeld (veel) ruimte voor verbetering, maar die ruimte zie je vaak pas als je een paar keer getest hebt. Dáárom denk ik dat de Efteling nu weer met een nieuwe variant op de proppen komt en dat ook dit niet het uiteindelijke resultaat zal zijn. Ik ben benieuwd naar toekomstige ontwikkelingen binnen het park, er valt nog veel te winnen - en als ik zelf één verzoekje zou mogen doen, dan zou dat een normale stand-by-rij zijn naast de virtuele wachtrij.

Geef het allemaal nog even tijd. Medewerkers moeten er op ingespeeld geraken, en in mijn opzicht moeten er genoeg borden voorzien worden met duidelijke uitleg - geen idee of dat nu al het geval is.
En dat van die 70 minuten wachten... nooit iets oordelen op de eerste dag, altijd de kans geven om dingen bij te stellen... iteratie is the way to go.

Kevjoe iteratie.... voorlopig zie en hoor ik alleen maar irritatie van bezoekers....

Als we straks op hele drukke dagen zitten waarop het plein al volloopt en men gaat hier simpelweg staan te wachten zie ik de taferelen al voor me....

Wat mij betreft is alles volgende week weer netjes opgeruimd....

• Kevjoe heeft hierop gereageerd.

Eftelingpanda Er was ooit ook geklaag over de ribbon in Office, dat het slechter was en een achteruitgang was. In realiteit was het een herontwerp en was het een verbetering.

Je moet zoiets altijd tijd geven. Ook dit, er is een reden waarom het een test is: dat betekent dat het ook slecht kan gaan en dat daar wijzigingen aan doorgevoerd kunnen worden.

Kevjoe Het is een totaal overbodig systeem , dat is bij de Python ook al bewezen. Weg met die rommel!

• MrRC vindt dit leuk.

Kevjoe het zegt wel iets over het systeem dat je een programma om mee te werken en planmatig bedoeld is, vergelijkt met iets uit de ontspanningstak.

Wachten in de rij vind ik er bij horen en ontspannender (ook met jengelende kinderen) dan constant op de tijd moeten letten en kaartjes weer ergens op te halen.
        De hele spanningsboog haal je daar ook mee uit.

Kinderen en wachten is een van de grootste irritaties die je hebt in pretpark wereld. Als ouder je kind 30 minuten kan dumpen bij die waterspeelplaats en daarna onbezorgd kan aanschuiven bij Carnaval Festival, zal dat voor een ouder een grotere verademing zijn dan een kind meesleuren in een zig zag wachtrij waar het kind gaat hangen en vervelen.

Ik snap dat het voor sommige mensen een puntje van kritiek is met betrekking tot de spontaniteit. Maar met kinderen een druk park bezoeken zoals de Efteling, is spontaniteit niet het sleutelwoord om een magische dag te hebben. Dus voor de doelgroep van de Efteling lijkt me dit een prima oplossing. Het is alleen nog even afwachten hoe zie dit goed gaan uitvoeren.

Asdfghjkl Dat snap ik, wachten met kinderen is niet altijd even handig. Maar het zijn niet alleen ouders met kinderen die het park bezoeken. Er zijn ook nog andere bezoekers die tijdens het virtuele wachten niet in Archipel of in Sirocco gaan, en die dus hun tijd niet kunnen invullen tijdens het virtuele wachten. Geef dan (zoals ik al eerder geschreven heb) de bezoekers een keuze: de virtuele wachtrij wat inderdaad een goede oplossing is voor ouders met kinderen, en een normale wachtrij voor bezoekers die het niet zo erg vinden om in de wachtrij te staan. Ik vind het gewoon geen goede ontwikkeling en niet klantvriendelijk.

Om eerlijk te zijn maak ik mij wel zorgen om de nieuwe generatie wanneer ik hier de reacties lees. Dat een kind gaat zeuren en jengelen is alleen maar goed, dat leert een kind geduld en dat hij niet altijd meteen aan de beurt kan zijn. Als ik hier lees zie ik alleen maar ouders die een kind maar ergens in een speeltuin willen stoppen om daarna meteen aan de beurt te zijn bij een attractie. Zouden die ouders ook van die ouders zijn die gelijk de chocoladerepen opentrekken wanneer hun kind een tantrum in de supermarkt krijgt? Hoe creëer je verwende pubers die verwachten altijd maar hun zin te krijgen en gelijk een therapeut nodig hebben bij het minste geringste?

Marco Ik denk dat je niet heel erg goed leest dan. Zeurende en jengelende kinderen wordt aangehaald door mensen die geen kinderen hebben en zich irriteren aan kinderen in een wachtrij.

Maikel Geef dan (zoals ik al eerder geschreven heb) de bezoekers een keuze: de virtuele wachtrij wat inderdaad een goede oplossing is voor ouders met kinderen, en een normale wachtrij voor bezoekers die het niet zo erg vinden om in de wachtrij te staan.

Dat gaat alleen maar meer irritatie veroorzaken omdat de virtueel wachtenden dan als "voordringers" gezien worden.

Ik denk dat de sleutel er vooral in zit om mensen goed duidelijk te maken dat ze beter 15/30/70/whatever minuten in vrijheid kunnen rondwandelen en iets doen, dan dat ze diezelfde tijd in een betonnen veehok staan aan te schuiven. Want juist dát is het punt wat men niet wil begrijpen.

Wachten doe je toch.. Je hoeft in principe ook niet meer te plannen (tenzij je inderdaad attracties wilt doen in de tussentijd, maar daar is het systeem dus niet voor bedoelt. Kun je immers ook niet als je in de gewone rij staat). Wat de Efteling hier wel mist is een soort "wachtruimte". Zeker in de winter zou het fijn zijn als er een soort lounge dichtbij was waar je zou kunnen zitten en onder het genot van een warm drankje relax op je beurt zou kunnen wachten. Natuurlijk heb je de ballonvaarder (of hoe dat tegenwoordig mag heten) en het winterpaleis, maar de eerste is niet laagdrempelig genoeg voor dit doel en de andere ligt eigenlijk nét te ver weg voor het gemak dat het moet kunnen bieden.

Als de Efteling zo'n lounge goed uit voert kunnen ze er nog iets aan verdienen ook.

Coasterfrenzy Als de Efteling zo'n lounge goed uit voert kunnen ze er nog iets aan verdienen ook.

Vanuit het oogpunt van de bezoeker is dat alsnog niet logisch. Voor hen moet het toch lijken als dat virtueel wachten tijd oplevert voor andere attracties? Als je dan in een lounge gaat zitten schiet je daar nog niets mee op. Als ze echt willen testen of de warme winterweide nu beter bezocht wordt snap ik de keuze voor CF, anders zou een attractie dichterbij een speeltuin logischer zijn. Zoals de Python (Station de Oost/Nest) of Villa Volta (Witte paard/Kindervreugd). Of Joris en de Draak, daar zou je zelfs nog 1 baan op reservering en 1 baan stand by kunnen doen. Als je dit dan integreert in de app en niet met fysieke tickets werkt, kun je bezoekers ook sturen door ze meldingen te sturen. ''Je reservering voor Attractie X is gereed. Je kunt de attractie over 30 minuten bezoeken. Bekijk ondertussen speeltuin/attractie Y of haal met 0,50 korting wat lekkers bij horecapunt Z''

Coasterfrenzy Meerdere wachtrijen kunnen toch prima naast elkaar bestaan? Alleen is de attractie daarvoor geschikt? Ik denk dat een carnaval festival, met de capaciteit die het heeft, er geen behoefte aan heeft. En het gaat ook best lastig worden om die rijen daar samen te laten komen. Een Vogel Rok heeft misschien niet de behoefte voor meerdere rijen, maar heeft dan wel weer de ruimte voor de infrastructuur van meerdere rijen.

Als ik kijk naar hoe Europa Park bij Voletarium de meerdere rijen heeft ingericht kom je niet bepaald bij elkaar in de buurt, en is de gedachte van voordringerij niet echt iets wat snel boven zou komen. En ik heb die ervaringen ook niet bij Symbolica waar de Single Rider toch best een stukje langs de reguliere rij loopt. Het gaat om de uitvoering. Die was toendertijd bij Villa Volta met z'n 2 rijen gewoon niet ideaal waardoor het voordring argument misschien naar voren komt.

Gek idee opeens hoor.. Maar Droomvlucht zou best een geschikte kunnen zijn voor 2 rijen. Je kan dan de achterste bank door de reguliere rij vullen, en de voorste door een virtuele rij. (dan zou ik al sneller voor die virtuele gaan 🙂 )

Vandaag een rustige dag maar was toch ff druk bij de kaartjes automaten, tot ze weg waren

Japio Voor hen moet het toch lijken als dat virtueel wachten tijd oplevert voor andere attracties?

Op zich wordt het dan meer een fastpass en geen virtueel wachten meer. Vergelijk het met een nummertje trekken bij de slager, in plaats van een wachtrij in dezelfde winkel.

Echter in het geval van een lounge heb je natuurlijk geen enkele verplichting om in die lounge te blijven en zou je inderdaad prima een rondje Sirocco kunnen doen. Uiteraard.. Maar juist door een lounge aan te bieden, maak je wel héél goed duidelijk dat Virtueel wachten gewoon een aangenamer alternatief is voor in de wachtrij staan.

En uiteraard kun je zo'n lounge meteen voor meerdere attracties gebruiken (in dit geval voor CF en VR)

_Arjan_ n het gaat ook best lastig worden om die rijen daar samen te laten komen.

Je geeft daarmee eigenlijk zelf al antwoord op je vraag.. maar daarbovenop: Ook bij SLR's en fastpass systemen gemengd met gewone wachtrijen blijft een frustratie bestaan. Daarnaast krijg je vanzelf een rij die mindere snel op schuift dan wanneer gewoon de volledige wachtrij gebruikt zou worden: Iets wat misschien voor de bezoeker wat minder merkbaar is, maar wat wel degelijk een enorme rol speelt in de beleving: Want laten we eerlijk zijn: Één van de belangrijkste redenen dat EP zo opgehemeld wordt, is juist omdat de wachtrijen zo enorm hard opschieten.

Voor wat betreft SRL's snappen mensen dat nog wel.. maar bij een virtuele wachtrij wordt het toch al snel anders gezien. Als je inderdaad ervoor kunt zorgen dat beiden elkaar nooit tegen komen, scheelt dat wel, maar dat is in de praktijk maar zelden te doen. Zeker niet als er nergens een soort van voorshow ruimte is waar je de gewone rij stop kunt zetten en de andere rij er in kunt laten.

Ik weet nog dat het virtueel aanschuiven in Walibi (waar Hard Slaan toch wel vaak het motto lijkt te zijn) juist heel goed werkte omdat er geen andere rij was.. Daarentegen was het bij de virtuele but(t)ler van Heide park soms bijna vechten geblazen. (alhoewel daar virtueel wachten wél gecombineerd is met fastpass systeem en de "gewone" bezoeker dus niet weet of je virtueel gewacht hebt of juist betaald aan het voorkruipen bent).

een maand later

Ik was vandaag voor het eerst sinds lange tijd in het park waarbij ik de virtuele wachtrij hoopte te proberen.

Rond half 1 wilde ik m’n plekje reserveren, dat ging niet

We bleven onbewust in de hoek hangen en rond 1 uur keek ik nog eens in de app; er was een plekje. Duurde 5 minuutjes.
                    Na het reserveren waren de 5 minuten plots 5 seconde, we konden naar binnen!

M’n vriendin zet de kinderwagen weg en ik check ondertussen de wachtrij…

Ho ho ho! Dit is niet wat ik verwachtte 😅

Logisch, de wachtrij is opgelopen waarna men toch de wachtrij virtueel laat lopen.
                    Maar dit is toch niet handig? Een rij van een minuut of 40 nadat je met het tijdslot naar binnen mag… laat me dan nog een minuutje of 30 buiten rondlopen.

Ik kreeg het gevoel dat de Efteling vooral de uitlopende wachtrij op het plein ervoor wil vermijden. Maar ik vond dit echt niet tof!

John Lijkt op Walibi, daar mag je ook nog wachten nadat je binnengelaten bent. Virtueel wachten is gewoon een stom systeem dat puur gericht is op het opkrikken van de uitgaven. Erg gastonvriendelijk.