https://www.looopings.nl/weblog/17352/Geen-afstand-meer-in-attracties-Disneyland-Paris.html

Plus de vlieger over afstandsregels in de attracties gaat niet meer op, die worden gewoon afgevuld. Verder in de wachtrij, of je nu geen, 1, 1,5 of 5 meter uit elkaar staat, het heeft een minimale impact op de capaciteit van een attractie. De wachtrij oogt misschien iets voller, maar een wachttijd van 40 minuten is gewoon 40 minuten.

Enige dat zou kunnen is dat Disney mensen wegstuurt als de wachtrij voor 90% vol staat, al lijkt dat me ook sterk. Ik zie de kortere wachttijden door het hele resort, dus ik denk dat dit er gewoon aan ligt dat er géén fastpassen worden uitgegeven en dat de totale capaciteit van het resort nog steeds gereduceerd is.

Zoals anderen hierboven ook al zeggen, geef het graag een kans. En welke regels, manieren, toepassingen de Efteling ook gaat hanteren, ik zie het wel verschijnen en geef ook daaraan mijn mening. Maar ook nu heb ik een mening. Een dergelijk systeem heb ik tot nu toe 2x bij Walibi meegemaakt en heb zowel positieve als negatieve meningen daarover.

Welke positieve ervaringen tot nu toe? Het grootste natuurlijk, je kan alvast de virtuele wachtrij in en ondertussen andere dingen gaan doen, zoalsoals: Attracties, wat eten en drinken, bezoek van het toilet, of lekker ergens zitten. De andere zit daaraan vast natuurlijk, je staat daadwerkelijk niet te lang in de echte wachtrij.

De nadelige ervaringen tot nu toe? In de middag de wachttijden van 60+ minuten voor de achtbanen die je nog niet hebt gedaan, ondertussen de tussendoortjes al gedaan en geen interessante attracties voor tussendoor. Voor de soms toch al dure horeca ook niet altijd zin om tussendoor maar weer wat te gaan drinken, of doelloos rond te lopen.

Wat ik nu weet van de Efteling is dat het maar bij 1 attractie wordt gedaan. Maar wat als bv. dit doorzet bij de volgende attracties: Fata Morgana, Droomvlucht, Carnaval Festival, Vogel Rok, Vliegende Hollander, Baron 1898, Python, Joris en de Draak, Piranha en Symbolica? Zie hetzelfde gebeuren als in Walibi.

Nu hebben we dan te maken met corona. De daarbij behorende maximum aantal bezoekers, capaciteit wat minder dan normaal. Telt ook allemaal mee. en blijf zeggen dat de spontaniteit eraf gaat in het park. Spontaan om ergens in te gaan, maar je dag zit vol met afspraken om ergens op tijd te zijn. De Efteling is een best groot park, dus al te grote afstanden ga je niet afleggen omdat je over pakweg een uur toch daar weer moet zijn. We zien wel. Ga volgend jaar wel weer een keer naar Kaatsheuvel als dit virus weer een beetje onder controle is.

Ken gebleken is uit onderzoek dat wachten juist meer waardering aan een attractie geeft. Voor mij is het verdwijnen van een wachtrij dan ook not done.
Er komt een beetje hetzelfde principe als voor heel veel korting een aantal jaar naar de Efteling gaan. Het holt enorm de beleving uit.

laprikantan gebleken is uit onderzoek dat wachten juist meer waardering aan een attractie geeft.

Interessant, kun je even het onderzoek linken in je post? Ik zou hem graag lezen.

Quefox_ Zeker een combinatie van beide heeft ook mijn voorkeur!

laprikantan Dat geloof ik graag! Ik zelf ervaar dit ook zo. Maar als de tijden hoog oplopen wacht ik liever buiten de rij.

laprikantan gebleken is uit onderzoek dat wachten juist meer waardering aan een attractie geeft. Voor mij is het verdwijnen van een wachtrij dan ook not done.

Dat gaat om een aantal minuten wachten, om spanning en voorpret te kweken. Dat onderzoek stelt dat 20 minuten de 'ideale' wachttijd is volgens mij. Zodra het veel langer wordt, slaat het om naar een negatieve ervaring.

Hjalmar Interessant, kun je even het onderzoek linken in je post? Ik zou hem graag lezen.

Dat is een uitspraak uit de koker van Pieter Cornelis, onder andere hier te vinden (met niet zo heel veel onderbouwing in de vorm van onderzoek overigens): https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/4746431/een-lange-rij-voor-de-achtbaan-20-minuten-wachten-juist-goed

Ongetwijfeld zal er iets over staan in een van zijn wetenschappelijke artikelen, maar welke dat precies zal zijn durf ik niet te zeggen: https://scholar.google.nl/citations?user=t8JagtgAAAAJ&hl=nl

Hjalmar ik kwam het tegen in de NRC, ik ga nog even zoeken of het dezelfde onderzoek betreft zoals hier gelinkt.

laprikantan Wel opvallend. In dat artikel zegt de Efteling nog dit over waarom ze voor de Boarding Pass zijn gegaan in plaats van een virtuele wachtrij:

"Eerst dachten we eraan een virtuele rij te creëren. Maar dan zou je op je scherm zien: je mag er over vierenhalf uur in. We wilden de gast de keuze voor een tijdslot bieden."

een maand later

ppc-anoniem-2 in andere parken werkt het maar de Efteling gaat voor veel geld testen en het gaat weer mis…

een jaar later

De Efteling gaat weer eens een test doen met de virtuele wachtrij, ditmaal bij Carnaval Festival. Dat staat te lezen op hun blog.

Efteling test virtuele wachtrij bij Carnaval Festival

Vanaf 7 november testen we een andere manier van wachten bij Carnaval Festival. Tijdens de virtuele wachttijd kun jij je in de buurt van de attractie vermaken.

Vanaf 7 november: pilot met virtueel wachten bij Carnaval Festival

Wachten vindt niemand leuk. Daarom experimenteert de Efteling al een paar jaar met nieuwe manieren van wachten. Het virtueel wachten is daar een goed voorbeeld van. Deze nieuwe manier van wachten betekent dat je nog wel wachttijd hebt, maar niet meer de hele tijd in de wachtrij hoeft aan te sluiten. Je staat als het ware in een digitale, virtuele, wachtrij. Zo kun jij ondertussen iets anders doen. Eerdere testen hiermee voerden we uit bij de monorail bij het Volk van Laaf (augustus 2021) en bij De Oude Tufferbaan (februari 2022). De ervaringen die we toen hebben opgedaan, nemen we natuurlijk ook mee in de uitvoer van deze pilot bij Carnaval Festival.

Nieuwe pilot bij Carnaval Festival

Wanneer je in de buurt van Carnaval Festival bent, meld je je aan voor de virtuele wachtrij. Je kunt je niet voor een moment later op de dag aanmelden, maar alleen voor de eerstvolgende plek. Aanmelden voor de virtuele wachtrij kan via de Efteling-app, via de QR-code op de sandwichborden en bij de ticketautomaten bij de attractie. Je ziet direct de verwachte virtuele wachttijd.

Terwijl jij in de virtuele wachtrij staat, kun je de sfeer van de Winter Efteling proeven op de Warme Winter Weide (vanaf 14 november).

Wanneer jouw wachttijd er op zit, ga je naar de attractie. Wie gebruikt maakt van de Efteling-app krijgt vijf minuten van tevoren nog een seintje hiervoor. Open het poortje met jouw barcode en sluit aan in de rij. De wachttijd is dan ongeveer 5 minuten lang. Is het niet druk bij Carnaval Festival, dan zetten we de pilot uit. De test duurt tot het einde van de Winter Efteling.

Gebruik je virtuele wachttijd bijvoorbeeld om rond te kijken op de Warme Winter Weide.

Ik snap er niks van dat ze maar blijven leuren met dat virtuele wachten. Op het overgrote deel van de dagen staat er bij Carnaval Festival geen of een korte rij. Maar dan moet je dus voortaan dus eerst met de app gaan zitten rommelen in plaats van dat je gewoon de rij in kunt wandelen. Daar ben ik sowieso geen voorstander van, maar bij een attractie die sowieso al vaak een korte rij heeft vind ik dat helemaal gek.

En dan hebben we ook nog het feit dat ze dit vanaf 7 november tot en met in ieder geval de volledige Winter Efteling zullen gaan doen. Een periode in het jaar die zich doorgaans kenmerkt door behoorlijk wat slechter weer. Dus deze winter is de overdekte wachtrij van Carnaval Festival mooi leeg, terwijl buiten ieder in de regen op zijn telefoon naar de app staat te turen? 😅

Zou een goede optie zijn wanneer ze bij Carnaval Festival een indoor speeltuin maken, maar nu zie ik de meerwaarde er nog niet echt van.

Maak dan 2 rijen, een standby, in de huidige wachtrij, en de virtuele, met ingang via de verkorte wachtrij meteen rechts bij binnenkomst.

Ik zie er ook geen heil in, vooral omdat je met kinderen dan op een leeg plein loopt te zeulen.

Die kinderen kunnen alleen maar in sirroco want archipel daar staat geen water in en als het dan ijskoud is of regenachtig heb je alleen Panorama en Joki's wereld.

Of je moet naar Droomvlucht lopen en weer terug, wat met kleine kinderen toch een aardige wandeling kan zijn, ohww wacht Droomvlucht is tot 3 maart dicht.

Klinkt allemaal super mooi, hebben ze echt goed en lang over nagedacht. Ze doen er goed aan om eens vanuit de gast te gaan denken in plaats van voor de gast. Misschien dat die 9+ dan ooit weer eens terug komt.

Tien redenen waarom dit een slecht idee is en bij Carnaval Festival in het bijzonder:

1. Dit is dé familie / kinder-attractie bij uitstek, laat opa maar eens aan kleinkind uitleggen waarom ze niet naar Jokie mogen kijken tenzij ze een app downloaden en een code scannen.
      2. Er zal dus waarschijnlijk ten alle tijden een personeelslid bij de poortjes moeten gaan staan om dit in goede banen te leiden. Wat een verspilling van personeel weer, dat waarschijnlijk de nodige klachten over zich heen gaat krijgen terwijl zij niks met dit hele initiatief te maken hebben.
      3. Je kunt je enkel aanmelden voor de virtuele wachtrij als je in de buurt van de attractie bent. Wat is dan het nut? Zou je niet juist een plek in de wachtrij willen reserveren als je aan de andere kant van het park bent zodat je naar binnen kan op moment dat je daar naartoe bent gelopen???
      4. Je kunt je ook alleen aanmelden voor de eerstvolgende plek, wat opnieuw je mogelijkheden enorm limiteert. Dikke kans dus dat je in de buurt van Carnaval Festival moet blijven. In een andere attractie met wachttijd stappen is risky, straks is het tijdsslot nog voorbij. Buren Sirocco en Vogel Rok bezoeken vallen dus af. Wat is hier in de buurt te doen zonder wachttijd? De Doolhof is weg, in Archipel heb je niks te zoeken tenzij je het komende uur drijfnat wil zijn en die speeltuin bij Panorama is ook niet bepaald aantrekkelijk. Iedereen zich in het Efteling Museum proppen dan maar?
      5. In de praktijk gaat er waarschijnlijk alsnog een fysieke wachtrij vormen, namelijk op het plein voor de attractie zelf, met mensen die over enkele minuten hun code kunnen gaan scannen. Precies wat we daar nodig hadden, nog meer chaos.
      6. Sowieso is Carnaval wat mij betreft meer een attractie die je ''even meepakt'' dan iets waar je je dag rond zou willen plannen, maar dat is puur persoonlijk.
      7. De wachttijden van Carnaval Festival verschillen enorm gedurende de dag. In de ochtend en namiddag is de attractie buiten het hoogseizoen om zelfs vaak walk-on. ''Is het niet druk bij Carnaval Festival, dan zetten we de pilot uit.'' Oké, maar hoe ga je dat meten als je geen fysieke wachtrij meer hebt? De hoeveelheid virtueel wachtenden tellen en als het er minder dan X zijn de poortjes ineens open zetten? Dat gaat leuke reacties opleveren, en veel tijd van mensen verspillen. 🙂 Carnaval heeft ook niet voor niets nooit een schildje met wachttijd bij de entree gekregen, simpelweg omdat de lengte van de rij daar inschatten een haast niet-bestaande activiteit is (er hangt niet eens camerabewaking in de wachtrij dat hierbij kan assisteren).
      8. Zelfs als het even wachten is: Carnaval Festival is een Omnimover met relatief hoge capaciteit én continue doorstroom. Het wachten is hier dus al een stuk minder vervelend dan bij de gemiddelde achtbaan omdat het al best lekker opschiet, voor je gevoel.
      9. Bovendien is de wachtrij van CF nog vrij goed aangekleed met muziek, verlichting en de ansichtkaarten aan de muur. Liever meer budget steken in dat soort aankleding bij deze en andere attracties dan voor de zoveelste keer proberen het wiel opnieuw uit te vinden.
      10. Want... Er moet voor de zoveelste keer een hele infra geïnstalleerd worden met digitale systemen, poortjes, enz voor deze tijdelijke test, waar vast ook weer een externe partij voor is ingehuurd om het allemaal uit te denken. Opnieuw, kan dat geld niet beter besteed worden aan permanente, inhoudelijke verbeteringen voor deze en andere wachtrijen? Dat Carnaval Festival spel voor smartphones was ook niet zo'n succes maar tenminste origineel en beter dan wat ze nu weer proberen.

Nieuwe technieken en methodes testen ben ik een voorstander van. Alleen dan zie je wat in de praktijk echt werkt, of juist echt níet werkt.

Maar om dit in deze periode, bij deze attractie te doen? In de reacties hierboven worden al goede argumenten opgeworpen waarom het niet ideaal is. En ik sluit mij hierbij aan.

Voor een nieuwe topattractie zou zo'n systeem best handig kunnen zijn, als de wachttijden echt gigantisch oplopen. Maar toch niet voor Carnaval Festival...

Denk dat @Trollenbol aardig de spijker op de kop slaat.
        Ik begrijp er werkelijk niet van, maar wat zou volgens jullie een logische attractie zijn om dit systeem uit te testen?
        Ik kan buiten de attracties die al getest zijn om, niets anders verzinnen. Lekker afschaffen dat systeem wat mij betreft, lekker de telefoon in de zak.