Hier ook geen fan. Juist EP en de Efteling bezoek ik graag omdat -in principe- je bij elke attractie je gewoon op je beurt dient te wachten zonder wat voor een systeem dan ook en dit een onbezonnen dag op levert.

Laat dit proefballonnetje asjeblieft ook weer snel mislukken.

Enigste systeem wat enigszins werkt in dit geval is het FastPass systeem met een normale wachtrij erlangs.

Schitterend dat iedereen alweer zin mening klaar heeft nog voordat de pilot überhaupt is begonnen 😂😂

Marvin Overigens vindt ik het wel een rare conclusie die men getrokken heeft.

Even gemist, waar staat welke conclusie is getrokken? Of ben jij degene die een conclusie trekt? Kan het zo zijn dat ze de vragen nogmaals stellen tijdens de pilot en dan pas vergelijken?

Ik heb niet de angst om de regie van je dag te verliezen. Je dag op z’n beloop laten en spontaan attracties doen is leuk maar een attractie doen terwijl ik er fysiek niet - of een stuk minder lang- op moet wachten klinkt me toch zeker prettiger in de oren.

Natuurlijk is het vervelend als het de enige vorm van wachten is en er itt FastPass geen reguliere stand-by line meer zou zijn, maar juist als frequente bezoeker moet het mogelijk zijn om het beste uit je dag te halen met dergelijke technieken.

Ik ben wel benieuwd in hoeverre dit systeem afwijkt van het boarding pass systeem. We gaan het meemaken!

Fatouche Schitterend dat iedereen alweer zin mening klaar heeft nog voordat de pilot überhaupt is begonnen

Het is hier een discussie platform he, 20 reacties met "we gaan het zien" zou maar saai zijn 😉

Fatouche Even gemist, waar staat welke conclusie is getrokken? Of ben jij degene die een conclusie trekt? Kan het zo zijn dat ze de vragen nogmaals stellen tijdens de pilot en dan pas vergelijken?

Dat staat er inderdaad niet, maar zo interpreteer ik hem wel. Ik kan me het perfect voorstellen dat man na deze open deur enquête dacht: "he ze vinden wachten vervelend, laten we er nog eens zo'n virtuele variant tegenaan gooien".

Het zou inderdaad goed zijn om na de test opnieuw een enquête uit te sturen, ik hoop dat dat gebeurt. Maar aangezien ik die over de boarding pass ook nooit gezien heb ondanks dat ik die wel een paar keer heb moeten gebruiken heb ik daar een hard hoofd in.

Ik vind het ook super irritant om attracties te plannen, als het bij 1 blijft is het ok... Maar zoals in Walibi? Nee.

Het pretparken is gewoon lekker rondslenteren, soms een fastpass zoals in Disney en in wachtrijen gaan staan en niet dat je helemaal geen toegang hebt tot wachtrijen behalve via je mobiel en dat je dan maar buiten moet wachten.

Het is iets mentaal, een wachtrij vind ik niet erg maar dat nodeloos zwerven in een park waar je niks kan doen, behalve opvul attracties of eten en souvenirs bekijken.

Fatouche Schitterend dat iedereen alweer zin mening klaar heeft nog voordat de pilot überhaupt is begonnen 😂😂

Na ruim 15 jaar vol de hobby beleven en 100’den pretparken met of zonder wachtrijsysteem bezocht kan ik uit ervaring hier van te voren wel een mening over hebben ja.

Uiteindelijk ben je als klant het meest onbezonnen af met geen systeem. De dagen dat de wachtrijen echt uitpuilen zijn het minst aanwezig zonder systeem, daarnaast blijven rijen gewoon doorlopen.
    Elk ander systeem laat de stand-by oplopen als een idioot en/of maakt je dag veel rommeliger waarbij je van hot naar her door het park moet om je slots te halen.

Ben ik pertinent tegen elk systeem? Nee, de grote Disneyparken moeten gezien de bezoekers aantallen wel en Fastpass maakt je dag wat trubbeliger maar maakt ook dat je nog wat uit de dag kan halen. Al zie je nu in coronatijd in Parijs dat de wachttijden zonder systeem eigenlijk nog goed te doen zijn…

De Efteling haalt echter de aantallen van een Disney niet en heeft amper wachttijden van rond het uur. Gewoon capaciteit draaien met de attracties en er is totaal geen behoefte aan enig systeem.

Typisch, een idee doordrukken dat op kantoor bedacht is, maar totaal niet bekeken is of het ook echt nodig is, en of het gaat werken. Een pilot betekent in kaatsheuvel 9 van de 10 keer: we voeren het definitief door.

Laat ze maar aanklooien daar, d'r komt vanzelf een punt dat de bezoekers er geen trek meer in gaan hebben, en 't park links laten liggen, ten gunste van iets in sevenum 🙂

Ik ben hier ook geen liefhebber van. Als abonnementhouder komen we vaak nog voor de laatste 3 uurtjes in de Efteling, en dan zie ik het al gebeuren dat alle reserveringen voor de attracties vol zijn voor de rest van de dag. Tijdens die Symbolica boarding pas test heb ik ook nooit Symbolica meer kunnen doen toen we later op de dag in het park aankwamen omdat alle reserveringen om 12.00 al vol zaten.

Er wordt in mijn ogen een tikje overtrokken gereageerd op wat momenteel niet meer dan een test is. Laat de Efteling toch wat experimenteren met dit soort zaken; soms zal het lukken, soms ook niet. Hoort erbij, zonder testen geen innovatie.

We moeten niet vergeten dat de Efteling de komende 10-20 jaar een stuk groter zal worden dan nu het geval is. Ze zullen daarmee een van die parken worden waar je niet meer alles op één dag kan doen. Dan zul je als dagbezoeker toch al wat meer moeten gaan plannen wat je per se gedaan wil hebben op een dag. Een virtueel wachtrijsysteem voor bepaalde attracties kan daar in mijn ogen bij helpen.

Spiegelbeeld volledig mee eens. juist de Efteling zou daar waarde aan moeten hechten.
      Dat betekent niet dat je niet moderne technieken moet toepassen, maar niet een luie uitvlucht moet zoeken in de mobiel.

Al dit soort initiatieven zijn schitterend hoor, maar in al deze oplossingen is IT de fundering voor de oplossing. Als IT zoveel invloed krijgt in de beleving van de gast dan zou IT ook op strategisch niveau een plaats moeten hebben. Dus op C-level niveau. Tijd dat er een Chief Information Officer aangesteld gaat worden.

• NR92 vindt dit leuk.

Ik heb een vraag bij de opvatting van sommige mensen in dit topic. Sommigen beweren dat ze het al zien gebeuren dat ze de hele dag kriskras door het park moeten lopen voor hun tijdsloten of dat ze zelf niet meer kunnen beslissen hoe ze hun dag gaan indelen. Maar dat lijkt me toch wel mee te vallen als je zelf beslist wanneer je voor welke attractie een reservering zou plaatsen? Ik zou bijvoorbeeld geen tijdslot pakken voor Fata Morgana als ik bijna kan instappen bij Vogel Rok. Daarnaast beslis ik toch alsnog zelf welke attractie ik wil doen? Ook werd er gezegd dat sommige virtuele wachtrijen vroegtijdig gesloten worden omdat ze vol zijn en dat dat niet prettig is, maar dat gebeurt toch al met fysieke wachtrijen in sommige parken (de Efteling is er ook schuldig aan geweest, weet iemand of ze dat nog steeds doen?) en het verschilt waarschijnlijk per park hoe ze hiermee om gaan.
      Ik snap wel dat mensen druk op zich voelen als ze elke keer op tijd moeten zijn voor hun tijdslot en dat er mensen zijn die dat niet prettig vinden of daar liever niet mee werken. Ik zelf vind het niet zo'n groot obstakel, meestal heb je een aardige marge om de attractie te betreden en dat geeft al wat meer vrijheid en rust. Voor mij geeft het ook een gevoel van efficiëntie als ik voor 2 attracties tegelijk kan wachten. Ben erg benieuwd wat het resultaat gaat worden van deze pilot

• Marvin heeft hierop gereageerd.

Als het maar niet zo ruk en oneerlijk wordt als in Walibi. Wat een nachtmerrie. Ik vind het prima om de Efteling over te slaan als ze met een dergelijk systeem gaan werken.

The_Real_Infernape Ook werd er gezegd dat sommige virtuele wachtrijen vroegtijdig gesloten worden omdat ze vol zijn en dat dat niet prettig is, maar dat gebeurt toch al met fysieke wachtrijen in sommige parken (de Efteling is er ook schuldig aan geweest, weet iemand of ze dat nog steeds doen?) en het verschilt waarschijnlijk per park hoe ze hiermee om gaan.

Natuurlijk gaat een wachtrij ergens op de dag een keer sluiten en loop je altijd het risico een bepaalde attractie niet te kunnen doen op een dag. Maar als ergens op het middaguur een wachtrij staat van 2 uur kan ik nog altijd bepalen dat ik het toch de moeite vind om die twee uur maar gewoon in de rij te gaan staan. Met bijvoorbeeld het Boarding Pass systeem bij de Python gebeurde het dat de attractie rond diezelfde tijd gewoon de rest van de dag volzet was. En dan wordt de keus je ontnomen.

Side note: afgelopen vrijdag werden de rijen inderdaad op sluitingstijd gesloten en niet eerder (met uitzondering van de Gondoletta).

Progress Laat de Efteling toch wat experimenteren met dit soort zaken; soms zal het lukken, soms ook niet.

Wat moeten ze nu testen dan? Boarding pass werkt toch al gewoon? Of gaan ze nu elke attractie een trail-run doen van een jaar om te "kijken" of het werkt maar eigenlijk wordt het gewoon geïnstalleerd. Zoals bij Python. Trouwens, werkt dat systeem daar nog?

Hjalmar Wat moeten ze nu testen dan? Boarding pass werkt toch al gewoon? Of gaan ze nu elke attractie een trail-run doen van een jaar om te "kijken" of het werkt maar eigenlijk wordt het gewoon geïnstalleerd. Zoals bij Python. Trouwens, werkt dat systeem daar nog?

Geen idee wat ze precies testen, maar laat ze lekker. Als ze iets implementeren zonder test staat ook iedereen op zijn achterste benen te roepen hoe ze dat hebben kunnen doen.

In mijn mening moet zoiets een toevoeging zijn op een huidige rij. Nooit een vervanger.
          Maar het is wel goed dat er getest en aangepast wordt. Misschien werkt het hier op deze manier heel goed.

Als ik met kinderen ben, dan slaan we deze meestal over door de onhandige (die smalle draaitrap) en vaak lange wachtrij. Dus wie weet.

Wel een heel goed moment om horeca toe te passen in dit gedeelte, ondanks dat er voldoende in de buurt is. En het gedeelte ernaast wat leven in te blazen.

Station-de-Oost Wel een heel goed moment om horeca toe te passen in dit gedeelte, ondanks dat er voldoende in de buurt is. En het gedeelte ernaast wat leven in te blazen.

Ze hebben nog een mooi kroegje met Lurk en Limoen in het gebied staan waar niks mee gedaan wordt 😉

Ik vind het opvallend dat andere parken nu het (gratis) alternatief wachten proberen in te voeren terwijl Disneyland Paris ermee stopt.

msnguy Noujah, de meeste parken hadden een betaalde variant en alleen vanwege COVID-19 is het omgezet naar een gratis variant. Het is dus niet echt een nieuwe ontwikkeling voor de meeste parken. Daarbij, de gratis variant is nog steeds aanwezig in het park, alleen met een andere opzet.