Looopings : Efteling gaat testen met virtueel wachten
"Op deze manier hopen we de wachtervaring voor onze gasten wat aangenamer te maken", vertelt een woordvoerder aan Looopings. De pilot start op maandag 2 augustus, in eerste instantie alleen bij de Monorail.

Grappig om te zien dat het experiment bij Disneyland Paris dus in Europa niet beperkt blijft tot alleen in de Disney parken, maar ook ons eigen Efteling wil het gaan uittesten om de bezoekerservaring te verbeteren.

Edit @Marvin: Ik heb hem even gesplitst naar een eigen topic, de variant van de Efteling zal vast voldoende discussie op zichzelf opleveren 😉

Upwego of de Efteling heeft gezien dat het bij Walibi Holland heeft geleid tot hogere omzet in de horeca en in de winkeltjes...

Den dat het niet of is maar en de Efteling heeft gezien dat . . . . . . . . 😉

Weten we meteen waar die enquête op sloeg die de laatste tijd te pas en te onpas op de website en de app tevoorschijn kwam. Overigens vindt ik het wel een rare conclusie die men getrokken heeft. De enige vragen die de enquête bevatte waren: heb je in de attractie gezeten, hoe lang heb je gewacht en vond je dat vervelend? Hoe dat direct vertaald naar virtueel wachten snap ik totaal niet. En na het compleet falen bij de boarding pass bij de Python en Symbolica snap ik ook niet zo goed waarom ze nu wéér iets nieuws gaan proberen.

Ik ben heel benieuwd wel hoe deze variant eruit gaat zien. Zoals waarschijnlijk wel bekend ben ik überhaupt geen voorstander van virtueel wachten. Ik wil gewoon zelf kunnen bepalen of ik een attractie het wachten waard vind en niet op een schermpje lezen dat ik er vandaag sowieso niet meer in kan.

Het eerste wat ik dacht toen ik dit bericht zag was: Daar gaan we weer... De boarding pass is een grote mislukking geworden, maar het lijkt wel of de Efteling per se één of ander wachtsysteem moet en zal introduceren, gewoon om maar iets te hebben. Die enquête die ik heb ingevuld vond ik een wassen neus, maar op deze manier kunnen ze wel verkondigen dat ze de bezoekers in hun onderzoek hebben betrokken en op die manier hun ideeën doordrijven. Wat de resultaten van dat onderzoek waren zullen we nooit weten.
      Ik wil als bezoeker zelf kunnen bepalen op welke tijd en wanneer ik een attractie bezoek. Ik wil gewoon de wachtrij binnen kunnen lopen en aansluiten. Als er een wachttijd is van 90 minuten dan is het mijn keuze om in die wachtrij te gaan staan. Als ze van plan zijn om de digitale wachtrijen door te gaan drukken dan zullen ze op veel weerstand stuiten, vooral als die tijdvakken op zijn. Ik ben de maffe toestanden in die ene week dat Symbolica de boarding pass had nog niet vergeten: een overvol plein voor een lege wachtrij, teleurstelling omdat de tijdvakken op waren, chagrijn en woede aan de poort.
      De boarding pass bij de Python is ook een stille dood gestorven, ik hoorde er voor de coronapandemie bijna niemand meer over omdat de "gewone" wachtrij ook weer terug was en de meeste mensen daarin aansloten.
      Laat het ontspannen dagje Efteling alsjeblieft niet overgenomen worden door een app met tijdvakken. Introduceer dan een fastpass systeem waarbij je de keuze bij de gasten zelf laat, dat is al zo vaak gezegd, en dat is een prima systeem.

Tja, als je echt bij de grote jongens wilt horen heb je nu eenmaal een wachtrijsysteem nodig, hoe slecht het uiteindelijk ook mag zijn 😉

ppc-anoniem-2 de variant van de Efteling zal vast voldoende discussie op zichzelf opleveren 😉

Ik heb hem voor mijzelf op verborgen gezet, zoals @Eftelflags al aangeeft. De Efteling is niet de eerste die dit probeert en zal ook niet de laatste zijn die het gaat proberen. Ik denk dat het een nieuwe manier van werken is waar we gewoon aan zullen moeten wennen.

Ben ook geen voorstander ervan. Je hele spontane dag verandert in een dag vol met afspraken om ergens op tijd te kunnen zijn. Zie het al voor me. Python, Joris en de Draak, Vliegende Hollander, Symbolica, Droomvlucht, Carnaval Festival, Fata Morgana, Piranha, Villa Volta en Vogel Rok met dat systeem.

Kunt U als gast tijdens het wachten andere attracties doen of eten en en drinken nuttigen. Enigste wst dan overblijft is de Halve Maen om te doen. Voor mij persoonlijk althans.

Checken van de app hor lang je moet wachten. Walibi taferelen met overal een uur tot 2 uur. En dan je tussentijds vermaken met andere dingen. We zullen zien. Geef het wel een kans uiteraard, want een dergelijk systeem kan wel degelijk goed uitpakken is.mijn ervaring bij Walibi.

Een pretpark bezoek ik met idee dagje aan de werkelijkheid te ontsnappen beetje rondzwerven, attracties doen, bakkie koffie, hangen in de wachtrij, wat snoepen, lekker rondkijken biertje enz. enz.
      Nu moet je ook daar constant in de weer met die mobiel, jammer!

Hier ook geen fan. Juist EP en de Efteling bezoek ik graag omdat -in principe- je bij elke attractie je gewoon op je beurt dient te wachten zonder wat voor een systeem dan ook en dit een onbezonnen dag op levert.

Laat dit proefballonnetje asjeblieft ook weer snel mislukken.

Enigste systeem wat enigszins werkt in dit geval is het FastPass systeem met een normale wachtrij erlangs.

Schitterend dat iedereen alweer zin mening klaar heeft nog voordat de pilot überhaupt is begonnen 😂😂

Marvin Overigens vindt ik het wel een rare conclusie die men getrokken heeft.

Even gemist, waar staat welke conclusie is getrokken? Of ben jij degene die een conclusie trekt? Kan het zo zijn dat ze de vragen nogmaals stellen tijdens de pilot en dan pas vergelijken?

Ik heb niet de angst om de regie van je dag te verliezen. Je dag op z’n beloop laten en spontaan attracties doen is leuk maar een attractie doen terwijl ik er fysiek niet - of een stuk minder lang- op moet wachten klinkt me toch zeker prettiger in de oren.

Natuurlijk is het vervelend als het de enige vorm van wachten is en er itt FastPass geen reguliere stand-by line meer zou zijn, maar juist als frequente bezoeker moet het mogelijk zijn om het beste uit je dag te halen met dergelijke technieken.

Ik ben wel benieuwd in hoeverre dit systeem afwijkt van het boarding pass systeem. We gaan het meemaken!

Fatouche Schitterend dat iedereen alweer zin mening klaar heeft nog voordat de pilot überhaupt is begonnen

Het is hier een discussie platform he, 20 reacties met "we gaan het zien" zou maar saai zijn 😉

Fatouche Even gemist, waar staat welke conclusie is getrokken? Of ben jij degene die een conclusie trekt? Kan het zo zijn dat ze de vragen nogmaals stellen tijdens de pilot en dan pas vergelijken?

Dat staat er inderdaad niet, maar zo interpreteer ik hem wel. Ik kan me het perfect voorstellen dat man na deze open deur enquête dacht: "he ze vinden wachten vervelend, laten we er nog eens zo'n virtuele variant tegenaan gooien".

Het zou inderdaad goed zijn om na de test opnieuw een enquête uit te sturen, ik hoop dat dat gebeurt. Maar aangezien ik die over de boarding pass ook nooit gezien heb ondanks dat ik die wel een paar keer heb moeten gebruiken heb ik daar een hard hoofd in.

Ik vind het ook super irritant om attracties te plannen, als het bij 1 blijft is het ok... Maar zoals in Walibi? Nee.

Het pretparken is gewoon lekker rondslenteren, soms een fastpass zoals in Disney en in wachtrijen gaan staan en niet dat je helemaal geen toegang hebt tot wachtrijen behalve via je mobiel en dat je dan maar buiten moet wachten.

Het is iets mentaal, een wachtrij vind ik niet erg maar dat nodeloos zwerven in een park waar je niks kan doen, behalve opvul attracties of eten en souvenirs bekijken.

Fatouche Schitterend dat iedereen alweer zin mening klaar heeft nog voordat de pilot überhaupt is begonnen 😂😂

Na ruim 15 jaar vol de hobby beleven en 100’den pretparken met of zonder wachtrijsysteem bezocht kan ik uit ervaring hier van te voren wel een mening over hebben ja.

Uiteindelijk ben je als klant het meest onbezonnen af met geen systeem. De dagen dat de wachtrijen echt uitpuilen zijn het minst aanwezig zonder systeem, daarnaast blijven rijen gewoon doorlopen.
          Elk ander systeem laat de stand-by oplopen als een idioot en/of maakt je dag veel rommeliger waarbij je van hot naar her door het park moet om je slots te halen.

Ben ik pertinent tegen elk systeem? Nee, de grote Disneyparken moeten gezien de bezoekers aantallen wel en Fastpass maakt je dag wat trubbeliger maar maakt ook dat je nog wat uit de dag kan halen. Al zie je nu in coronatijd in Parijs dat de wachttijden zonder systeem eigenlijk nog goed te doen zijn…

De Efteling haalt echter de aantallen van een Disney niet en heeft amper wachttijden van rond het uur. Gewoon capaciteit draaien met de attracties en er is totaal geen behoefte aan enig systeem.

Typisch, een idee doordrukken dat op kantoor bedacht is, maar totaal niet bekeken is of het ook echt nodig is, en of het gaat werken. Een pilot betekent in kaatsheuvel 9 van de 10 keer: we voeren het definitief door.

Laat ze maar aanklooien daar, d'r komt vanzelf een punt dat de bezoekers er geen trek meer in gaan hebben, en 't park links laten liggen, ten gunste van iets in sevenum 🙂