Quefox_ Je bevind je op privé terrein. Het maken van Foto's en video's mag dan al sowieso enkel met toestemming van de eigenaar. Het maken van een video zonder toestemming valt daarmee in principe een schending van de Privacy.
Daarnaast zit er in zeker zin wel een copyright op.. nou, eigenlijk alles wat je in een pretpark tegen komt. Dat begint met de muziek en de geluidseffecten maar ook tot grafische uitvoering van het thema en natuurlijk de layout van de achtbaan. Daar mag je dus geen foto's video's van maken voor commercieel gebruik. Gezien er bij een plaatsing op internet sprake is van een commerciele activiteit (youtube verdient er minimaal geld aan) is er sprake van een commerciele activiteit en kan dat vervolgd worden.
Om dezelfde redenen mag je bijvoorbeeld ook geen foto/film van de knipperende eiffeltoren commercieel gebruiken. Nu gaat in dat geval er niemand moeilijk over doen als jij een vakantiefilmpje op YT, FB of IG zet, maar in principe kan ook dat gewoon verboden worden.
Het feit dat dit soort zaken in 99,9% van de gevallen gewoon getolereerd wordt, maakt niet dat het legaal is. (beetje vergelijkbaar met het gebruik van softdrugs in Nederland).
Natuurlijk blijft het flauw en misschien zelfs kinderachtig dat PHL er wél zo hard tegen op treedt, maar als ze echt zouden willen kunnen ze wel degelijk verder gaan dan een parkverbod. Echter zullen de kosten van deze verdere stappen (en de imago-schade die het bedrijf ermee op loopt) absoluut niet opwegen tegen wat het park ermee kan winnen, dus het lijkt me sterk dat ze ooit verder gaan dan een parkverbod.
Ik zeg echter nooit nooit.. In Californië kun je volstrekt niets ondernemen als iemand iets uit je winkel steelt, tenzij het voor meer dan 3000 dollar is. Daar word massaal misbruik van gemaakt. Echter op het moment dat iemand 18x iets van 167 dollar steelt en de winkel kan dat bewijzen: Dan kunnen ze alsnog tot een rechtzaak over gaan. Ik kan me voorstellen dat als je maar genoeg bouwput foto's en onrides van PHL verzamelt, het park vroeg of laat tóch een verdere stap zet: Maar op dat moment ben je zelf ook als professionele website bezig en geen hobbyist meer (misschien iets voor Looopings om eens te testen hoe ver ze kunnen gaan?).
Edit: Er is wel nog een voorbeeld van een zaak die redelijk ver is gegaan binnen pretparken: Ferrari World wilde een U-Vormige shuttle baan neerzetten. Daarvoor moest het dak van de hal echter aangepast worden. Dat valt echter ook onder een kunstwerk en mag dus niet aangepast worden zonder toestemming van de eigenaar. Ondanks dat Farah Experience (de uitbater van het park) eigenaar is, hebben ze nooit de toestemming gekregen om het dak aan te passen. Ik weet niet hoe ver dit precies gegaan is, maar het gevolg is uiteindelijk een gelanceerde shuttle coaster met één spike geworden: Turbo Track.