The_Real_Infernape Je kan er ook tussenin zitten van "he er is een storing die waarschijnlijk zolang duurt."

Zover ik in mijn park-trainingen geleerd heb, zowel in SixFlags, De Efteling als in Disneyland Paris geef je altijd aan dat er een technische storing is (ook al is de aard soms in zijn geheel niet technisch) en dat deze storing nog wel enige tijd kan voortduren en verzoek je de gast daarna om niet bij de entree te blijven wachten.

En ergens verwacht ik dat Phantasialand hierin niet anders is en dat de medewerker dit ook heeft gezegd. 🙂

Je kan namelijk soms niet anders, je weet namelijk soms echt niet wat er gaat gebeuren en hoe lang zoiets duurt. Je kan een simpele noodstop hebben die de Technische Dienst moet resetten, ja mijnheer, normaal gesproken duurt dit een kwartiertje. En dan blijkt opeens de TD voor welke reden dan ook niet beschikbaar te zijn om die procedure uit te voeren of het was geen simpele noodstop maar echt een defect onderdeel en duurt het anderhalf uur.

Dan voelt die gast, die jij hebt gezegd dat het normaal gesproken een kwartiertje duurt zich toch genaaid. Want dat normaal gesproken horen ze niet . . . dat kwartiertje blijft hangen.

The_Real_Infernape Ik vind dat het park daar wel open in mag zijn, dat hoort bij gastvrijheid.

Ik denk juist dat het de gastvrijheid bevorderd door hier niet open in te zijn, je creëert dan namelijk ook geen valse verwachtingen. Het enige moment dat openheid op zijn plaats is, is wanneer je niet meer verwacht dat de betreffende attractie die dag nog open gaat.

    ppc-anoniem-2 Zover ik in mijn park-trainingen geleerd heb, zowel in SixFlags, De Efteling als in Disneyland Paris geef je altijd aan dat er een technische storing is (ook al is de aard soms in zijn geheel niet technisch) en dat deze storing nog wel enige tijd kan voortduren en verzoek je de gast daarna om niet bij de entree te blijven wachten.

    Dit verschilt heel erg per park/procedure. Ik vind persoonlijk de aanpak van Europa-Park het beste. Zij maken meestal onderscheid tussen het type bezoekers. Frank en Frieda uit Freiburg horen aan dat er een technische storing is en het even kan duren. Harry, een doorgewinterde pretparkfan met een Cedar Point shirtje krijgt de details te horen (want dat begrijpt hij ook beter) en kan vanuit daar de keuze maken of hij blijft wachten of toch liever een ritje Schneeflöcken doet.

    Ik vraag ook altijd naar details bij storingen als ik als gast aan kom bij de entree van een attractie. Zodra ze merken dat je kennis hebt op attractiegebied durven de medewerkers aan de entree toch meer details te geven. De medewerkers moeten dan natuurlijk wél weten wat er aan de hand is, want in sommige parken wordt dat zelfs niet gecommuniceerd naar die betreffende medewerkers.

      msnguy ik denk dat je met Europapark wel het enige park op dit moment noemt die dit anders doet. In de verschillende docu's over Merlin parken komt ook naar voren dat medewerkers geen details mogen aangeven over oorzaak en duur van een sluiting, en ik weet dat het bij CDA ook niet anders is.

      Sowieso is EP daarin in de pretparkwereld een vreemde, vaak in positieve zin 🙂

      En of het beter is weet ik niet . . . stel dat terwijl jij Harry verteld dat er alleen even een treinwissel plaatsvind en dat de baan over 15 minuten weer draait dat Frank en Frieda nog op 1,5 meter afstand staan mee te luisteren, die je 2 minuten ervoor hebt verteld dat ze beter eerst een andere attractie kunnen doen omdat het niet bekend is hoe lang deze attractie gesloten is . . . dan heb je een blije Harry, want die voelt zich geinformeerd, maar Frank en Frieda voelen zich aardig genaaid.

      Meerdere verhalen ophangen over een reden voor een sluiting is niet het beste idee 😉 😛

        ppc-anoniem-2 Maar dat is raar, als je tegen de ene gast zegt dat ze beter een andere attractie gaan doen en tegen de andere dat het binnen 15 minuten verholpen is, dus lijkt me niet dat een medewerker dat zou doen. Daarnaast is het dan toch wel ongeveer bekend hoelang de attractie gesloten is? Dan hoef je niet tegen je gast te zeggen dat de attractie voor onbepaalde tijd gesloten is, dat is gewoon liegen. Ook al is het voor eigen bestwil omdat Frieda niet thuis is in de pretparkwereld.
        Walibi Holland is hier trouwens ook open in. Die hebben in het station spraakopnames die zeggen dat er een technische storing is of dat er een extra trein op de baan wordt gezet.

          ppc-anoniem-2 En of het beter is weet ik niet . . . stel dat terwijl jij Harry verteld dat er alleen even een treinwissel plaatsvind en dat de baan over 15 minuten weer draait dat Frank en Frieda nog op 1,5 meter afstand staan mee te luisteren, die je 2 minuten ervoor hebt verteld dat ze beter eerst een andere attractie kunnen doen omdat het niet bekend is hoe lang deze attractie gesloten is . . . dan heb je een blije Harry, want die voelt zich geinformeerd, maar Frank en Frieda voelen zich aardig genaaid.

          Hier verdraai je mijn woorden een beetje. Personeelsleden zullen daar (overigens nergens) tijdsindicaties geven. Frank en Frieda hebben echter niks aan de informatie dat beugel 6 bij trein 2 hapert en er daardoor een storing is. Een pretparkfan weet dat dit vaak een storing is die niet lang duurt, en kan veel meer met die informatie. Die kan dan besluiten om op eigen risico die storing af te wachten.

            The_Real_Infernape Maar dat is raar

            Eens, maar volgens msnguy gebeurd dit in EP wel. Althans, als je het over oorzaken gaat hebben kan je ook die tijdsinschatting maken of zelfs geven . . . kan het me zelf niet voorstellen, maar kan me ook niet herinneren wanneer ik voor het laatst überhaupt bij een attractie die daar in storing staat ben blijven wachten. Genoeg te doen in dat park dus als ik een attractie in storing daar zie stap ik 30 meter verder wel in een andere ride.

            msnguy Frank en Frieda hebben echter niks aan de informatie dat beugel 6 bij trein 2 hapert en er daardoor een storing is. Een pretparkfan weet dat dit vaak een storing is die niet lang duurt, en kan veel meer met die informatie. Die kan dan besluiten om op eigen risico die storing af te wachten.

            Ik vind het een gekke vorm van disciminatie, en ergens geef je met die informatie ook een mogelijke duur van de verstoring af. Misschien niet helemaal met een tijd, maar ik verwacht dat de pretpark fan bij die beugelstoring ook zal vragen ow, dus als ik daar en kop koffie pak kan ik daarna wel in de rij aansluiten? en dan heb je toch die tijdsindicatie erbij die je aan andere gasten niet wil geven.

            Ik kan me ook bij EP nog steeds niet voorstellen dat die vanuit de bedrijfs-policy van het park gebeurd 🙂

            • msnguy heeft hierop gereageerd.

              ppc-anoniem-2 ik verwacht dat de pretpark fan bij die beugelstoring ook zal vragen ow, dus als ik daar en kop koffie pak kan ik daarna wel in de rij aansluiten? en dan heb je toch die tijdsindicatie erbij die je aan andere gasten niet wil geven.

              Ja, maar het personeel geeft dan geen tijdsindicatie, want ook in EP weten ze dat niet 100% zeker. Ik heb dit overigens 3x in EP meegemaakt in 10 jaar: Bij Blue Fire (kapotte sensor bij de launch), Poseidon (Bootje werd uitgerangeerd vanwege een fout met de nieuwe beugels toen) en Wodan (storing bij de remmen). Ze vertelden mij in detail wat er aan de hand was, maar gaven natuurlijk geen tijdsindicatie. Als Frieda toevallig toch meeluistert zou zij toch waarschijnlijk niet weten wat een "sensor" en een "remblokunit" inhouden.

              Bij Walibi heb ik pas geleden, naar mijn mening, de mooiste en ergens meest toepasselijke tijdsindicatie gekregen. De medewerker had zelf geen idee want hij wist zelf de oorzaak niet, en het kon dus ergens tussen de 5 minuten en 5 maanden duren 😉

              In mijn ervaring heb ik de laatste keren bij Bobbejaanland ook wel duidelijke informatie gekregen: voor de gewone bezoekers was het als melding dat er een storing was.
              Medewerker communiceerde heel duidelijk en gaf aan dat er een onderdeel defect was van de launch, waarvoor een reserveonderdeel nodig was. Dat was onderweg, maar kwam vanuit Polen (dacht ik), waardoor het nog wel even zou duren en mogelijk de attractie niet open ging gaan die namiddag.

              Uiteindelijk is het onderdeel een halfuur voor sluiting aangekomen en is Fury toen opengegaan net voor sluitingstijd.
              Bobbejaanland heeft toen netjes Fury een 3 kwartier opengehouden voor iedereen die aan het wachten was.

              De medewerker gaf aan iedereen door die er naar vroeg wat er aan de hand was; defect onderdeel, zei niet welk onderdeel, maar gaf ook aan dat het absoluut veilig was. Pretpark-enthousiasts kregen net iets meer uitleg.

              Op een ander moment had ik bij Fury ook een storing, maar toen zat ik er op en hebben ze ons moeten evacueren. Maar soms weet je niet of het een korte storing is of niet, maar op dat moment werd er wel een bandje afgespeeld.

              In andere parken is de communicatie vaak... onduidelijker. Je weet niet altijd op voorhand of snel wat de oorzaak is, maar iets weten is vaker beter dan niets natuurlijk.

                Kevjoe Wow dat is wel next level dedication van Bobbejaanland, ik kan me haast niet voorstellen dat ze een reserveronderdeel laten komen, die er midden in de dag opzetten én net voor sluitingstijd de baan openen met 3 kwartier extra operation.

                Kevjoe Bij Fury was de communicatie inderdaad prima, maar bij andere attracties was er geen sample en geen medewerker om te vertellen dat er een storing was. Bizar dat er zulke grote verschillen binnen het park zijn.

                2 jaar later

                Sorry kon geen ander topic vinden.
                Heb een video achter de schermen gevonden over F.L.Y. (30sec)

                Er is ook enkele dagen terug een betere (maar toch geen toegestane) pov online gekomen van F.L.Y.

                Geen idee of ik hem mag delen maar hij is makkelijk te vinden in ieder geval.

                • MrRC heeft hierop gereageerd.
                • MrRC vindt dit leuk.

                  Is het niet absurd dat we in een wereld leven waarin het verboden is om een onride van een 3 jaar oude attractie te delen? Alsof het een illegaal en gevaarlijk waar is dat je absoluut niet in je bezit mag hebben.

                  Maar ja, dat is Phantasialand logica.

                    JerryBubbles
                    Op Looopings is deze terug te vinden.
                    Weet of de Staff hier blij mee is, als je hier een link plaatst.

                    Trollenbol Is het niet absurd dat we in een wereld leven waarin het verboden is om een onride van een 3 jaar oude attractie te delen? Alsof het een illegaal en gevaarlijk waar is dat je absoluut niet in je bezit mag hebben.

                    De veiligheidseisen rondom achtbanen zijn aan het veranderen. Je ziet steeds meer dat achtbanen een veiligheid moeten hebben zodat als mensen iets zouden verliezen tijdens de rit, dit niet tegen omstanders aan kan vliegen. Niet over paden heen bouwen is een oplossing. Het ophangen van netten is een (lelijke) oplossing. Een andere oplossing is ervoor zorgen dat bezoekers niets kunnen verliezen. Dat moet dan ook streng gehandhaafd worden. F.L.Y. gaat over de paden heen en de look van Rookburgh zou natuurlijk niet hetzelfde zijn met netten onder de baan, dus wordt er streng gecontroleerd op het meenemen van spullen in de achtbaan. Dat geld uiteraard ook voor een videocamera.
                    Nu zijn wij Nederlanders of Belgen er natuurlijk nooit blij van geworden als Duitsers streng handhaven, maar dat is een andere discussie.

                    Afgelopen zomer overkwam ons overigens hetzelfde in Gröna Lund. In Monster mocht echt niets mee. Normaal zitten mijn portomonee en telefoon gewoon in mijn broekzakken in een achtbaan (zelfs een B&M invert) maar zelfs diepe zakken waren niet goed genoeg. Operators zagen gevulde broekzakken en dus mochten we nog even spullen weg gaan leggen voordat we konden vertrekken.

                    EDIT: Oh, nu ik je oorspronkelijke vraag terug lees, zie ik dat mijn verhaal eigenlijk helemaal geen antwoord geeft op je vraag. Ik denk dat Phantasialand niet het idee wilt geven dat het maken van onrides getolereerd wordt. Vandaar dat ze ze willen verwijderen.

                      Erik Afgelopen zomer overkwam ons overigens hetzelfde in Gröna Lund. In Monster mocht echt niets mee. Normaal zitten mijn portomonee en telefoon gewoon in mijn broekzakken in een achtbaan (zelfs een B&M invert) maar zelfs diepe zakken waren niet goed genoeg. Operators zagen gevulde broekzakken en dus mochten we nog even spullen weg gaan leggen voordat we konden vertrekken.

                      Oh, dat heb ik vorig jaar niet mee gemaakt, terwijl ik ook mijn portomonee in mijn zak had.

                      Erik Los van dat alles, want ik snap heus wel dat het niet de bedoeling is dat je zelf een onride gaat maken in F.L.Y., het feit dat Phantasialand niet even een officiële online gooit is gewoon cru. De nieuwigheid is er inmiddels wel vanaf dus wat hebben ze te verliezen? Ze vragen er een beetje om, dat mensen het dan maar zelf gaan proberen.

                      Dat vjndikhet leuke aan F.L.Y. als je eenonride hebt weet je welke kanten die opgaat,als je Rookbrurh binnenkomt heb je geen idee naar de ritverloop, maar na 3-5 jaar js de nieuwigheid er inderdaad een beetje af. Ben benieuwd wanneer EP met Voletarium een onride gaat showen maar dat is voor eenendertig topic(:

                      Trollenbol Alsof het een illegaal en gevaarlijk waar is dat je absoluut niet in je bezit mag hebben.

                      De onride zelf is natuurlijk niet gevaarlijk, maar wel degelijk illegaal en het maken en delen ervan kunnen in theorie juridische gevolgen hebben (al denk ik niet dat PHL ooit zo ver zou gaan).

                      Erik De veiligheidseisen rondom achtbanen zijn aan het veranderen. Je ziet steeds meer dat achtbanen een veiligheid moeten hebben zodat als mensen iets zouden verliezen tijdens de rit, dit niet tegen omstanders aan kan vliegen. Niet over paden heen bouwen is een oplossing. Het ophangen van netten is een (lelijke) oplossing. Een andere oplossing is ervoor zorgen dat bezoekers niets kunnen verliezen.

                      Zelf eens een douche van kleingeld gehad op Lightning Rod.. Ik kan je vertellen dat dit verdomd hard aan komt.

                      Maar vaak begrijp ik ook niet de afkeer van bepaalde parken van een GoPro Body Harnass. Die dingen zijn gemaakt voor dit soort situaties.. Maargoed: zelfs dan kan ik nog begrijpen dat er altijd wel sukkels bij zitten die de schrijf niet goed vast draaien en die hele go-pro weg geslingerd word.. Veel ergerlijker vind ik het bij veel Parques Ruïnes parken. Die blijkbaar wél een afkeer hebben van GoPro's, maar waar petten, brillen en andere losse voorwerpen vaak wél mogen en - sterker nog - soms zelfs verplicht mee moeten in een attractie (ik kijk dan vooral naar de parken in Madrid).

                      PHL is in elk geval consequent en staat helemaal niets toe, kan ik mee leven, maar blijft jammer. Ik denk dat je met je edit deels gelijk hebt: Op het moment dat mensen het online zien, gaan ze vanzelf aannemen dat het op één of andere manier wel mag en je wil gewoon voorkomen dat ze gaan staan discussiëren met je personeel. Aan de andere kant denk ik dat het óók een stukje marketing is.