Ik keek vandaag een paar keer op Looopings voor een indicatie van de wachttijden voor morgen en al de hele dag is FLY gesloten. Weet iemand toevallig wat er voor probleem is? Ik ga morgen naar Phantasialand toe en ik hoop dat hij dan open is, gezien dat de voornaamste reden is dat ik ernaartoe ga.

Wat een ongemakkelijke houding om in vast te zitten.

@no-fear1991, @Micha en @Andre zijn nu in Phantasialand. Vanmorgen rond 9.45 uur gingen we de rij van Fly in, uiteindelijk kwamen we er pas 11.45 uur. Treinen ging erop en eraf, tig testritten maar het allerergste.. 0 informatie en compensatie. Drama!

Even naar de gastenservice gegaan en daar kregen we een ritje Taron zonder wachten.

Ik heb een beetje rondgevraagd aan de medewerkers. Enige wat ik eruit kreeg is dat vanochtend 3 treinen in storing lagen. Ze hebben het merendeel van de dag met 1 trein gereden. Nu weer met 2 treinen als ik het een beetje kan timen.

idd wat @ArcovandenBroek zegt, vanochtend tijdens de storing 0 informatie of communicatie. Op een gegeven moment zeiden ze dat de storing verholpen was, toen heb ik nog een half uur staan wachten(ik stond net voor de lockers).

Beetje een dooddoener misschien. Maar als iets stuk is, is het stuk 🙂

Een park is je niet verplicht om informatie te verschaffen, sterker nog, als een attractie stuk is zal Walibi of de Efteling of Europapark ook niet aangeven A, wat er stuk is, B, hoe ze het willen repareren en C, hoe lang het gaat duren. C is sowieso iets lastigs om in te schatten, soms kan een storing op het oog makkelijk lijken en uiteindelijk dieper zitten. Dat blijkt ook wel, want na even draaien schiet de ride weer in storing en begint het riedeltje weer opnieuw. Ik verwacht niet dat Phantasialand dat met opzet doet en met opzet die bezoekers teleur probeert te stellen. Daarmee vind ik de opmerkingen van 0 communicatie en informatie een beetje stom eigenlijk.

Begrijp dat het zuur is als een nieuwe ride waarvoor je eigenlijk naar het park kwam de hele dag loopt te rommelen, ik zou zelf ook balen, maar het park is je hierin vrij weinig verschuldigd, zowel niet in informatievoorziening als in compensatie.

ppc-anoniem-2 Ik ben het er niet mee eens wat betreft het communicatie verhaal. Een park hoeft niet het volledige plan van aanpak te communiceren, dat klopt. Maar dat is weer extreem de andere kant van de schaal. Je hebt het nu over 2 situaties: of we zeggen helemaal niks of we vertellen het complete plan en welke moeren ze gaan aandraaien, B dus. Je kan er ook tussenin zitten van "he er is een storing die waarschijnlijk zolang duurt."
    Dan weten de gasten waar ze aan toe zijn en kunnen ze kiezen om een andere attractie te doen omdat het te lang gaat duren of het is binnen een kwartier gefixt en dan blijven de gasten misschien wel wachten. Ik vind dat het park daar wel open in mag zijn, dat hoort bij gastvrijheid.

Hoewel het informatie deel natuurlijk simpel op te lossen is zal compensatie nooit gegeven worden. In ieder geval niet op de entree kosten. Dat staat ook duidelijk in de T&C's van het park.

1. The individual attractions at PHANTASIALAND are available for the Visitor to use freely within the scope of their intended purpose. Visitors are prohibited from trespassing in areas of the attractions not intended for use and from leaving the marked paths. Dogs must be kept on a lead on the park premises and are not permitted in the shows and attractions. Any additional fees required for a particular attraction are listed separately at the entrance to the attraction. The Visitor shall not be entitled to a full or partial refund of the entry price in the event of the temporary closure of attractions and/or closure of individual attractions for technical reasons.

The_Real_Infernape Je kan er ook tussenin zitten van "he er is een storing die waarschijnlijk zolang duurt."

Zover ik in mijn park-trainingen geleerd heb, zowel in SixFlags, De Efteling als in Disneyland Paris geef je altijd aan dat er een technische storing is (ook al is de aard soms in zijn geheel niet technisch) en dat deze storing nog wel enige tijd kan voortduren en verzoek je de gast daarna om niet bij de entree te blijven wachten.

En ergens verwacht ik dat Phantasialand hierin niet anders is en dat de medewerker dit ook heeft gezegd. 🙂

Je kan namelijk soms niet anders, je weet namelijk soms echt niet wat er gaat gebeuren en hoe lang zoiets duurt. Je kan een simpele noodstop hebben die de Technische Dienst moet resetten, ja mijnheer, normaal gesproken duurt dit een kwartiertje. En dan blijkt opeens de TD voor welke reden dan ook niet beschikbaar te zijn om die procedure uit te voeren of het was geen simpele noodstop maar echt een defect onderdeel en duurt het anderhalf uur.

Dan voelt die gast, die jij hebt gezegd dat het normaal gesproken een kwartiertje duurt zich toch genaaid. Want dat normaal gesproken horen ze niet . . . dat kwartiertje blijft hangen.

The_Real_Infernape Ik vind dat het park daar wel open in mag zijn, dat hoort bij gastvrijheid.

Ik denk juist dat het de gastvrijheid bevorderd door hier niet open in te zijn, je creëert dan namelijk ook geen valse verwachtingen. Het enige moment dat openheid op zijn plaats is, is wanneer je niet meer verwacht dat de betreffende attractie die dag nog open gaat.

ppc-anoniem-2 Zover ik in mijn park-trainingen geleerd heb, zowel in SixFlags, De Efteling als in Disneyland Paris geef je altijd aan dat er een technische storing is (ook al is de aard soms in zijn geheel niet technisch) en dat deze storing nog wel enige tijd kan voortduren en verzoek je de gast daarna om niet bij de entree te blijven wachten.

Dit verschilt heel erg per park/procedure. Ik vind persoonlijk de aanpak van Europa-Park het beste. Zij maken meestal onderscheid tussen het type bezoekers. Frank en Frieda uit Freiburg horen aan dat er een technische storing is en het even kan duren. Harry, een doorgewinterde pretparkfan met een Cedar Point shirtje krijgt de details te horen (want dat begrijpt hij ook beter) en kan vanuit daar de keuze maken of hij blijft wachten of toch liever een ritje Schneeflöcken doet.

Ik vraag ook altijd naar details bij storingen als ik als gast aan kom bij de entree van een attractie. Zodra ze merken dat je kennis hebt op attractiegebied durven de medewerkers aan de entree toch meer details te geven. De medewerkers moeten dan natuurlijk wél weten wat er aan de hand is, want in sommige parken wordt dat zelfs niet gecommuniceerd naar die betreffende medewerkers.

msnguy ik denk dat je met Europapark wel het enige park op dit moment noemt die dit anders doet. In de verschillende docu's over Merlin parken komt ook naar voren dat medewerkers geen details mogen aangeven over oorzaak en duur van een sluiting, en ik weet dat het bij CDA ook niet anders is.

Sowieso is EP daarin in de pretparkwereld een vreemde, vaak in positieve zin 🙂

En of het beter is weet ik niet . . . stel dat terwijl jij Harry verteld dat er alleen even een treinwissel plaatsvind en dat de baan over 15 minuten weer draait dat Frank en Frieda nog op 1,5 meter afstand staan mee te luisteren, die je 2 minuten ervoor hebt verteld dat ze beter eerst een andere attractie kunnen doen omdat het niet bekend is hoe lang deze attractie gesloten is . . . dan heb je een blije Harry, want die voelt zich geinformeerd, maar Frank en Frieda voelen zich aardig genaaid.

Meerdere verhalen ophangen over een reden voor een sluiting is niet het beste idee 😉 😛

ppc-anoniem-2 Maar dat is raar, als je tegen de ene gast zegt dat ze beter een andere attractie gaan doen en tegen de andere dat het binnen 15 minuten verholpen is, dus lijkt me niet dat een medewerker dat zou doen. Daarnaast is het dan toch wel ongeveer bekend hoelang de attractie gesloten is? Dan hoef je niet tegen je gast te zeggen dat de attractie voor onbepaalde tijd gesloten is, dat is gewoon liegen. Ook al is het voor eigen bestwil omdat Frieda niet thuis is in de pretparkwereld.
            Walibi Holland is hier trouwens ook open in. Die hebben in het station spraakopnames die zeggen dat er een technische storing is of dat er een extra trein op de baan wordt gezet.

ppc-anoniem-2 En of het beter is weet ik niet . . . stel dat terwijl jij Harry verteld dat er alleen even een treinwissel plaatsvind en dat de baan over 15 minuten weer draait dat Frank en Frieda nog op 1,5 meter afstand staan mee te luisteren, die je 2 minuten ervoor hebt verteld dat ze beter eerst een andere attractie kunnen doen omdat het niet bekend is hoe lang deze attractie gesloten is . . . dan heb je een blije Harry, want die voelt zich geinformeerd, maar Frank en Frieda voelen zich aardig genaaid.

Hier verdraai je mijn woorden een beetje. Personeelsleden zullen daar (overigens nergens) tijdsindicaties geven. Frank en Frieda hebben echter niks aan de informatie dat beugel 6 bij trein 2 hapert en er daardoor een storing is. Een pretparkfan weet dat dit vaak een storing is die niet lang duurt, en kan veel meer met die informatie. Die kan dan besluiten om op eigen risico die storing af te wachten.

The_Real_Infernape Maar dat is raar

Eens, maar volgens msnguy gebeurd dit in EP wel. Althans, als je het over oorzaken gaat hebben kan je ook die tijdsinschatting maken of zelfs geven . . . kan het me zelf niet voorstellen, maar kan me ook niet herinneren wanneer ik voor het laatst überhaupt bij een attractie die daar in storing staat ben blijven wachten. Genoeg te doen in dat park dus als ik een attractie in storing daar zie stap ik 30 meter verder wel in een andere ride.

msnguy Frank en Frieda hebben echter niks aan de informatie dat beugel 6 bij trein 2 hapert en er daardoor een storing is. Een pretparkfan weet dat dit vaak een storing is die niet lang duurt, en kan veel meer met die informatie. Die kan dan besluiten om op eigen risico die storing af te wachten.

Ik vind het een gekke vorm van disciminatie, en ergens geef je met die informatie ook een mogelijke duur van de verstoring af. Misschien niet helemaal met een tijd, maar ik verwacht dat de pretpark fan bij die beugelstoring ook zal vragen ow, dus als ik daar en kop koffie pak kan ik daarna wel in de rij aansluiten? en dan heb je toch die tijdsindicatie erbij die je aan andere gasten niet wil geven.

Ik kan me ook bij EP nog steeds niet voorstellen dat die vanuit de bedrijfs-policy van het park gebeurd 🙂

• msnguy heeft hierop gereageerd.

ppc-anoniem-2 ik verwacht dat de pretpark fan bij die beugelstoring ook zal vragen ow, dus als ik daar en kop koffie pak kan ik daarna wel in de rij aansluiten? en dan heb je toch die tijdsindicatie erbij die je aan andere gasten niet wil geven.

Ja, maar het personeel geeft dan geen tijdsindicatie, want ook in EP weten ze dat niet 100% zeker. Ik heb dit overigens 3x in EP meegemaakt in 10 jaar: Bij Blue Fire (kapotte sensor bij de launch), Poseidon (Bootje werd uitgerangeerd vanwege een fout met de nieuwe beugels toen) en Wodan (storing bij de remmen). Ze vertelden mij in detail wat er aan de hand was, maar gaven natuurlijk geen tijdsindicatie. Als Frieda toevallig toch meeluistert zou zij toch waarschijnlijk niet weten wat een "sensor" en een "remblokunit" inhouden.

Bij Walibi heb ik pas geleden, naar mijn mening, de mooiste en ergens meest toepasselijke tijdsindicatie gekregen. De medewerker had zelf geen idee want hij wist zelf de oorzaak niet, en het kon dus ergens tussen de 5 minuten en 5 maanden duren 😉

In mijn ervaring heb ik de laatste keren bij Bobbejaanland ook wel duidelijke informatie gekregen: voor de gewone bezoekers was het als melding dat er een storing was.
                  Medewerker communiceerde heel duidelijk en gaf aan dat er een onderdeel defect was van de launch, waarvoor een reserveonderdeel nodig was. Dat was onderweg, maar kwam vanuit Polen (dacht ik), waardoor het nog wel even zou duren en mogelijk de attractie niet open ging gaan die namiddag.

Uiteindelijk is het onderdeel een halfuur voor sluiting aangekomen en is Fury toen opengegaan net voor sluitingstijd.
                  Bobbejaanland heeft toen netjes Fury een 3 kwartier opengehouden voor iedereen die aan het wachten was.

De medewerker gaf aan iedereen door die er naar vroeg wat er aan de hand was; defect onderdeel, zei niet welk onderdeel, maar gaf ook aan dat het absoluut veilig was. Pretpark-enthousiasts kregen net iets meer uitleg.

Op een ander moment had ik bij Fury ook een storing, maar toen zat ik er op en hebben ze ons moeten evacueren. Maar soms weet je niet of het een korte storing is of niet, maar op dat moment werd er wel een bandje afgespeeld.

In andere parken is de communicatie vaak... onduidelijker. Je weet niet altijd op voorhand of snel wat de oorzaak is, maar iets weten is vaker beter dan niets natuurlijk.

Kevjoe Wow dat is wel next level dedication van Bobbejaanland, ik kan me haast niet voorstellen dat ze een reserveronderdeel laten komen, die er midden in de dag opzetten én net voor sluitingstijd de baan openen met 3 kwartier extra operation.