Eftelflags Iets zegt me dat je niet vanuit een neutraal objectief naar deze verandering kijkt .
Ik blijf het grappig vinden: Europeanen zijn gek op de Amerikaanse Disneyparken en de Amerikanen zijn jaloers op ons omdat wij het mooiste Magic Kingdom hebben. Over WDS... Tja, er staan wel een paar unieke en leuke dingen (Crush, Ratatouille). Het probleem bij WDS is momenteel dat het te klein is, en nu de fastpassen betaald zijn wordt dit pijnlijk duidelijk. Het is overigens ook een beetje de schuld van de hoeveelheid bezoekers die WDS bezoeken. Ik zou nóóit zonder mijn Magic Plus (en dus met een dagkaart) bijbetalen voor WDS in deze staat. "Het is wat de gek ervoor geeft".
Mijn mening over fastpasses is overigens ook niet geheel vanuit een neutraal objectief bekeken omdat ik nooit gebruik hoefde te maken van dit systeem. Ik vond het, zélfs als abonnementhouder, trouwens maar omslachtig en ik riep al jaren dat het beter zou kunnen. Het was nogal ouderwets en onnodig veel lopen om naar een automaat te gaan, kaartjes te halen met jouw entreeticket/abonnement, te moeten wachten (of rondjes lopen en op zoek naar attracties zonder lange wachttijd) en vervolgens terug te lopen naar de attractie om via een andere wachtrij soms nog 15-30 minuten te moeten wachten (Big Thunder Mountain). Veel dagjesmensen snapten er niks van wat zorgde voor irritatie bij een grote groep gasten. Op deze punten ben ik dus heel blij dat het fastpass systeem weg is.
Dat het systeem wordt vervangen door een zwaar overpriced variant is dan wel heel jammer. Ook hier geldt de regel: "Het is wat de gek ervoor geeft" en ik vrees ervoor dat genoeg mensen de meerprijs voor een fastpass het waard gaan vinden. DLP verdient hier weer veel geld aan en na de Coronacrisis snap ik dat ze dit geld goed kunnen gebruiken. Het hele standby pass gebeuren vervangt de "vaagheid" van de vroegere fastpass voor de normale gasten. Hoewel het in theorie een heel goed systeem is, zal het in praktijk alleen maar voor nog meer onduidelijkheid zorgen. Perry uit Parijs heeft namelijk geen zin om een app te downloaden om te kunnen wachten voor een achtbaan waar hij recht voor een afgesloten ingang staat. Perry wilt gewoon fysiek wachten!
Ik ben overigens benieuwd wat deze veranderde fastpass gaat betekenen voor de Priority Pass. Deze rijen waren soms ook al veel te druk en ik heb kinderen met autisme gillend uit deze wachtrijen zien rennen in de zomer van 2018. Dit systeem is gelukkig wel al aardig waterdicht gemaakt met de aangescherpte regels van 2018-2019. Ik kan mij voorstellen dat mensen met een psychische diagnose die voorheen de fastpass gebruikten, nu allemaal massaal toch overstappen naar de Priority Pass. Dit zorgt weer op (nog meer) druk op de Priority Pass wachtrijen welke sneller weggewerkt moeten worden en de capaciteit opslokt die vrij komt van de fastpass rijen. Voor mensen met een beperking is dat natuurlijk erg fijn (en soms noodzakelijk), maar de capaciteitswinst bij de attracties gaat daarmee deels verloren. Hopelijk heeft DLP daar over nagedacht, maar het resort kennende laten ze alle chaos gewoon gebeuren zolang ze maar voldoende inkomsten uit het nieuwe fastpass systeem weten te halen.