Eftelflags Het gaat om je daadwerkelijke capaciteit. Dat wordt zelden gehaald in pretparken, maar dat weet jij toch wel?
Ik heb bij 3 attracties gestaan en bij alle 3 werd de theoretische capaciteit toch bijna gehaald en bij Rock hebben we hem ook meermaals overschreden als de dispatches efficiënt verliepen. Dus dat de daadwerkelijke capaciteit in de Efteling zelden tot nooit wordt gehaald dat zou kunnen, maar voor Disneyland Paris geloof ik dat niet, daar wordt echt wel gestuurd op efficiëntie.
Buiten dat was de wachttijd indicatie ook niet enkel gelinkt aan de theoretische capaciteit, maar ook aan meetmomenten waarbij gasten pasjes meekregen om de wachtrij duur te meten. In 2010 kreeg ongeveer om de 10 minuten een gast zo'n pasje mee om te kijken of de indicatie klopte bij de ervaring.
Dit uiteraard buiten de corona situatie, wat dat heeft gedaan met de capaciteit weet ik niet.
Eftelflags Het hele punt is dat er nu dat men juist meer capaciteit moet gaan toevoegen om de wachtrijen naar beneden te krijgen
Geloof dat het in dit topic maar ten dele over capaciteit gaat, maar meer in om de aanpassingen in het virtuele wachten en de afschaffing van de gratis fastpass. De eventuele consequentie dat er meer capaciteit in het park moet in het algemeen die verbind je er zelf aan . . .
Verder, hoe jammer ik het ook vind dat de gratis variant verdwijnt, is het een trend die je niet alleen in Parijs ziet. Het experimenteren met betaald voordringen werd in Azië al veel langer gedaan, en na de pandemie is ook in Tokyo en Hong Kong voor de standby pass gekozen (en het was er al in Shanghai) en is de welbekende fastpass nog niet terug gekomen. In Walt Disney World is er ook nog niets bekend over het terugkomen van de fastpass, maar ook daar hangt een betaalde variant in combinatie met een standby pass in de lucht. Disneyland Anaheim had ook voor COVID al een betaalde variant.
Al met al lijkt het erop dat we dit geweldige idee dat Disney als eerste en enige als gratis service aan wist te bieden, nu langzaam gaat verdwijnen. Universal, Sixflags, Cedar Fair en eigenlijk iedere andere grotere keten heeft laten zien dat er een goed aantal gasten is dat ervoor wil betalen, dus ja, het was een kwestie van tijd tot Disney hier ook geld voor wilde gaan vragen en verdienen.
Verder heeft @ppc-anoniem-1 al eerder in het topic aangegeven dat door het verdwijnen van de gratis fastpass dat er 40-60% meer capaciteit voor de standby line beschikbaar komt. Zolang maar niet iedereen op de betaalfde fastpassen duikt maar ik verwacht niet dat dat gaat gebeuren. Verder zijn het mooie paniek foto's die je laat zien bij Crush, maar iedereen weet ook hoe instabiel die attractie is en of dit is om te scannen of dat men terug kwam om te gaan wachten na een storing. Verder denk ik dat Crush verder een ride is waar je dit goed kan testen . . . gelimiteerde capaciteit en een attractie die nog wel eens zijn kuren kent. Het uitgeven van de passen zal denk ik over enkele weken wel soepeler gaan verlopen waarbij de QR code om in te checken op veel meer plekken beschikbaar is, en als je de app al hebt gelijk in de app.
Ik geloof dat de introductie van My Disney Experience + ook met horten en stoten ging, en dat er zelfs nu nog regelmatig glitches zijn. Het hoort helaas bij het introduceren van deze grote wijzigingen en het mensen laten wennen aan een nieuwe way of working.
Een grote marketingcampagne rond dit nieuwe systeem zou dan ook wenselijk zijn. Gasten moeten hun entree reserveren, na die reservering kan je een link sturen naar de app en een howto-filmpje over hoe deze nieuwe magische service werkt.
Ik denk wel dat het een overwogen keuze is om van de fastpass af te stappen en eventueel de standby pass in te schakelen. Het systeem is nu nog geen week live en werkt pas bij 1 attractie, dus oordelen of dit goed werkt vind ik lastig. Als alles gelijk out of the gates goed zou moeten gaan en we anders hadden opgegeven dan hadden we nog op paard en wagen naar het veld gegaan om daar met een sikkel het graan te maaien . . .
. . . en zeker dergelijke systemen, die kan je eigenlijk niet goed testen omdat de menselijke interactie daarin bijna niet te voorspellen is. En ik denk echt wel dat er door engineering en IT in de nachten wordt doorgewerkt om het systeem te verbeteren, en dat parkmanagement er alles aan doet om zaken te stroomlijnen.
Ja, en?
In Phantasialand zal nu met 60 minuten wachten en social distancing ook de Taron wachtrij wel aan alle kanten uitpuilen. Bij FLY heeft hij ook al een paar keer de Berliner Allee in gestaan. In de Efteling heb ik die foto's ook al gezien voor Droomvlucht en de Stoomtrein (bij de stoomtrein zelfs zonder corona) . . . parken zijn op het moment sowieso geen A+ ervaring, nergens niet . . . een de rij van Peter pan is lang, maar wel op een nette manier afgeschermd van de rest van het wandelpad, dus ik snap het probleem niet zo. Want de rij is lang, fysiek, maar hoe lang sta je te wachten? De rij voor Peter Pan is nu 30 minuten, dat is voor Peter Pan echt peanuts.
Heb wel het idee dat je een beetje op alle slakken zout aan het leggen bent en soms de nuance wel uit het oog verliest. Ik ga in deze niet zeggen dat Twitter feeds fake news zijn, maar het is wel zo dat je daar vaak alleen ziet wat fout gaat, wat goed gaat wordt niet gedeeld. Het geeft vaak wel een eenzijdig beeld (tunnelvisie).