Dit weekend was de grote vuurdoop voor Premier Access bij Crush Coaster en de angst is waarheid geworden.
We zagen op zaterdagochtend op een bepaald moment 125 minuten wachten staan voor Crush Coaster! De Premiere Access kostte 18 euro per persoon en je moest dan alsnog een uur wachten voor je de QR code kon laten scannen en naar binnen kon.
Op zondagochtend was het iets minder: 105 minuten. Mede omdat het in Studio's ook rustiger was. Toen kostte Premier Access 16 euro per persoon en moest je alsnog een half uur tot een uur wachten voor je de QR code kon laten scannen.

De capaciteit is nu echt een drama. Je hebt momenteel 4 rijen: Premier Access, Standby, Single Riders en Priority Pass:

  • De Priority Pass mag (ongeveer) om de 4 gondels instappen, afhankelijk van de castmembers. Die slokt dus meteen een kwart capaciteit weg, want in deze rij staan op drukke dagen meestal wel mensen.
  • De Premier Access wordt toegelaten bij de trap binnen. Deze trap is nu zo goed als leeg. De wachtrij binnen begint dus pas als je over de trap bent. Ik heb geen idee hoeveel capaciteit deze opslokt, maar het was voor mijn gevoel wel aanzienlijk veel omdat er constant mensen naar binnen liepen bij de Premiere Access poort toen ik er even stond te kijken.
  • De Single Riders Line liep veel minder snel door dan voorheen. Dit vond ik opvallend, omdat deze rij als enige rij niet veranderd zou moeten zijn qua capaciteit. Deze rij was op het bord meestal rond de 60 minuten. De rij liep natuurlijk ook op doordat de Standby Line veel langer wachten was.
  • De Standby Line heb ik met liefde en plezier overgeslagen met 1,5-2 uur wachten, maar liep ver buiten de poort richting de Tapijtjes en weer terug in een zigzag.

Ik ben geen fan van Premiere Access bij Crush Coaster. De achtbaan had al een slechte capaciteit en deze capaciteit wordt nu onderverdeeld in te veel rijen. De enige gangbare manier om deze achtbaan te ervaren als normale gast is door middel van betalen. De gasten doen dit zichtbaar ook (en dat is lekker voor de omzet van Disney), maar het is nóg een grotere middelvinger naar de Standby line dan bij andere attracties. Maar ach, Disney komt overal mee weg en ik denk niet dat de Premiere Access hier snel gaat verdwijnen.

    msnguy Jammer om dit te horen, al was het wel te verwachten natuurlijk toen ze deze ombouw gingen doen. Ik denk oprecht dat de capaciteit alleen maar opgelost kan worden door Space Mountain na te doen en er een dubbel rit van te maken, copy-paste van de attractie in spiegelbeeld op de plek van Les Tapis Volant. Het moment dat Premier access naar Phantom gaat komen komt ook dichterbij nu ze aanpassingen aan het doen zijn in de standaard wachtrij dus het wordt steeds moeilijker om attracties te ontwijken met betrekking tot Premier Access.

    Jammer om te horen dat de angst waarheid is geworden, maar verrassend? Niet echt. Nergens ter wereld lacht een multinational hun klanten zo keihard in het gezicht uit als in de Walt Disney Studios. Telkens denk je weer dat de standaard niet lager kan, en gaat'ie toch nog een stukje lager.

      Meint Goh uitlachen...

      Techbedrijven
      +1.000 euro voor smartphones/tablets
      +1.000 euro voor laptops (Macbook Pro's voor 2.500 euro en meer)
      Wat kosten die slechts om te maken? (De laatste iPhone 13 Pro was bijvoorbeeld €478)

      Nike
      Schoenen tussen 150 tot 200 euro
      Wat kosten die om te maken? (Een gemiddeld model ongeveer €30)

      Bioscoop
      Wil je een zitje met een tafeltje? 50% duurder.

      Universal
      Ook dure toegangstickets. Wil je de Hogwarts trein; extra veel betalen voor 1 attractie. De voordringpassen zijn hier ook extreem duur. Denk aan Halloween Horror Nights. 90 minuten wachten voor een spookhuis, dan maar een voordingpas die duurder is dan het event ticket.

      Meer en meer bedrijven bieden ook extra's aan (dure) prijzen.

      Al die dingen kan je als uitlachen zien. Waar ik naartoe wil, zo lang mensen het vragen/betalen/verwachten blijft alles draaien. "Money Makes the World go Round" 😊

      Specifiek voor Disney (en andere entertainmentbedrijven) geloof ik nog oprecht dat ze miljoenen zijn verloren en daarom hier en daar extra geld zoeken omdat het nodig is. En dit nieuwe systeem doet algemeen gezien de wachttijden erg goed. Crush's Coaster heeft gewoon een te lage capaciteit. Maar zou ik het ook betalen? Ja.. waarschijnlijk wel. En dan blijft het bestaan.

      • Nevz heeft hierop gereageerd.
        15 dagen later

        Ik was afgelopen weekend in Parijs en wilde graag de Premier Access gebruiken voor Crush. In al die jaren heb ik dat ding nog maar één keer kunnen doen en de wachtrijen waren steeds hoger dan 100min dus ik dacht: waarom niet. Helaas pindakaas, de Disney IT heeft ons weer in de steek gelaten: op het ogenblik dat je alle credit card gegevens hebt ingevuld, verwacht de app dat je je identiteit nog eventjes bevestigd. Standaard kan je dat doen via de app van je bank (ikzelf ben bij KBC hier in België) en normaal gezien verwijst de app waarmee je een aankoop doet (in dit geval dus de Disney app) automatisch door naar de bank-app voor die identificatie. Maar daar ging het hier dus mis en het is me niet gelukt. Bleek een structureel probleem te zijn overigens want ik heb het enkele keren op verschillende dagen geprobeerd.

        Wat een verschil overigens met Disney USA: daar link je van tevoren je CC gegevens aan je account en de aankoop van een Genie Plus of individual attraction selection in Florida of Californie is letterlijk enkele seconden werk. Hier in Parijs moet je elke keer opnieuw alle gegevens van je CC ingeven om dan - in mijn geval - later te ontdekken dat het ding toch niet werkt 👎️ Toegegeven, in de USA is er niet die extra identiteitscontrole in de app (en is het dus de facto iets onveiliger allicht) maar ik bleef toch gefrustreerd achter.

          DaltonTerror Meer en meer bedrijven bieden ook extra's aan (dure) prijzen.

          Dat is de nieuwe manier waarop bedrijven opereren. Aan klanten is momenteel geen gebrek. Als jij het niet wil, is er vast en zeker iemand anders die het er wel voor wil betalen.

          StevenRSCA Dat is inderdaad een ramp, op voorhand zou veel beter zijn. Maar het bleek aan de KBC app te liggen. Toen ik er was heb ik dit ook geprobeerd. Ik ben zelf ook bij KBC en probeerde het met zowel een kredietkaart als een prepaidkaart. Beiden werkten niet. Mijn gezelschap, welke ook bij KBC is had de KBC app twee dagen op voorhand geïnstalleerd en bij hem werkte het wel.

          Dus ik dacht, alles eraf gooien en opnieuw installeren en instellen. En ja hoor, de dag erna werkte het bij mij ook. Mogelijk staat jouw app ook al lang geïnstalleerd?

          een maand later

          Je kunt voortaan een bundel kopen om voor te dringen in Parijs. Ben benieuwd hoe populair dat gaat worden en hoe snel de prijs hiervan gaat stijgen.

          • NielsC heeft hierop gereageerd.

            Hjalmar Dat vind ik niet eens z'n slechte deal! Ik zie de prijs zeker nog gaan stijgen.

            Er zouden drie prijslagen kunnen zijn, €90, €120 of €150 afhankelijk van de dag. Een zaterdag in augustus of een dag in de kerstvakantie zal bijvoorbeeld allicht het duurste zijn.

            Ik verwachtte dit wel en ik vermoed dat dit wel populair zou kunnen worden. Ik zou ook eerder dit kopen in plaats van afzonderlijk per attractie.

            Nog te veel geld. Wij gaan met 6 man in september als traktatie voor mijn verjaardag wat dus wil zeggen (afgaande de te verwachte drukte) dat ik nog eens 540 euro extra zou moeten opleggen om alles 1 keer te skippen. Als alleenstaande zou je het mss betalen, maar als je met meerdere bent...
            En Disney kennende gaat die prijs snel de hoogte in. Ik wacht wel, met een groep al pratende gaat de tijd snel voorbij 😄

              keey87 Als alleenstaande zou je het mss betalen, maar als je met meerdere bent...

              Perfect systeem dus. Je wilt fastpass rijen die kort zijn zodat de reguliere rijen goed doorstromen maar er wel een alternatief is om direct in te stappen.

              Wat verschrikkelijk om te zien hoe Disney meer en meer in blijft zetten op de betaalde fastpass. Het merk Disney is voor mij heel hard op weg z'n glans te verliezen.

                Marvin Het merk Disney is voor mij heel hard op weg z'n glans te verliezen.

                Maar Universal doet exact hetzelfde en daar hoor je toch een stuk minder uitgesproken meningen over.

                  Hjalmar Maar is het niet omdat Disney eerst het allemaal gratis aanbood en nu moet je opeens betalen voor precies dezelfde service, maar dan 10 keer slechter (in de WDW-parken in ieder geval).

                  • Marvin heeft hierop gereageerd.

                    Convival Maar is het niet omdat Disney eerst het allemaal gratis aanbood en nu moet je opeens betalen voor precies dezelfde service, maar dan 10 keer slechter (in de WDW-parken in ieder geval).

                    De spijker op z'n kop inderdaad.

                    Hjalmar Daarbij zit ik in geen enkel park te wachten op betaalde fastpass-achtige oplossingen hoor. Maar dit is nu eenmaal een Disney topic 😛

                    Ik heb mijn afschuw al eens uitgesproken over 18 euro per persoon per attractie, maar ik vind 90 euro voor twaalf attracties in vergelijking niet zo schandalig. Dat is niet veel duurder dan de Gold-versie van de Q-bot die Six Flags al jaren durft aan te bieden in de Amerikaanse parken en dan krijg je hier toch wel meer waar voor je geld.

                    Heel langzaam worden grenzen toch verlegd

                    11 dagen later

                    Ik ben momenteel in Disneyland en heb stiekem al 3x gebruik gemaakt van Premier Access. Het is me een paar euro voor een ride waard op dit moment.

                    Ik moet hierbij wel zeggen dat we met onze zoon van 1 (eind juni 2) zijn en dat wachten dan geen ideale bezigheid is.
                    We betaalde gisteren €16,- voor Big Thunder Mountain die we vervolgens via Babyswitch allebei hebben kunnen doen. Individueel van elkaar, maar dat is met een slapende baby geen issue 🙂

                    Vandaag deed ik Autopia voor €5,- en hierbij kan ik m’n zoontje gratis meenemen. Het scheelde ons 30 minuten wachten die ik anders niet met hem in de rij was gaan staan.

                    Zojuist sliep hij weer en deed ik Indiana Jones. Ook voor €5,-. Achteraf had ik hier misschien beter de single riders line genomen, maar je weet vooraf niet hoe druk die is.

                    Het is voor veel gezinnen helemaal niks maar in ons geval betaal ik met liefde een paar euro extra 🙂

                    een jaar later

                    Wat ik nog niet wist, blijkbaar krijgt Pirates of the Caribbean binnenkort een Premier Access rij. Ze zijn volop bezig aan de werken. Als er nu één attractie is die dit niet nodig heeft is het deze wel, die loopt zo snel door en heeft een gigantische capaciteit. Ik vraag me ook af hoe ze die doorheen het gebouw gaan laten gaan om (bijna) tot aan dock te komen. Of gaan ze mensen tegenhouden voor ze het gebouw binnengaan en werken zoals bij Buzz Lightyear Laser Blast?