Wat een heerlijk topic om te volgen dit, lekker ouderwets speculeren over geruchten uit de wandelgangen en daar je eigen ideeën en meningen op los laten. Ik liep een beetje achter dus had flink wat bij te lezen, maar nu ik dat gedaan heb wil ik ook nog wel een duit in het zakje doen.
Sowieso heb ik ergens nog een beetje mijn twijfels bij het idee van een hotel (en dus een groot gebouw) aan het einde van het Dwarrelplein. Maar misschien is dat vooral wel de gewenning aan hoe het nu is en nog niet zo goed kunnen voorstellen hoe dat dan zou worden met een groot gebouw aan de rand van het plein. Al moet ik zeggen dat ik van de schets van Niek meteen enthousiast wordt. Misschien is het ook juist wel goed dat daar een groot gebouw met aantrekkingskracht staat om de gasten richting het park te krijgen. Ik zat me namelijk ook te bedenken "hoe weet een gast die voor het eerst in de Efteling komt nu dat hij/zij meteen linksaf moet?". Eigenlijk is daar niks logisch aan, zo'n groot gebouw zou daarmee kunnen helpen (het Theater zie je niet als je door de toegangspoortjes komt). Dus alles bij elkaar opgeteld ben ik denk ik toch wel positief over het idee.
Dan verder, zou dat hotel dan helemaal in de hoek van het het plein moeten komen of zou je inderdaad onder het hotel door moeten lopen het park in? Het is misschien onpraktisch met een spoorwegovergang er direct achter maar het zou denk ik wel het mooiste zijn. Zeker met een restaurant/terras aan de Aquanura vijver met veel glas zodat je vanuit die positie een goed zicht hebt op de show. Je kunt eigenlijk ook niet anders want als de wind een dag de verkeerde kant op staat zijn alle bezoekers op het terras nat.
Ondanks dat ik voor de doorgang optie zou gaan vind ik wel dat de kaartcontrole op de huidige plek moet blijven. Het zou mooi zijn om het Dwarrelplein en zijn faciliteiten publiek toegankelijk te maken maar als je dat doet bevind de helft van de staplaatsen rondom de Aquanura vijver zich ineens buiten het park. En zou je mogelijk het park uit moeten om die show te kunnen zien. Daarnaast zou de doorgang dan vrij breed moeten worden en ik zou hem eigenlijk niet breder willen maken dan het pad dat er op dit moment ligt. Dat komt natuurlijk redelijk overeen met de huidige reguliere kaartcontrole maar dan zou je op drukke dagen geen extra controles erbij kunnen openen om de doorstroming te bevorderen.
Dan nog even die spoorwegovergang. Ondanks het onhandige van direct achter de doorgang liggen (misschien moeten we op dit punt in het park toch eens aan slagbomen gaan denken dan) vind ik dat dit zo moet blijven. Na binnenkomst in het park meteen met een tunnel naar beneden onder het spoor door lijkt me niks. En een berm vanaf de Fata Morgana tot Station Marerijk al helemaal niet, als dat al voldoende afstand zou zijn om de trein zoveel te laten klimmen (ik denk het niet). Eigenlijk zou het dan ook nog mooier zijn als het hotel aan de achterkant een mooie glazen overkapping kreeg waar het spoor onderdoor loopt en hier dan ook meteen een extra station gerealiseerd wordt direct na de overgang (niet ervoor i.v.m. de veiligheid). Of je dan ook Station Marerijk moet aanhouden gezien de geringe afstand weet ik niet, maar eigenlijk is het gek dat er geen station aan de ingang van het park ligt.
Strak langs het spoor bouwen heeft wel ook een nadeel. Er moet erg dicht bij het Sprookjesbos gebouwd gaan worden. Op zich maak ik me om het aanzicht vanuit het Sprookjesbos niet zo'n zorgen. Een mooi gebouw aan de rand van het bos dat je hier en daar ziet heb ik niet zo'n moeite mee. Ik maak me dan vooral zorgen om het aantal grote bomen rondom de bouw die zullen gaan sneuvelen en hoe lang het gaat duren voor die weer terug zijn. Iets waarin de Efteling bij de laatste projecten wat mij betreft steevast te kort schiet.
Oh. En het hotel moet natuurlijk ook een skybar krijgen aan de Aquanura zijde zodat we de show eindelijk eens fatsoenlijk (de Lorelei is niet hoog genoeg) van bovenaf kunnen zien. Dat lijkt me al gaaf sinds de opnames van Omroep Brabant van bij de opening.