Goh, de Efteling heeft zich met de positionering van het Huis van de Vijf Zintuigen toch een beetje in de voet geschoten en het huidige Dwarrelplein is inderdaad niet 's lands mooiste plein, maar de grote dramatische onoverkomelijke problemen die hier geschetst worden om een hotel boven het spoor te rechtvaardigen zie ik nu eerlijk gezegd ook weer niet. Ik denk dat zo'n kolos te weinig oplost, te veel bebouwingspercentage opknauwt en te veel visuele impact heeft, met name tegen het Huis geplakt en vanuit het Sprookjesbos.
Over die visuele impact raakte ik aan het nattevingerrekenen. Het Efteling Hotel heeft een bebouwd oppervlak van ongeveer 2300 vierkante meter, waarvan het hoge hotelblok 1000 vierkante meter beslaat. Voor het hotel van het Loonsche Land geldt een gelijkaardige verhouding met 1500 vierkante meter totaal oppervlak en 850 vierkante meter hoteltoren.
Het te bebouwen oppervlak tussen Huis en Bos is ongeveer 4000 vierkante meter, waarvan dus potentieel 2000 vierkante meter aan hoger hotel gebouwd zou kunnen worden. Dat is het dubbele van het huidige Efteling Hotel, dus voor een gelijkaardig aantal even ruime kamers heb je pak 'm beet de helft van het aantal verdiepingen nodig. Het Efteling Hotel heeft 2 verdiepingen algemene ruimtes en 6 verdiepingen hotelkamers, waarmee je voor een hotel naast het Huis dus op ongeveer 2 verdiepingen algemene ruimtes en 3 verdiepingen hotelkamers zou eindigen. In totaal maarliefst 5 verdiepingen, tegen het Huis leunend en boven de Rode Schoentjes en de Trollenkoning uittorenend. Ik bedank, denk ik.
Dat betekent niet dat er niet nagedacht zou moeten worden over een andere indeling van het Dwarrelplein. De functie van het Huis is grotendeels komen te vervallen nu iedereen met al online gekochte kaartjes voor de poort verschijnt. Een kleinere organische rietgedekte creatie aan het begin van de Pardoes Promenade lijkt me een uitstekend idee - liefst kaartcontrole geïntegreerd in het toiletblok en de volgende incarnatie van de Vrolijke Noot. Dan past recht daar tegenover naast het theater een statig hotel.