Dutch23 Ik snap echter niet waarom men hier een hotel in een onpraktisch krap hoekje wil plaatsen waardoor de doorgang naar het park nog minder vloeiend wordt en nog meer verstopt raakt. Ook is het totaal niet passend bij het karakter van de Efteling om als eerste indruk tegen een wand van bebouwing aan te lopen waar aangrenzende gebouwen en gebieden niet de ruimte krijgen om te ademen.
Precies dit. Feit blijft wel dat dat hele Uitrijk/Dwarrelplein een enorm kansrijk en interessant gebied is om eens een veelomvattende visie op los te laten. In andere topics kwam ook al naar voren dat het op termijn wellicht wenselijk is om het kantoorgebied van de Efteling hier te realiseren (wellicht in combinatie met attracties/hotels/parkbebouwing)
Het Theatergebied, en dan met name het restaurantdeel, biedt natuurlijk al een mooie opening om uit te breiden met een wat intensievere bebouwing. In de recente aanvragen staan in dit gebied wel attracties/uitbreiding pretpark gepland. Ik vraag me alleen af hoe letterlijk we dat moeten nemen. Ook overlasttechnisch zal hier meer bebouwing zijn omdat veel/alles indoor plaats moet vinden. Je kunt dat mooi aangrijpen om een attractiegebied te realiseren met niet zozeer pretparkattracties, maar dagattracties die ook vaak in steden te vinden zijn. De 'This is Hollands' van deze wereld. In combinatie met horeca en een mooie evenementenlocatie kun je dan best een levendig gebied creëren. Aan de vonderplas maak je een scheiding tussen het paleis en de pakhuizen van het theater, zodat Aquanura ook door Uitrijkbezoekers bekeken kan worden.
De kaartcontrole voor het Efteling Park verplaatst zich dan richting het spoor/promenade. Middels een tunnel loopt men onder het spoor het park in. Je kunt in dit gebouw een restaurant/bar integreren met dakterras om Aquanura van te bewonderen, al denk ik dat het zonde is om in deze hoek echt de hoogte in te gaan.
Nadelen:
Het Huis van de Vijf Zintuigen verliest echt al zijn functie. Je kunt hier een hoop faciliteiten in kwijt en uitbreiden, zoals de gastenservice en de toiletten, maar de kans is groot dat dit een vrij dode locatie gaat worden.
Logistiek is de nieuwe ingang van het Efteling park zoals we die hier steeds beschrijven wel echt een heikel punt. Of je de bezoekers nu over of onder het spoor door laat gaan, je hebt altijd een behoorlijk aantal meters nodig als uitloper om een brug of tunnel niet al te stijl te laten zijn. Aan de park-kant van die 'ingang' heb je die ruimte niet, omdat het pad langs vanaf Max en Moritz al aan het begin van de promenade uitkomt, precies bij het spoor. Dit pad is vrij essentieel voor de spreiding van bezoekers denk ik. Je kunt dat pad wel verder in de promenade uit laten komen door het met de Fabula-loods mee te laten buigen, maar dat wordt geen fraaie oplossing. Het haalt de logistieke functie van dat pad ook deels weg, omdat het dan bij binnenkomst geen logische afslag is om te nemen.
Dit hele verhaal in een paint-probeersel:
Na wat zoekwerk vond ik een Eftelist-mail uit 2008 (!) waarin deze situatie al aan de kaak werd gesteld, met een duidelijk overzicht: https://www.eftelist.nl/mail/5119
Het probleem van de roeiboten die mensen illegaal het park in smokkelen is er natuurlijk niet meer. Interessant is ook de gedachte om de verblijfsaccomodaties aansluiting met de stoomtrein te geven. Op termijn komt dat traject dwars door het Sprookjesbos te lopen als dat wordt uitgebreid. Een verlegging van het spoor (achter Fata Morgana langs, een stop bij Bosrijk/Loonsche Land en dan via Uitrijk weer naar het park, langs de rand van het nieuwe bos) zou het logistieke probleem oplossen, maar kent ook nadelen (veel backstageterrein waar je langs rijdt). Een tweede spoor lijkt me niet echt realistisch.