Lezend door dit topic krijg ik voornamelijk het idee dat mensen een hotel willen op de plaats van de toiletten en de Vrolijke Noot omdat dat in Disney zo leuk is. Als liefhebber van de typische Eftelingsfeer stemt mij dat enorm droevig, zeker omdat we hier op een forum zitten waarop je verwacht dat men de unieke eigenschappen van verschillende parken kent en blij is dat er geen eenheidsworst is. De Efteling is geen Disney. De Efteling is in essentie veel parkachtiger, met meer focus op de natuur. Disney is meer volgebouwd.
Het Dwarrelplein, hoewel nu niet echt het voorbeeld van een mooi welkomsplein, voelt nog steeds wel aan alsof je in een 'gewoon' park binnenkomt: omringd door groen en met lage gebouwen. Een hotel zou dat gevoel radicaal veranderen: van een open plek in een bos wordt het ineens een stenen plein, gedomineerd door bebouwing. Dat is niet wat ik me voorstel als ik aan de Efteling kom en dat is dus ook niet iets wat ik wil zien zodra ik het park binnenloop. Tel daarbij op dat je direct naast een van de fraaiste entreegebouwen ter wereld zou gaan bouwen. Ik word er niet vrolijk van.
Al helemaal niet omdat aan de andere kant van het Huis van de Vijf Zintuigen een veel betere locatie ligt. Het huidige LEM-terrein lijkt me perfect voor een nieuw hotel. De gevel kan goed worden aangesloten op dat van het Theater en juist omdat het Theaterplein al heel 'stenig' is, zou dat de feel van het plein niet veranderen. Het hotel zou op deze locatie achter een bomenrij liggen en daardoor niet de skyline het Huis van de Vijf Zintuigen verstoren. Het zou het Theaterplein zelf wat levendiger maken en het biedt mogelijkheden om na sluitingstijd wat te doen met het theater, restaurant Applaus of zelfs Aquanura vanaf het balkon. Qua crowd control en logistiek is deze locatie daarnaast veel logischer dan een hotel ten oosten van de entree, omdat de bezoekersstromen van en naar het hotel op zullen gaan in die van en naar de entree.
Een hotel binnen de parkgrenzen lijkt me een erg mooi plan, maar als Eftelingliefhebber zie ik dat graag gebeuren op een manier die bij de Efteling past. Een hotel ten westen is dan vele malen logischer dan een hotel ten oosten van de entree.