Hjalmar Ik ben niet tegen alle opties, heb hier een paar goede ideeën voorbij zien komen. Alleen het hotel op de voorgestelde plek zie ik niet zitten. Nog een keer mijn mening dan.
Allereerst ben ik het er mee eens dat het plein beter kan. Ik neem aan (gezien de tijdelijke vorm van de Vrolijke Noot) dat de Efteling al een tijd een plan heeft klaarliggen. Ik vermoed echter dat de vorm daarvan afhangt van de uitbreidingsplannen ten westen van het plein (waar zoals we weten een hoge bebouwingsdichtheid is toegestaan). Daar moest men dus op wachten. Nu het bestemmingsplan is goedgekeurd kan men er de komende jaren serieus mee aan de slag. Die update komt er in mijn ogen dus echt wel, we zullen er alleen nog even op moeten wachten.
Een aantal mensen hier heeft al genoemd dat het Dwarrelplein meer een soort ‘hub’ functie gaat krijgen tussen het huidige park en de westelijke uitbreiding. Ben ik het mee eens.
In het vervolg ga ik er even van uit dat we aan de westzijde een soort ‘Uitrijk’ gaan krijgen, of in ieder geval een gebied dat ook zonder Eftelingticket toegankelijk is.
Als dat het geval is, gaat de functie van het Hvd5Z veranderen. Je kunt daar dan kassa’s, winkel en gastenservice houden, maar de ticketcontrole is daar dan niet meer nodig. Aan het Hvd5Z zou ik verder niets veranderen: dat is perfect geschikt voor de functie van toegangspoort tot de Efteling. En ja, de ligging is niet ideaal, maar daar is niet veel aan te doen behalve afbreken (zonde!) of draaien (dat geld kan beter besteed worden). Zo belangrijk vind ik dat ook niet.
De ticketcontrole zelf kun je verplaatsen in de richting van de spoorwegovergang. Ik suggereerde eerder al om daarvoor een Ingang West-achtige overkapping neer te zetten. Die zou kunnen doorlopen in een gebouwtje op de huidige plek van de Vrolijke Noot, waarin dan garderobe, toiletten, wandelwagenverhuur, pinautomaten, etc. kunnen worden ondergebracht. Dat gebouwtje zou (afhankelijk van hoeveel ruimte er nodig is) kunnen doorlopen tot het vastzit aan het Hvd5Z. Belangrijk is natuurlijk dat het daarmee niet detoneert en dat het laag blijft.
Ik zou afscheid nemen van de huidige pinautomaat. Het koffietentje kan blijven staan, maar ik zou ook daarvan een klein gebouwtje maken (eventueel gecombineerd met de gebakkraam die dan ook weg kan), natuurlijk passend bij het eerder beschreven gebouw. Het kioskje voor de fotomomenten zou ik houden, eventueel wat verplaatsen.
Belangrijk is dat je een duidelijke doorloop naar de ticketcontrole hebt: er moet genoeg loopruimte overblijven. Maar verder zou ik het plein zo groen mogelijk willen maken: meer bomen en perken. En buiten de beschreven gebouwtjes zo weinig mogelijk ‘spul’. Het zou meer moeten aanvoelen als een park dan als een plein.
Eigenlijk wijkt mijn idee nog niet eens zoveel af van wat anderen voorstellen. Ik zie alleen dat hotel niet zitten. Ik vind het niet de goede plek om een groot gebouw neer te zetten; zoals iemand anders al zei past zo’n ‘muur’ niet bij het binnengaan van de Efteling. In mijn ogen kan zo’n gebouw veel beter geïntegreerd worden ten westen van het theater (waar toch al dichtere bebouwing gepland is).
Edit: ik ben vergeten te vertellen wat ik met de Vrolijke Noot zou doen. Die verdwijnt op de huidige plek, maar verhuist naar het theaterplein (hetzij in het bestaande gebouw, hetzij in een nieuw, meer permanent, gebouw. Het theaterplein zie ik overigens als ‘aanloop’ naar de westelijke uitbreiding.