Meint Wat qua tijdlijn helemaal niet gek zou zijn toch? Troy kwam in 2007 (met de jaren daarna nog enkele infills), de Magische Vallei in 2012, en Avalon in 2018, dus een nieuwe grotere uitbreiding in 2024 of 2025 past perfect in de tijdlijn.

Dat zou inderdaad mooi erin passen, ik weet alleen niet of het een uitbreiding van een omvang zoals de Magische Vallei of Avalon zal zijn. Avalon/Port Laguna was 35 miljoen euro, en na deze onzekere tijd lijkt het mij moeilijk te zijn voor Toverland om nog eens 20 miljoen euro (wat volgens mij het minimum is om een kwalitatief gebied te ontwikkelen of een goede darkride) vast te krijgen. Het zal mogelijk wel lukken, maar ik denk persoonlijk dat de volgende uitbreiding wat intiemer of kleiner zal zijn. Waar natuurlijk niets mis mee is, zolang het maar goed aangepakt wordt.
Toverland moet iets neerzetten wat qua afwerking en detaillering gelijk staat aan Avalon, en dat zal best prijzig zijn.

Ik ben benieuwd hoe ze het gaan doen, Toverland is al vaker verrassend uit de hoek gekomen.

Ik zou nog steeds niet verbaasd zijn als we ergens in de komende jaren het bericht krijgen dat Toverland wordt overgenomen door een parkengroep. Een goedgekeurd bestemmingsplan maakt het park natuurlijk meer waard bij een eventuele verkoop.

Een kapitaalkrachtige nieuwe eigenaar zou het park de benodigde boost kunnen geven.

Progress Zou die een lening worden meegenomen naar een nieuwe eigenaar, of blijft die dan bij de familie. Als er een lening op rust van 48 miljoen die je als nieuwe koper moet afbetalen is het misschien niet echt aantrekkelijk.

Meint De situatie met Disneyland Parijs is totaal niet te vergelijken met Toverland, sinds de overname in 2017 draait Parijs overigens gewoon flinke winsten (of toch in ieder geval voor de pandemie)

De crux met het EuroDisney debacle zat hem in de combinatie van 2 factoren: Enerzijds was er toen nog een Franse wet die het verbood dat buitenlandse bedrijven 100% eigenaar van Franse bedrijven zouden worden. Daarom is er toen een enorm ingewikkelde juridische constructie bedacht waardoor Disney toch de volledige zeggenschap kreeg over de inzet van hun merken, maar die constructie kon pas worden aangepast toen Disney het resort volledig in handen kreeg. Anderzijds waren de verwachtingen veel te hoog waardoor EuroDisney openging met een miljardenschuld voordat er nog maar 1 cent verdiend was, "want dat zou toch wel terugverdiend worden". En zijn er in de eerste jaren enorme operationele verliezen gedraaid + moest er nog eens een half miljard worden geïnvesteerd worden om het gat boven te krijgen. Die enorme schuldenberg heeft tot 2017 alle winsten opgegeten.

De precieze percentages ken ik niet, maar ga er even vanuit dat het idee was dat van elke verdiende euro 55 cent naar onderhoud/personeel/etc. ging, 25 cent als licentiekosten naar Disney en de resterende 20 cent 'winst' voor uitbreidingen en de aandeelhouders was. Op het moment dat de schuldenberg zo groot is dat de afbetaling 25 cent per verdiende euro kost draai je dus constant verlies. Die paar jaar waarin Disney de licentiegelden kwijtschold is er namelijk gewoon winst gedraaid. Na de overname in 2017 heeft Disney de schulden weggehaald bij Parijs en geherfinancierd tegen gunstigere voorwaarden (Disney is immers veel kapitaalkrachtiger dan het kwakkelende Dinseyland Parijs was) en bleven de licentiekosten binnen het (moeder)bedrijf. Tel daar nog eens bij op dat bepaalde kosten nu gedeeld kunnen worden met de Amerikaanse zusterparken en je komt uit op een situatie waar voor elke euro 50 cent naar de operationele kosten gaan en de resterende 50 cent als winst naar het moederbedrijf.

Toverland zit niet met zulke licentiekosten of ingewikkelde constructies achter de schermen en zal dus veel minder boekhoud trucjes kunnen uithalen. Wel is het zo dat Toverland momenteel al een lening heeft van het moederbedrijf om de corona-periode te overbruggen. Dus het is inderdaad de vraag hoe lang de winsten van Gepla en het persoonlijke Gelissen-fortuin de boel kunnen blijven redden. Hopelijk draaien ze volgend jaar weer lekker en levert het Halloween-seizoen ook nog een aardige duit op dit jaar, want ik gun het ze van harte en het zou zonde zijn als Toverland omvalt vanwege een externe factor als de corona-crisis.

broodje123 Zou die een lening worden meegenomen naar een nieuwe eigenaar, of blijft die dan bij de familie. Als er een lening op rust van 48 miljoen die je als nieuwe koper moet afbetalen is het misschien niet echt aantrekkelijk.

Een eventuele koper zou die schuld dan moeten overnemen. Maar kan misschien wel nieuwe afspraken over aflossing met de bank maken. En kan misschien fors investeren in het park of de marketing verder professionaliseren, waardoor de bezoekersaantallen snel stijgen en afbetalen makkelijker wordt.

Grappig hoe dit gerucht eens in de zoveel tijd weer voorbij komt/op tafel wordt gelegd. Ik geloof er niks van dat dat de end game van de Toverland directie is. Dat gaat gewoon nog heel lang een familiebedrijf zijn, gelukkig.

Marvin Grappig hoe dit gerucht eens in de zoveel tijd weer voorbij komt/op tafel wordt gelegd. Ik geloof er niks van dat dat de end game van de Toverland directie is. Dat gaat gewoon nog heel lang een familiebedrijf zijn, gelukkig.

Even voor de goede orde: het is geen gerucht dat rondgaat of zo. Ik heb niets opgevangen dat hierop wijst.
        Het is puur een gedachte van mezelf, gebaseerd op de financiële situatie die pre-corona enigszins leek ‘vast’ te zitten en de leegloop die we in de directie hebben gezien.
        Het is ook niet mijn bedoeling er een gerucht van te maken, het is puur een ‘what if’ scenario. Het zou het park in mijn ogen wel het duwtje in de rug kunnen geven richting de volgende grote groeistap.

• Tonnie heeft hierop gereageerd.

Marvin Ik geloof er niks van dat dat de end game van de Toverland directie is.

Volgens mij geloven de 'experts en speculanten' die dit om de zoveel tijd opbrengen dat ook niet: Er wordt vrijwel altijd expliciet of impliciet van uitgegaan dat zo'n overname niet geheel vrijwillig zal zijn vanuit de familie Gelissen. De speculatie vind ik echter niet vreemd: voor ons als buitenstaanders leek de financiële situatie al niet optimaal voor de Corona-crisis en dan komt de pandemie daar nog eens overheen... Het zal geen toeval zijn dat Toverland juist dit jaar overstapt op extra betaalde Halloween-huizen.

Maar ook voor het eventueel vrij krijgen van extra leningen is het natuurlijk handig dat het verdien-/verkooppotentieel van het park zo hoog mogelijk is. Dus dit bestemmingsplan lijkt me linksom of rechtsom positief voor ze uit te pakken.

Toverland moet gaan nadenken of uitbreiden in themagebieden de juiste zet is voor de toekomst. Het park heeft nu een leuke voetafdruk, nog steeds te groot voor het aantal gasten dat over de vloer komt, dus een themagebied erbij zal er voor zorgen dat het park nog leger lijkt. Ik denk dat het aanvullen van de huidige gebieden met een enkele attracties net zoveel mensen gaat trekken als een heel nieuw gebied. Dit heeft Fenix wel bewezen. Vrijwel niemand ging voor Port Laguna of Merlins Quest naar Toverland, het was toch echt Fenix die de mensen lokte.

Breid Ithaka uit. Bouw daar de beruchte Odysseus attractie en promoot die attractie. Pak die kans meteen aan om de eerste hal te verhullen aan de buitenkant. Bij de Magische Valei zie ik weinig plek voor grote attracties, maar ook daar zouden ze de hal mooier kunnen wegwerken in een berglandschap. Dat past ook meteen bij de Maximus Blitz Bahn. Avalon heeft natuurlijk genoeg plek en verhaal om uit te breiden. De heks heeft een goed verhaal voor een spannende darkride bijvoorbeeld. Maar ook Port Laguna heeft een goed verhaal voor een darkride over de totstandkoming van het gebied.

Natuurlijk kost dat nog steeds bakken met geld, maar ik verwacht dus dat een enkele attractie openen hetzelfde resultaat gaat opleveren als het openen van een heel themagebied. Het weer uitbreiden van de voetafdruk met themagebieden en resorts is in mijn ogen nu nog te vroeg.

• Tonnie heeft hierop gereageerd.

Gatekeeper Het is natuurlijk geen megabonus, maar inderdaad: goed punt. En een mooi gebaar van het park.

Aan de andere kant: niemand beweert hier dat het park bijna failliet is of zo. Dat is niet aan de orde, blijkbaar kunnen de aflossingen en rente op de schulden zonder problemen betaald worden. Maar zoals vaak benoemd op dit forum: uiteindelijk moet je als park investeren in nieuwigheden. En dan heb je het al gauw over een paar miljoen, ook bij een kleinere attractie; een heel andere orde van grootte dan die bonus dus.
              De vraag is waar die miljoenen vandaan moeten komen. Daarvoor zal weer geleend moeten worden. Wellicht is dat geen enkel probleem; de bank is tot dusver vrij toeschietelijk naar het park geweest, ook wanneer bepaalde doelstellingen niet behaald werden. Dus wie weet kunnen we toch een aankondiging verwachten… maar het zal dan voor iets kleiners zijn. En dat is prima, ik sluit me aan bij de eerdere post hier dat ‘opvullen’ van de bestaande themagebieden voor de komende jaren voldoende is.

• Meint heeft hierop gereageerd.

Progress uiteindelijk moet je als park investeren in nieuwigheden.

Waar best een lange tijd tussen kan zitten. De Efteling zat sinds de bouw van Vogel Rok een ongebruikelijk lange tijd zonder noemenswaardige nieuwe attractie, Walibi Holland vanaf de bouw van Splash Battle hetzelfde, Drievliet ook, en Slagharen voor de bouw van het Jules Verne gebiedje ook (en die attracties waren grotendeels vervangers). Al deze parken bestaan nog. Wel een kans dat je stagneert als je niet veel nieuws te presenteren hebt, maar het aantal bezoekers gaat niet ineens van 100 naar 0, of zelfs van 100 naar 50 als een park het iets rustiger aan doet.

Meint Dat is helemaal waar. Ik zeg dan ook nergens dat Toverland nú moet investeren. Zeker gezien de nog relatieve onbekendheid van de meest recente uitbreidingen én het feit dat het park met lange coronasluitingen te maken heeft gehad, kunnen ze nog best een paar jaar wachten. In die paar jaar moeten ze dan wel zorgen dat de ‘spaarpot’ weer vol raakt of een deel van de schuld aflossen.

Over de financiën van dit jaar is er gisteren wat gezegd tijdens de Toverland Fanday: Het ziet er dit jaar een stuk gunstiger uit en een positief resultaat valt te verwachten mits ze mogen open blijven van de overheid.

Overigens kwa uitbreidingen, Toverland heeft begin dit jaar in hun eigen podcast verteld dat ze kijken naar een kleinere uitbreiding van Avalon voor seizoen 2022 of 2023.

Progress en de leegloop die we in de directie hebben gezien.

Het is een familie bedrijf waar Gelissen Junior een plek heeft gekregen en daardoor de vorige directie ruim baan heeft gemaakt....

Progress Het zou het park in mijn ogen wel het duwtje in de rug kunnen geven richting de volgende grote groeistap.

Vind je? Sowieso zie je dat na de meeste overnames door groepen investeringen minder worden en er vaak op veel plekken bezuinigd wordt>
                  Daarnaast hebben we toch wel vastgesteld dat de familie het park echt niet vrijwillig zal verkopen, dan moet er echt een noodzaak zijn omdat het echt niet anders kan.
                  Ga je dan kijken welke partijen een "slecht park" over willen nemen houd je er een paar over, allemaal namen die je liever geen pretpark ziet runnen.

Demin Het zal geen toeval zijn dat Toverland juist dit jaar overstapt op extra betaalde Halloween-huizen.
                  Mwa, vind ik wel erg kort door de bocht.
                  De populariteit van Halloween in Toverland stijgt al een tijdje, de verwachting gezien veel bezoeken uitgesteld zijn door corona is ook nog eens dat t dit jaar extra druk wordt in de parken (dat zie je nu ook al)
                  T halloween aanbod kan je niet zomaar laten stijgen tot dat niveau, dus dat beprijzen is een heel logisch gevolg.

Meer "geld uit de gast halen" is ook niet zo heel gek natuurlijk in t algemeen, een Pieter Cornelis gaf bijvoorbeeld aan dat hij voor veel parken er meer in ziet de uitgave per gast omhoog te halen dan meer bezoekers binnen te halen tegen bodem prijzen.
                  En daar zit wat in natuurlijk, verleid je gemiddeld de gast tot een paar euro meer uitgave per bezoek kan je zomaar onder de streep een paar miljoen extra over houden.

Dutch23 Toverland moet gaan nadenken of uitbreiden in themagebieden de juiste zet is voor de toekomst.

Dit is wel enorm kort door de bocht.
                  Het bestemmingsplan is niet voor de komende 2 tot 5 jaar natuurlijk, dit is veel langere termijn, dus buiten meer invulling in bestaande themadelen horen daar ook gewoon nieuwe themagebieden bij, ik denk niet dat iemand echt verwacht dat de eerst volgende uitbreiding een heel nieuw themagebied is zoals Avalon.

Daarnaast waren Port Laguna en Avalon natuurlijk een ander soort uitbreiding, daarmee wist Toverland het park om te turnen van Speelhallen met een pretpark deel naar een themapark met overdekte speelhallen.

Een stukje verblijf creëren kan wel een relatief slimme zet zijn, de popup camping is behoorlijk populair, dus de vraag lijkt er zeker te zijn, daarnaast is het bekend dat verblijfsgasten vaak veel meer besteden gemiddeld dan dag bezoekers, dus dat mes snijd aan meer kanten.

Tonnie Het is een familie bedrijf waar Gelissen Junior een plek heeft gekregen en daardoor de vorige directie ruim baan heeft gemaakt....

Er is dan wel héél ruim baan gemaakt; de algemeen directeur, commercieel directeur, operationeel directeur én technisch directeur zijn allemaal opgestapt. Het kan natuurlijk zijn dat Gelissen junior het directieteam te zwaar vond en zijn eigen structuur neer wilde zetten, maar opvallend is het wel.

Tonnie Vind je? Sowieso zie je dat na de meeste overnames door groepen investeringen minder worden en er vaak op veel plekken bezuinigd wordt>
                    Daarnaast hebben we toch wel vastgesteld dat de familie het park echt niet vrijwillig zal verkopen, dan moet er echt een noodzaak zijn omdat het echt niet anders kan.
                    Ga je dan kijken welke partijen een "slecht park" over willen nemen houd je er een paar over, allemaal namen die je liever geen pretpark ziet runnen.

Ik ben het met je eens dat de meeste groepen een slechte naam hebben. Toch zijn er uitzonderingen: kijk naar een Plopsa en een CDA. Toegegeven, in het geval van die laatste komt Walibi Holland er vaak bekaaid van af, maar bv. Parc Asterix en Walibi Belgium hebben toch mooie uitbreidingen gehad.
                    Als het voor de familie lastiger wordt om kapitaal bij elkaar te krijgen voor verdere uitbreidingen, zou overname een mogelijkheid kunnen zijn.

De conclusie kan ook zijn dat de directiestructuur simpelweg te snel te pompeus is geworden, wat door allerlei factoren kan gebeuren en dat met een simpele interne reorganisatie de structuur van de organisatie weer lean is gemaakt. Het is de invulling die jij eraan geeft dat je het als iets negatiefs lijkt te ervaren.

Progress Plopsa en een CDA

Tsja, maar is dit echt wat je wilt? Bij Plopsa krijg je alles wat je ook al in Holiday Park en De Panne kunt doen, wordt het thema 13-in-1-dozijn, en wordt het park er qua operations en horeca ook niet beter op. CDA is de laatste jaren zeer redelijk, maar dat is ook een soort recency bias. Iedereen is de jaren voor de grote uitbreidingen alweer vergeten, toen elk park van CDA jarenlang stil heeft gestaan. Beide opties zijn niet echt een verbetering ten opzichte van een familie zonder kapitaal (mocht dat gebeuren).

Progress Er is dan wel héél ruim baan gemaakt; de algemeen directeur, commercieel directeur, operationeel directeur én technisch directeur zijn allemaal opgestapt. Het kan natuurlijk zijn dat Gelissen junior het directieteam te zwaar vond en zijn eigen structuur neer wilde zetten, maar opvallend is het wel.

Vanaf begin af aan (en nog steeds eigenlijk) was Gelissen Sr natuurlijk de directeur, alleen die verdeeld zijn aandacht over meer bedrijven, dus ik geloof wel dat je in zo een fase vrij snel een "grote" directie neerzet.
                        Nu Gelissen jr er zit heb je iemand die daar dedicated zijn aandacht voor heeft, daarnaast zal in die jaren de management laag ook gegroeid en verbeterd zijn waardoor je niet perse noodzaak meer hebt aan een groot directieteam.
                        Bij vrijwel alle vertrokken directieleden lijkt t vertrek niet helemaal vanuit hun zelf te zijn gekomen.

Progress kijk naar een Plopsa en een CDA.

Plopsa is toch net de grootste angst als die t over zouden nemen, om alles wat Meint zegt.
                        CDA begint op een aantal vlakken idd eea eindelijk (broodnodig) te doen, maar die is totaal niet logisch voor TVL gezien die dan concurreert met de eigen parken.

Tonnie Merlin zou ook altijd nog een optie zijn. In hun strategie stond dat ze meer actief wilden worden in West Europa en de Benelux, dus Toverland zou dan een goede overnameprooi zijn. Zeker doordat het al een redelijk aanbod heeft en je makkelijk IP kan toevoegen (bijv tovertuin veranderen naar Peppa Pig Land) en er veel ruimte is voor extra verblijfsaccomodaties. Ik zeg niet dat het ideaal is maar ik zou dit ook als een realistische optie zien.