In een persbericht laat het bedrijf Accesso, dat de virtuele Fast Lane wachtrij in Walibi Holland levert, weten dat ook in 2021 Walibi gebruik zal maken van een 100% virtuele wachtrij. Het is een beetje een "wij van wc eend" verhaal maar dit is natuurlijk op basis van de positieve ervaringen van vorig jaar. Zo zou het 100% virtuele wachtrij model hebben bijgedragen aan het op peil houden van de gasttevredenheid zodat deze in 2020 niet onder het niveau van 2019 is gekomen.

Daarnaast deed 3 kwart van de bezoekers in Walibi een aankoop bij de horeca terwijl ze virtueel in de rij stonden. Iets wat niet gek is aangezien je verplicht in die virtuele rij moest staan als je later op de dag überhaupt nog een van de grote attracties wilde doen. Een meerderheid van de bezoekers heeft ook aangegeven eerder terug te keren naar het park als de verplichte virtuele wachtrij permanent zou blijven. Wat natuurlijk opnieuw een beetje een eenkennig onderzoek is, want mensen die Walibi vorig jaar links lieten liggen omdat ze geen zin hadden in die virtuele wachtrij (ikzelf val ook in die groep) is niks gevraagd natuurlijk 😅

Voor dit jaar worden er wel ook nieuwe functionaliteiten en verbeteringen doorgevoerd aan het Fast Lane systeem. Zo zal er een mogelijkheid komen om attracties te sorteren op wachttijd, kunnen groepen zich opsplitsen zodat personen binnen een groep in verschillende virtuele wachtrijen kunnen staan, komen er functies voor gasten die later op de dag arriveren en meer (deze meer word in het persbericht verder niet toegelicht).

Op zich is het geen verrassing dat Walibi vasthoud aan hun bestaande oplossing om Corona proof te blijven (want daar gaat het uiteindelijk gewoon om natuurlijk). Maar ik ben wel benieuwd wat dit voor de toekomst na Corona gaat betekenen m.b.t. het verplichte virtuele wachten.

Marvin Daarnaast deed 3 kwart van de bezoekers in Walibi een aankoop bij de horeca terwijl ze virtueel in de rij stonden.

Daarnaast . . . tuurlijk, een pandemie geniet op het moment voorrang. Maar als deze bovengenoemde winst er niet was geweest voor Walibi dan had het virtuele wachten na de pandemie gewoon weer in de vuilnisemmer verdwenen. Gasten hoeven niet in een rij te wachten maar op een terras, dat levert veel extra inkomsten op (souvenirs / food /drinks). Ik denk dat we eraan moeten wennen dat sommige van de maatregelen die rond corona zijn genomen uiteindelijk een permanent karakter krijgen omdat ze voor de klanttevredenheid een goede uitwerking hebben.

Is het toch goed dat Walibi veel attracties heeft verwijderd zodat ze daar terassen van konden maken 😉

• NielsC heeft hierop gereageerd.

Terwijl deze virtuele wachtrij juist ook een van de problemen is geweest afgelopen jaar met Halloween. Doordat iedereen op de paden liep, waar dus ook de acteurs waren was het daar erg druk (Drukker dan normaal met deze bezoekers aantallen). Als je dan denk dat er maar een paar plekken die overkapt zijn, wordt het nog drukker daar.

Voor de gemiddelde Walibi dag in COVID tijd lijkt me deze verplichte virtuele wachtrij juist een mooie toegevoegde waarde aan je dag. Door de gehalveerde capaciteit en extra schoonmaak procedures van de attracties, zullen walk ons niet echt mogelijk zijn tot dat COVID naar de achtergrond verdwijnt. Ik vond mijn bezoek vorig jaar erg relaxed en heb ondanks de langere wachttijden (untamed raakte 1x de 2 uur aan) de top 3 banen meerdere malen kunnen doen. Nu kies ik liever een dag waar geen kip komt en alles walk on is maar, dat is dus helaas niet echt meer mogelijk.

Het enige nadeel echter, is dat je hierdoor wel echt merkt dat Walibi infill attracties mist. Ook maakt Dennis een goed punt dat met slecht weer of extreme drukte (of beide) het systeem ook niet feilloos werkt. Alleen was een deel van deze problemen er ook al voordat dit systeem volledig werd toegepast.

ppc-anoniem-2 Maar als deze bovengenoemde winst er niet was geweest voor Walibi dan had het virtuele wachten na de pandemie gewoon weer in de vuilnisemmer verdwenen.

Parken zijn commercieel, als blijkt dat een bepaalde test of systeem financieel nadelig is en het meer kost dan het oplevert (en de customer satisfaction niet verbetert) zouden ze ook gek zijn als ze het systeem niet weer aanpassen of af ten schaffen. Daarnaast lees ik nergens dat dit systeem ook voor 2022 zal voortgezet worden. Nu betwijfel ik of ze ook na COVID het systeem zullen blijven hanteren aangezien het alleen werkt wanneer het park met een reduceerde capaciteit open is. Het zou opmerkelijk zijn als ze op weekdagen dit systeem wel hanteren en op weekenddagen niet.

Ik vond het afgelopen zomer erg prettig werken. Voor de grote rides kan je virtueel wachten, ondertussen kan je kleinere rides doen waarvoor je niet virtueel hoeft te wachten. Je kan zo veel meer attracties doen in 1 dag. Ik zou het persoonlijk niet erg vinden als dit na corona ook nog blijft bestaan.

Petrol Volledig mee eens. Ik kan me wel voorstellen dat het voor families met kinderen toch een drempel is om zo'n app te gebruiken. Al weet Walibi zelf ook niet meer wat nu hun doelgroep is volgens mij. Ik vraag me af of dit nog invloed heeft op de bezoekerscijfers of de tevredenheid van deze bezoekers.

Ik vind dit een mooi goed systeem.
          Vorig jaar goede en fijne ervaring mee gehad.

Afgelopen seizoen een keer of 10 gebruikt en niets anders dan lof. Ook vrienden, welke geen pretparkfans zijn, hebben het nog steeds over ´dat dagje Walibi zonder wachten´ terwijl we virtueel toch wel een paar keer een uur in de rij gestaan hebben. Ik zit liever op een bankje dan dat ik in een rij sta, en ik gok dat menig bezoeker dat ook zo ervaart.

Dat de horeca en merchandise omhoog is geschoten kan niet anders, fijn dat dit niet alleen voor de bezoeker maar ook zeker voor Walibi dus iets oplevert. Ik ben er fan van en van mij mag het persoonlijk ook zonder corona blijven. 🙂

Je capaciteit van het park is wat minder, maar eerlijk is eerlijk. Walibi is buiten Halloween en een paar echte zomerdagen nooit echt goed druk. Prima systeem!

ppc-anoniem-1 terwijl we virtueel toch wel een paar keer een uur in de rij gestaan hebben. Ik zit liever op een bankje dan dat ik in een rij sta, en ik gok dat menig bezoeker dat ook zo ervaart.

Ik denk wel dat Walibi hierop zal moeten inspelen, zoals ook Eftelflags aangeeft, de capaciteit van veel attracties was beperkt tot 50% of soms zelfs nog minder door die social distancing. Als de achtbanen straks weer gemiddeld 750 personen per uur over de track heen kunnen jassen heb je straks bijna 5.000 extra gasten door je park dwalen die normaal in de wachtrij zouden staan. Bij een wachtrij van een uur. Die terras- en winkel capaciteit heeft het park niet. Dus ik denk dat, om straks met volle capaciteit die virtuele wachtrij ook tot een succes te maken dat de horeca een stuk uitgebreidt mag worden.

Voordeel is wel, die investeringen verdienen zich gezien het onderzoek binnen korte tijd weer terug 🙂

• msnguy heeft hierop gereageerd.

ppc-anoniem-2 Die terras- en winkel capaciteit heeft het park niet. Dus ik denk dat, om straks met volle capaciteit die virtuele wachtrij ook tot een succes te maken dat de horeca een stuk uitgebreidt mag worden.

Vergeet niet dat men ook op de paden loopt en in de kleinere attracties gaat hé. Walibi heeft buiten Halloween om echt een zware overcapaciteit qua horeca. Zelfs op de drukste dagen in het voorseizoen kun je bij de meeste horeca zonder wachten wat te eten of te drinken bestellen. Als ze online wachten combineren met online bestellen bij de horeca is het al helemaal een win-win situatie!

ppc-anoniem-1 Ik zit liever op een bankje dan dat ik in een rij sta, en ik gok dat menig bezoeker dat ook zo ervaart.

Deze aanpassing zou ook voor mensen met autisme een enorme verbetering zijn! In sommige pretparken wordt dit systeem al jaren voor mensen met een beperking gehanteerd en ik ben er als iemand met autisme een gigantisch fan van!

3 maanden later

Ik was gisteren in Walibi, en ik vond het maar een raar systeem. Ruim een uur gewacht voor Lost Gravity. Vervolgens een kwartier wachten in de fysieke rij voordat mijn QR-code überhaupt gescand werd. Vervolgens nog bijna een half uur in de fysieke rij daarna. Dit was bij elke attractie een probleem. Wat is nog de toegevoegde waarde van de virtuele wachtrij?

Volgende attractie: Untamed. Met nog minder dan tien minuten op mijn timer, na ruim een uur gewacht te hebben, kwam er ineens een uur bij. Dame bij de ingang vertelde me dat er een trein af is gehaald. Vreemd dat dat zo'n gigantisch verschil maakt. Ik kan me voorstellen dat veel andere gasten uit de wachtrij zijn gegaan toen de timer omhoog sprong, niet wetende dat ze eigenlijk alsnog snel aan de beurt hadden kunnen zijn, een verspilling van hun kostbare tijd om zo'n drukke dag. Omdat ik toch geen tijd meer had om ergens anders in te gaan, ben ik in de virtuele wachtrij gebleven, die na tien minuten ineens weer van een uur naar vijf minuten sprong. Gelukkig heb ik daardoor alsnog Untamed kunnen doen, maar ik snapte niet zo goed wat dit mogelijk maakte - er reed nog steeds maar één trein. Vervolgens natuurlijk nog wel zeker een kwartier in de fysieke rij gestaan.

Plot twist: terwijl ik aan het wachten was op Untamed, realiseerde ik me dat ik een tweede telefoon en een tweede fastlane ticket had, dus ik ben toen met twee telefoons in de wachtrij gaan staan. De tweede telefoon liep twintig minuten achter op de eerste telefoon. Na het hele verhaal met de verspringende klok in de vorige alinea, eindigde de tweede telefoon twintig minuten vóór op de eerste telefoon. Hoe dan? Ik heb uiteindelijk maar één telefoon gebruikt, en dat is prima, want het was anders toch een beetje egoïstisch. Maar als niet ook die tweede telefoon had die twintig minuten voorliep op de eerste telefoon, dan had ik überhaupt niet in Untamed gekund. En het is raar dat het systeem schuift met de volgorde van mensen die zich in de virtuele wachtrij aanmelden.

Gelukkig was ik gratis in Walibi, want ik heb de hele dag maar ternauwernood vier achtbanen kunnen doen.

Over minder dan vier weken ga ik voor de allereerste keer naar Walibi Holland. Ik heb nog nooit een virtuele wachtrij gebruikt. Mijn tickets zijn al binnen en ik heb direct daarna de mail met de link naar de virtuele wachtrij gekregen. Die link mag ik blijkbaar pas openen op de dag van mijn bezoek, dus ik kan niet vooraf thuis kijken hoe dit systeem precies werkt.

Ik veronderstel dat het grotendeels zichzelf zal uitwijzen, maar heb toch graag vooraf een idee van wat mij te wachten staat (sorry voor de flauwe woordspeling).

Kan iemand stap voor stap uitleggen welke schermen er achtereenvolgens verschijnen en waarop je moet klikken?

Je kunt wel de algemene website op: https://www.walibifastlane.nl/# Maar het systeem is erg makkelijk te bedienen, het enige wat wat moeite kost is meerdere losse kaartjes op 1 systeem krijgen (dit hoeft niet als je alle kaartjes tegelijk gekocht hebt).

Azmidiske Hoe je het systeem precies activeert weet ik niet, maar de interface is redelijk eenvoudig: je ziet een lijstje van de attracties met de huidige wachttijd erbij weergegeven. Daar kan je op klikken, en dan krijg je de optie om in de virtuele wachtrij te stappen. Vanaf dat moment sta je in de wachtrij, en zie je een countdown op je schermpje. Je kan nog wel verder browsen enzo, want je zit met je account gewoon in die wachtrij. Als de wachttijd verstreken is, begint er een nieuwe timer die aftelt van 30 naar 0 minuten- dit is jouw tijdvak - met een QR code. Je kunt nu bij de ingang van de wachtrij van desbetreffende attractie je QR-code laten scannen bij een medewerker die daar gestationeerd is. Dan mag je doorlopen nog een keer twintig minuten wachten.

Pro tip: zodra je code gescand is, uit de virtuele wachtrij gaan en je alvast inschrijven voor de volgende attractie. Dat scheelt weer een hoop tijd.

Nog 2 tips:

1. Je kunt op de dag van je bezoek al voor je het park in bent in een virtuele wachtrij aansluiten zodra de attracties open gaan om 10:00.

2. Het inloggen gaat door gewoon de link in de mail te openen, je logt dan automatisch in. Mocht je Perron geluk de site sluiten, geen paniek, als je de link in de mail opnieuw opent dan kom je terug ingelogd op de site terecht.

Ik ben sowieso al geen fan van dit soort oplossingen voor wachten. Maar alle berichten die inmiddels voorbij zijn gekomen over de virtuele wachtrij van Walibi Holland maken de keus om te gaan of niet voor mij erg makkelijk. Ik bezoek dat park pas weer als dat rare systeem opgeruimd is.

Marvin Ik bezoek dat park pas weer als dat rare systeem opgeruimd is.

Je beseft je dat dit mogelijk nooit is eh!

want ondanks de klachten van de bezoekers denk ik dat dit systeem een blijvertje is. De horeca en shops draaien namelijk hoogstwaarschijnlijk flink grotere omzetten omdat gasten toch iets moeten doen en dat is winst voor het park. Ik denk dat het toch een blijvertje is en dat de problemen van virtueel wachten en daarna nog lang fysiek wachten opgelost gaan worden.

ppc-anoniem-2 Het is zeer zeker goed voor de horeca omzet, dat staat vast. Of het systeem daadwerkelijk een blijvertje is zullen ze denk ik pas kunnen beoordelen zodra de volle capaciteit in attractie's weer mag worden gedraaid. Dan kunnen ze kijken hoe het systeem in een normale situatie een toegevoegde waarde heeft.

Hoewel ze max 50% van de maximale bezetting binnen laten, zal het in de praktijk nauwelijks bezoekers op een dag schelen, want de maximale capaciteit trekken ze alleen tijdens Halloween. Het aantal bezoekers in het park is dus facto ongewijzigd, de capaciteit van de attractie's wel. Ik schat dat zo'n 40% van de totale capaciteit ongebruikt is momenteel. Dat zou dus betekenen dat de wachttijd met 40% omlaag gaat zodra ze weer vol mogen. Een virtuele wachtrij van 1 uur, wordt dan 36 minuten, dat is al een stuk schappelijker.

ppc-anoniem-2 Je beseft je dat dit mogelijk nooit is eh!

Waar baseer je dit precies op? Ik denk namelijk precies het tegenovergestelde. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat dit systeem zo blijft. Hooguit op drukke dagen bij een aantal populaire achtbanen zoals de Efteling dat met de Python doet (of deed?). En ja, het is zeker goed voor de omzet maar laat het park daar alsjeblieft niet door verblind raken. Als dit systeem namelijk wel zo blijft dan zie ik persoonlijk geen reden om het park te bezoeken. Ik heb namelijk geen zin om mijn dag te vullen met kleinere attracties en horeca, nee ik wil gewoon lekker blijven aansluiten en achtbaantjes pakken. Iets wat met dit systeem haast onmogelijk is. Voor mijn behoeftes dan. 😉