Michael Er staan slechts 5 glazen op het menu, waarvan de eerste in de lounge vooraf.

Gelukkig kun je naar hartenlust cocktails aanschaffen in de bar na de experience.

Michael Lekker joh! Even ruim offtopic, welk restaurant zat je en hoe was het?

Zelf vind ik het een tof concept waar ik nu wel naar uit kijk.

Marco kasteel Elsloo, verrassingsweekend van de vriendin vanwege mijn verjaardag. Eten was echt prima, had graag wat meer achtergrond gehad bij de wijnen maar misschien ben ik ook wel te snobbish om dat te verwachten 🤣 m’n grootste manco was dat tempo de eerste vier gangen heel hoog lag maar de hoeveelheid wijn per glas was daar niet op afgestemd. Gelukkig hoefden we alleen maar een trap op na afloop. Vanavond in een sterrentent in Maastricht, maar dat is nog een verrassing.

Ik ben best benieuwd naar de ervaring en de prijs is voor 8 gangen echt niet gek, maar alles gehaast in 100 minuten frotten is toch wel heel ambitieus. Door de multimedia heb je vermoedelijk al weinig ruimte in je hoofd om na te genieten van de smaken en de wijn-spijs-combinatie, maar ze gunnen je er met zo’n moordend tempo ook absoluut geen tijd voor. 😅 Ik vraag me daarop voortbordurend af wie de doelgroep is. De gastronomisch onderlegde gast zal meer rust willen en de attractieparkliefhebber zal minder geld willen uitgeven; wie blijft dan nog over?

Michael Vanavond in een sterrentent in Maastricht, maar dat is nog een verrassing.

Maastricht heeft maar drie sterrenrestaurants, dus zó groot kan de verrassing niet zijn. 😉

Aurelius Maastricht heeft maar drie sterrenrestaurants, dus zó groot kan de verrassing niet zijn. 😉

Het was een verrassing omdat ik alleen wist dat we naar Zuid Limburg gingen, gisteren wist ik alleen Maastricht. Gisteravond wist ik pas voor de deur dat het Rantrée was geworden. Schitterend 7-gangen gegeten met mooi weids uitzicht en de zonsondergang.

Aurelius De gastronomisch onderlegde gast zal meer rust willen en de attractieparkliefhebber zal minder geld willen uitgeven; wie blijft dan nog over?

Goh. Daar zeg je natuurlijk wel iets heel boeiends. Goede vraag 🙂

Dit combineert eigenlijk twee van mijn liefdes. Ik hou van gastronomie (eten in De Librije was een geweldige ervaring) en ik hou van gethematiseerde ervaringen. Wil dit absoluut proberen.

Michael Schitterend 7-gangen gegeten met mooi weids uitzicht en de zonsondergang.

Voor € 120,- p/p excl drank kan je wat moois neerzetten. Beetje buiten mijn budget.

De vaak genoemde 100 minuten is mij ook een doorn in het oog. Daarnaast staat het menu dus ook al 100% vast waarbij ik me af vraag of hierin afgeweken kan worden. Als dat niet zo is dan is het vrij gemakkelijk om eenmalig alle gerechten uit te denken (al gedaan) en dat truukje heel vaak te herhalen.

De website is vollesig gericht op de gerechten en wijnen. Maar de invulling van de beleving verder mist. Nu snap ik dat ze niet alles teasen, maar waarom zou je wel al het eten en drinken tonen, maar amper iets over de verdere invulling qua details?

Ben benieuwd naar de reviews maar ik ga hiervoor niet specifiek naar Rust 🙂

Aan de ene kant ben ik erg benieuwd hiernaar, eten in een sterrentent is soms erg leuk, evenals een beleving als Diner in Motion.
            Aan de andere kant zie ik mijzelf hier voorlopig niet komen, gewoonweg omdat het geen gezins attractie is, en EP voor ons als gezin wel een echte familie beleving is geworden.

John De website is vollesig gericht op de gerechten en wijnen. Maar de invulling van de beleving verder mist. Nu snap ik dat ze niet alles teasen, maar waarom zou je wel al het eten en drinken tonen, maar amper iets over de verdere invulling qua details?

Zal dit niet zijn omdat het allemaal gewoonweg nog in aanbouw is en dit komt wanneer er enigsinds fatsoenlijke mock-up foto's te maken zijn?

Marvin Maar tegelijkertijd moet ik dan bekennen dat ik niet zo'n hele makkelijke eter ben.. Niet van het niveau dat ik alleen maar frietjes lust ofzo, maar het moet ook zeker niet te spectaculair zijn. En ik vrees dan toch een beetje dat, gezien de experience die men hier van wil maken, dit niet helemaal aan mij besteed is.

Haha nou, dit is dus inderdaad niks voor mij. Jammer wel, ik zou graag eens zoiets proberen zonder dat het meteen helemaal over de top moet met exotische dingen.

John Ben benieuwd naar de reviews

Hmm.. ik weet niet hoe betrouwbaar die zijn. Ik weet nog dat Rulantica in het begin bij het GP juist helemaal niet zo hoog scoorde in de Google Reviews (2.5 sterren) meestal wegens gewoon veel te duur voor wat het is. Intussen is het grote gros van de reviews geschreven door EP fans en het valt op dat behoorlijk wat reviews niet eens over het waterpark, maar over het pretpark gaan (in het algemeen kun je bij behoorlijk wat reviews aan de wijze van schrijven wel merken of het van een fan komt of niet). Voor mijn gevoel draait het success van het gehele resort dan ook nog steeds voor het overgrote deel op de fan-community en die zullen ook dit weer de hemel in prijzen, ongeacht hoe goed of slecht het is.

hebben helaas wel meerdere dingen "last" van (niet alleen pretparken) heb ik gemerkt. Een community kan de review waarde enorm omhoog helpen, maar bijvoorbeeld ook een verschil maken bij veel verkiezingen en dergelijke.. Een heel typisch voorbeeld is wellicht het Eurovision, wat al jaren niet meer over muziek, maar meer over politiek gaat.

Coasterfrenzy
              Kan je misschien gelijk in hebben, maar het is wel zeer zwart wit. Daartussen heb je ook, zoals ik, de "fans" die ook over hun geliefde merk minder tevreden zijn. Ik ben een grote Disney liefhebber, maar heb ook al mijn negativiteit over bvb een restaurant eens geuit in een review. En eerlijk.. iets wat echt slecht zou zijn, zou toch na verloop van tijd moeten verslechteren. Maar ze blijven toch ook doorgaan en investeren in europa park 🙂

MisterDream

Normaliter: Ja..
                <Disclaimer: Ik spreek hier over hoe ik het ervaar>

Maar heb het op fora of social media toch al vaak mee gemaakt dat die nuance blijkt te ontbreken. Zeg dat het eten in EP toch echt niet beter is dan Duitse standaard (wat vrijwel alles wat je er krijgt is zo'n beetje hetzelfde als wat je in Duitsland op elke straathoek krijgt) en je ontkentend zo ongeveer een Jihad. (ik had op een bepaald punt echt medelijkden met "Diary of a Rollercoaster Girl" voor een soortgelijke uitspraak 😆 ).

Dat iets wat slecht is verslechterd ben ik niet met je Eens. Meestal blijft het zoals het is (tenzij je over een staat van onderhoud spreekt) of verbeterd het juist. Immers: Iets wat slecht is kan gemakkelijk verbeteren, maar moeilijk verslechteren.. en andersom: Iets wat goed is heeft veel ruimte om te verslechteren.

Dat gezegd hebbende: EP blijft natuurlijk gewoon een leuk park (maar voor mij ook niet meer dan leuk, want ze steken eigenlijk op geen enkel vlak ergens uit). Maar de enorme Toxic fan-community heeft het voor mij een beetje geruïneerd.

Een typisch voorbeeld. Een bepaalde site deelde awards uit. Veel van die awards werden destijds ontvangen door PHL. Terechte opmerking vanuit EP fans: Phantasialand sponsort dat, dus ze kopen de awards eigenlijk gewoon.. Klopt: Makes sense to me. Zelfde website wordt inmiddels gesponsord door Mack, en nu krijgt EP opeens de prijzen (goh, hoe zou dat nu komen). Maar als je dan zegt dat EP ze gekocht heeft krijg je ze van grotendeels dezelfde mensen verbalen klappen.

Bijna elk park kent wel een deel van de fan community die zo is.. natuurlijk.. maar in mijn persoonlijke ervaring is het aandeel van dergelijke fans in het geval van EP gewoon véél groter. Gelukkig begin ik ook steeds vaker EP liefhebbers tegen te komen die daar zelf ook tegenin gaan. (want beweren dat Kolumbusjolle een wereldtopper van formaat is, gaat toch voor ieder weldenkend mens te ver)

Coasterfrenzy Maar heb het op fora of social media toch al vaak mee gemaakt dat die nuance blijkt te ontbreken. Zeg dat het eten in EP toch echt niet beter is dan Duitse standaard (wat vrijwel alles wat je er krijgt is zo'n beetje hetzelfde als wat je in Duitsland op elke straathoek krijgt) en je ontkentend zo ongeveer een Jihad. (ik had op een bepaald punt echt medelijkden met "Diary of a Rollercoaster Girl" voor een soortgelijke uitspraak 😆 ).

Je begint over nuances terwijl je die zelf ook niet lijkt te hebben, beetje pot verwijt ketel zou ik zeggen.

Tuurlijk heb je fanboys die in de discussies doorslaan, ik ken echt niemand die Kolumbusjolle een topper van wereldformaat vind, maar dat soort figuren kan je makkelijk eruit filteren lijkt mij, die heeft elk park, fijn voor ze dat ze zo een fanbase hebben zou ik zeggen.

Ik vind wel dat je EP flink te kort doet door je eigen stelling over het eten bij EP, ik ken weinig parken in de wereld waar je zo divers en goed kan eten als EP, van standaard Duits fastfood (van goede kwaliteit), en land-specifiek thematisch eten tot fine dining sterren restaurants, EP heeft t allemaal, en dat kunnen 99% van de parken eigenlijk niet zeggen, volgens mij kan je de parken met beter en diverser eten op 1 tot max 2 handen tellen in de hele wereld.

Verder is er toch niemand in de pretpark wereld die de awards zoals Golden Ticket, Parksmania, Parkscout etc echt serieus neemt toch, ik snap niet helemaal waarom je je daar zo druk om maakt.

Coasterfrenzy

Je hebt een punt,
                  Maar eigenlijk zitten we 2 absolute europese toppers te vergelijken.
                  Zowel Europa Park als Phantasialand hebben naar pretparkstandaarden enorm hoge standaards.
                  En als je naar de verhouding "fast food" < - > "fine dining" gaat kijken steken beide parken mijlenver boven de rest uit. Want niet wilt zeggen dat je niet goed kan eten in bijvoorbeeld Disney, Tripsdrill, Walibi, Plopsa of Port Aventura. Eén van mijn beste dining ervaringen was juist het toenmalige Blue Lagoon in Parijs toen ze op 31 december 's middags het eindejaars menu aan het testen waren. Maar ook één van mijn slechtste ervaringen komt uit datzelfde park.
                  Zo hoor ik ook constant commentaar op Plopsa voor hun extreme prijzen.
                  Maar mijn beste ervaring van dit jaar was juist hun buffet dat echt prijs-kwaliteit zelfs buiten een pretpark zijn mannetje kan staan.

Mocht PHL dit bouwen zou ik met even veel zin uitkijken naar deze beleving.
                  En ik ben nochtans alles behalve een fanboy van hen. Ik vind ze een zeer onevenwichtig aanbod hebben ivm hun internationale toppers. Maar de waarheid gebied me te zeggen dat wat ze doen eigenlijk wereldklasse is.
                  Ditzelfde geld voor Europa Park, ik ben al jaren fan van hen. Al sinds 2004 kom ik er 2-3-...x per jaar en ik heb me nog nooit teleurgesteld gevoeld in een beleving. Maar soms kan je toch je twijfels hebben waarom er bepaalde details uitgevoerd zijn zoals ze nu zijn. Maar dat is dan weer een bepaalde charme die iemand aanspreekt of juist niet.
                  Je kan niet ontkennen dat ze bij de Europese top horen, maar inderdaad die echte uitschieter die bijvoorbeeld Taron is hebben ze (nog) niet. Maar de algemene standaard ligt hoger dan vele andere parken en daardoor hebben ze hun fanbase. Ze stellen nooit echt teleur, iets wat niet veel parken gegeven is.

Ik verwacht eigenlijk niet veel van Eatrenalin, als ik me iets voor de geest moet halen denk ik aan een Voletarium met een plateau met eten voor mij. En als dat eten van het niveau CF in Bellrock is (ik verwacht geen ammolite) vind ik het dat al waard.
                  Ik heb misschien al even goed gegeven voor minder geld buiten een pretpark, maar omgekeerd zeker ook...
                  Je kan zeggen dat dit veel geld is, maar dat is eerder gevoelsmatig denk ik. Want wat is veel geld?
                  Ik heb voor een namiddagje Lion King evenveel betaald in London en dat vond ik niet te veel geld. Maar ik weiger de volle pot te betalen in een Kinepolis waar ik mij oprecht slecht bij voel bij elke euro die ik moet betalen omdat ik weet dat er een kei gezellige zaal op amper 15km waar ik voor de prijs van 1 kinepolis film diezelfde film kan zien met drinken en snacks inbegrepen.(En nog niet aan 2/3de van de prijs kom)

Misschien een ander punt in deze Eatrenalin discussie,
                  Wat gaat de inpakt zijn op dit gebied?
                  Is de inkom aan de boulevard kant?
                  Gaat dit er voor zorgen dat we in de nabije toekomst hier nog meer ontwikkelingen gaan krijgen die meer en meer op een Citywalk of Downtown disney gaan lijken?

Goh. Ik denk dat je variatie van eten ook een beetje mag afzetten tegen het formaat van een park. En dan mag bijvoorbeeld Fraispertuis City zich ook laten zien. Ook de Disney en Universal parken doen het in het algemeen erg goed (al valt juist de Disney in Europa inderdaad wat tegen). De Efteling heeft ook ooit een poging gedaan om eten aan te bieden bij de thema's in het park. Er is aziatisch bij de pagode, kebab bij Fata Morgana, Schnitzel bij M&M, Taco's bij de Pirana en Middeleeuws eten bij Ravelijn.. de kwalteit is (voor wat ik ervan geprobeerd heb) niet slechter dan in EP (park).. de prijs is wel veel hoger (maar dat is gewoon het verschil tussen de landen). En dat is precies wat ik bedoel met het blind staren op bepaalde dingen die eigenlijk veel vaker voor komen dan je verwacht. Ook Port Aventura heeft altijd het eten aangepast gehad aan de thema gebieden (minder thema's, dus automatisch minder variatie en helaas sinds vertrek Universal ook van lagere kwaliteit).

Wel is er een trend dat dit een beetje om zeep geholpen wordt door grote ketens, die juist het aangepaste eten steeds minder gaan aanbieden. Ik weet nog dat ook Heide Park en Gardaland best veel variatie hadden. Dat is nu niet meer.

Het discussiepunt met EP is ook altijd een beetje Park Vs. Resort. Het resort is qua aanbod van eten fantastisch. Maar het park.. ja: variatie is er zat. De kwaliteit blijf ik - zoals eerder genoemd - heel erg Duitsland-standaard vinden. Mensen gaan echter normaliter niet het park uit om goed te eten en dan weer terug te keren naar het park, dus vind ik niet dat je dat bij je park-ervaring mag rekenen (evenmin de hotel-restaurants of Fantissima in PHL of de restaurants in de Disney Village - alhoewel deze dusdanig toegankelijk is dat mensen hier al iets sneller voor zullen kiezen dan bij de andere resorts).

Chingu Gaat dit er voor zorgen dat we in de nabije toekomst hier nog meer ontwikkelingen gaan krijgen die meer en meer op een Citywalk of Downtown disney gaan lijken?

Ik hoop het eigenlijk wel. Zoals ik al schreef: Het resort van EP is gewoon erg sterk. Met waterpark, Hotel, VR expierience, Yullbe en nu Eatralin lijkt het wel een beetje de kant van een uitgaansgebied op te gaan. Het zou een erg gemiste kans zijn om dat niet verder zo te ontwikkelen. Ik weet dat één van de twee broers ook wel erg van het entertainment is zoals de Vampire's Club, dus een nachtclub zie ik er vroeg of laat sowieso wel verschijnen.

Bij bijvoorbeeld een Resort als dat van Parc Astérix mis ik dat ook wel een beetje: Iets te doen in de avonden en ook Alton Towers vond ik daar niet bepaald goed in scoren. Nogthans kun je juist dan verblijfsgasten nog heel wat geld uit de zakken kloppen. EP heeft dat heel goed begrepen met wellness, cocktailbars een fonteinenshow bij Bell Rock en dat trekken ze met het gebied rond Rulantica gewoon nóg beter door.

• Mark heeft hierop gereageerd.

Coasterfrenzy Het discussiepunt met EP is ook altijd een beetje Park Vs. Resort. Het resort is qua aanbod van eten fantastisch. Maar het park.. ja: variatie is er zat. De kwaliteit blijf ik - zoals eerder genoemd - heel erg Duitsland-standaard vinden.

Ik knip dit deel eruit maar vind je gehele bijdrage interessant en kan me in een aantal zaken goed vinden waar ik even kort op reageer:

• Gardaland inderdaad ook altijd erg genoten van de diversiteit en kwaliteit van eten maar mijn laatste bezoek was 9 jaar geleden dus weet niet hoe dat nu is.
                      • De Efteling bied inderdaad relatief verschillend aanbod (en ze doen echt wel hun best de horeca te laten groeien), de kwaliteit is ook zeker niet slecht maar de keuze is wel iets te vaak voorgefabriceerd fabrieksspul. Dat doen veel pretparken en in EP zal allicht de schnitzel of halve haan ook niet zelf gecreëerd zijn, maar toch is de kwaliteit in mijn ogen in EP wat constanter.
                      • En eens dat EP de Duitse standaard hanteert en het voedsel niet beter is als buiten het park, maar het is ook niet slechter. En dat is in mijn ogen de kwaliteit van EP, in de meeste landen is pretparkvoedsel toch van lagere kwaliteit als je buiten het park vind. Zeker in culinaire landen als Frankrijk en in het bijzonder Italië valt het pretparkvoedsel me altijd tegen. (Op Gardaland voorheen na dan, al was het ook daar niet van de kwaliteit van eten buiten het park).
                        Ik hou van de Duitse degelijkheid in hun eetcultuur en EP doet dat ook goed en daarom springen ze er voor mij boven uit binnen de pretparkwereld.

Maar om dan terug te komen op je quote.
                      Ik ben groot EP fan, en Bourgondiër en vind van mijzelf dat ik best goed kritisch kan zijn op de kwaliteit van eten. Ik word ook vooral kritischer naarmate het eten luxer wordt.
                      En daarom je quote want ik vind juist dat het park over de jaren constant is gebleven om de kwaliteit en aanbod van eten in het park maar ben helemaal niet zo lyrisch (meer) over het resort.
                      Enkele voorbeelden:

• Mijn eerste bezoek aan Europapark was 2005 en vooral tussen 2006 - 2014 zeer vaak weekenden gegaan en abonnementen gehad. Jarenlang groot fan van eten bij Don Quichotte, als eerste om de ligging vanuit het park het resort in. Maar de kaart heb ik hier altijd heerlijk gevonden; de brood- en saladebar waar je onbeperkt uit kon nemen, de heerlijke paella’s (die drie kwartier duurde, keurig vermeld op de kaart zoals het hoort) en uiteraard de gigantische wijnkaart die je in het hele resort vind (vond?), en vooral de heerlijke Duitse prijzen van -ruim- onder de 20 euro voor een hoofdgerecht.
                        Echter op gegeven moment (ik vermoed al 2010-12) sloeg de klad er in, vermoedelijk door de stijgende populariteit en daarmee grotere drukte in het park.
                        Plots stond de paella in 5 minuten op tafel. Gaarkeukenvoedsel. Lauwig, vis al wat taai door de warmtelamp. Echt een domper.
                        Niet lang daarna is de paella zoals ik het me herinner verdwenen en werden de grote vleesschotels die je met meerdere kon delen in het hele park/resort populair. Ondanks het enthousiasme van vele fans heb ik deze altijd wat jammerlijk gevonden. Teveel, te snel op tafel, wederom makkelijk en de kwaliteit van vlees was niet zo goed als een losse schnitzel bijvoorbeeld ín het park. Sindsdien Don Quichotte de afgelopen bijna 10 jaar niet meer bezocht. De kaart spreekt me niet meer aan maar bovenal vind ik het best overpriced geworden, voorgerechten van meer dan €15 en hoofdgerechten hoog in de €20. Dat zijn geen Duitse prijzen en ik geloof met mijn ervaringen niet dat EP in dat restaurant de kwaliteit bied die dat soort prijzen rechtvaardigen.
                      • De buffetten van Colosseo en Bell Rock heb ik gehad, nu ben ik misschien ansich niet zo’n buffetliefhebber (al het eten ligt te lang) en EP is geen uitzondering. Vind het eten er snel wat droogjes maar niet slecht, maar lyrisch word ik er niet van en dan vind ik het toch aan de prijs.
                        De Mongoolse plaat in Bell Rock was daarbij de grootste teleurstelling, hier word vlees/vis voor je neus bereid (Live Cooking), maar er werd zoveel saus en water aan toegevoegd dat het eten lag te koken ipv te bakken. Allicht is dat de juiste bereiding, maar niet mijn smaak in ieder geval.
                      • Wilde ik wat sjieker eten en de portemonnee trekken was Medici & Cesare de aangewezen plek. Meermaals echt goede ervaringen, in het bijzonder als je een plekje op het terras wist te bemachtigen naast de fontein(show).
                        Goed eten en -voor de kwaliteit die je kreeg-, betaalbaar als je het vergelijkt met de Nederlandse Horeca.
                        Helaas ook hier op gegeven moment een mindere ervaring met doorgegaard eten.
                        Inmiddels betaal je in dit restaurant exorbitante prijzen en durf ik het niet aan gezien de bedragen of de kwaliteit op Michelin niveau zit, want die verwachting scheppen ze met het prijsniveau wel.

Zoals ik aangeef is mijn ervaring dat de kwaliteit in het resort gezakt is en de prijzen (net als die van de hotelkamers) exorbitant gestegen. Ik snap het wel, de gekke Duitsers betalen en komen toch wel, maar voor mij is de prijs-kwaliteit verhouding al jaren scheef in het resort t.o.v. van de kwaliteit van de horeca in het park die al die bijna 20 jaar dat ik er kom betaalbaar en van Duitse degelijke kwaliteit is.
                      Ik heb dus een totaal andere mening over de kwaliteit van de horeca in het park t.o.v. die in het resort.

Volgende week zijn we er eindelijk na het gemis van de corona jaren weer. 2019 was ons laatste bezoek. Ik hoor goede verhalen over de Saloon en restaurants van Kronasar dus wil ik het resort wel weer een kans geven. Daarnaast kom ik er uiteraard altijd graag voor een goede cocktail en vond ik het pizzarestaurant in Colosseo in 2019 erg fijn.

Mark
                        Misschien moet je eens in Santa isabel gaan eten met hun buffet ? Die is kleinschaliger en sfeervol ☺

• Mark heeft hierop gereageerd.

MisterDream Misschien moet je eens in Santa isabel gaan eten met hun buffet ? Die is kleinschaliger en sfeervol

Hier al wel een keer geslapen en ontbeten (in datzelfde restaurantje en dat ontbijt is erg goed), daarom altijd al eens het buffet willen proberen. Maar ik ben ansich gewoon meer een à la carte eter; niet de onrust van telkens op moeten staan en gewoon goed vers eten op je bord heb ik toch liever, dus nooit van gekomen.