Eftelflags Ook mij viel het op hoe vies onder andere de supports van de achtbanen waren. Ook het logo wat op de entree hangt, toch het eerste visitekaartje van het park, kan zichtbaar een wasbeurt gebruiken. Ook in de Efteling vielen overigens vrijdag alle on-aangeplante bloemenperkjes waar letterlijk enkel onkruid te bespeuren was op. Je zou toch zeggen dat de parken meer op orde zouden moeten zijn dan ooit tevoren. Toverland lag er, ondanks dat het park gesloten was en er enkel een handjevol campinggasten mochten lopen, fantastisch strak en goed bij. Maar dat geheel terzijde. Vernieuwen is inderdaad 1, maar het ook daadwerkelijk onderhouden is een tweede. Dat laatste lijkt helaas bij Walibi systematisch niet op orde.
Ik deel grotendeels je mening, maar onderstaande punten zijn wat mij betreft iets minder zwart-wit:
Eftelflags Untamed is qua attractie ook maar een vervanging van oudere coaster
Untamed als een vervanging bestempelen vindt ik een beetje kort door de (gebankte) bocht. Dan zijn Gold Rush in Slagharen, Joris en de Draak in de Efteling, Typhoon in Bobbejaanland, Hurracan in Bellewaerde, Guardians of the Galaxy in Epcot, Max & Moritz en ga zo maar door ook geen nieuwe attracties.
Eftelflags Het park schreeuwt echt om meer capaciteit en attracties.
De fans schreeuwen om capaciteit en meer attracties. Los van Corona en Halloween zijn er volgens mij weinig dagen dat de wachttijden van de top attracties boven de 50 a 60 minuten uit komen. Ik heb vanuit de literatuur altijd geleerd dat je je park niet bouwt voor de drukste dagen, je bouwt deze voor (ik dacht) 70% van het aantal bezoekers van de drukste dagen.
Ik vraag me dus oprecht af of met de huidige bezoekersaantallen die extra capaciteit wel zo nodig is. Walibi heeft natuurlijk 6 grote achtbanen en stiekem ook echt wel veel flatrides, het meeste grote flatrides van de Nederlandse parken zelfs. Als je qua bezoekersaantallen wilt groeien is er uiteraard wel nood. Maar of die groei realistisch en ook gewenst is zal alleen Walibi weten.
Die vraag kunnen we ook aan Duinrell, Toverland, Slagharen, Hellendoorn en de Efteling stellen. Geen enkel Nederlands park heeft momenteel concreet een nieuwe attractie op de planning staan. En met Untamed in 2019 is het toepasselijk om die vraag eerder bij alle andere Nederlandse parken (behalve de Efteling met Max & Moritz) neer te leggen.