Tja. Ik heb er even over moeten nadenken wat ik er exact van moet vinden. Het grote probleem met het vormen van een mening is dat er feitelijk niet echt heel veel is gebeurd. Het gebied heeft een flinke TLC beurt gehad en dat was van alle gebieden in het park eigenlijk het minste nodig in dit gebied. Maar extra liefde voor een stukje park kan men altijd wel goed gebruiken. Dus ja. Dat is eigenlijk mijn eerste primaire mening. We moeten dus een mening vormen over een aantal elementen die in elk park (buiten de Efteling) niet bijzonder genoeg zijn voor een uitgebreide review. En dan kan je een aantal dingen zeggen als: 'ik vind het wel leuk want ik snap het'. Of 'Ik snap het niet en ik vind het vooral lelijk'. Het blijven dan meningen over een stijl die je voelt of niet. Ieder zijn mening daarin.
Ga ik verder hierover nadenken zijn er een aantal elementen het benoemen waard.
De treinen van de Condor zijn een forse verbetering voor het comfort van deze achtbaan. Is de achtbaan daarmee beter geworden? Helaas. De baan blijft enorm lomp, op sommige gevallen pijnlijk en niet comfortabel. De baan maakt rake klappen en het vervangen van de treinen zorgt er enkel voor dat je deze klappen niet direct tegen je hoofd krijgt door de grote oude SLC beugels. Toch vind ik de zithouding in de huidige treinen behoorlijk diep waardoor de klappen nu, vanwege de vreemde hoek van je benen op je lichaam, direct op de achterkant van je bovenbenen terecht komt. Ik had na 1 ritje daar serieus last van. Ook blijven de vest restraints van Vekoma niet fijn voor lange mensen en ik kon gewoon de track aanraken in de treinen. Is het een goede investering? Vanuit mijn oogpunt zeker niet. Maar volgens mij is de Condor (en dat is wat ik hoor vanuit ingewijden) een behoorlijk populaire attractie met 1 van de hoogste capaciteit in het park. De baan is onmisbaar in het huidige aanbod en is gewoon ontzettend populair. Tja. Misschien is het vanuit dat oogpunt dus een prima investering. Maar ik heb mijn ritjes Condor nu wel weer gehad voor de komende jaren.
Walibi Play land is vergane glorie (volgt zo). Waarom verplaatst men niet wat van die kiddie rides in het gebied. Nu is er een prachtig hoekje van een oude fontein dicht gezet met bomen. Maar hier had toch gewoon een infill gekund? Balanceer dat park gewoon meer qua aanbod. Pak het nu eens echt goed aan.
De El Rio Grande heb ik vandaag niet gedaan, daarvoor stonden de effecten bij de befaamde muur mij iets te nat. Ik moet het dus vooral doen met wat foto's, zicht vanuit het reuzenrad, Xpress en vanaf de zijkant. Positief. Het kunstwerk op de muur, de aangepaste boten en de mooie bruggen konden mij erg bekoren. Het is mooi gedaan en iedereen die enkel zegt graffiti mag toch echt beter kijken. Het werk bij de watervalmuur is bijzonder knap gemaakt en daar zitten echt artiesten op die dit goed kunnen. Prachtig mozaïek van verf. En hoewel de waterval is gecoat weten wij allemaal dat dit binnen een paar maanden volledig is begroeid met mos en aanslag. En dat is precies waarover mijn laatste punt gaat. Maar eerlijk is eerlijk. Het zag er nu, 3 dagen na de opening, leuk uit en ik snap het sfeertje wel. I like it. Net als bij de Tequila Taxi's. Ik vind het mooi. In tegenstelling tot de nieuwe beschildering van de Hacienda. Dat vond ik dat weer in schril contrast met die mozaïeken. Ben benieuwd of de oude misteffecten van de eerste tunnel weer ooit gaan werken.
Jora Vision heeft in ieder geval goede zaken gedaan. Want gaan wij verder kijken zien we vooral in het gebied wat grote cactussen, een vrij lelijke plastic entree poort bij het reuzenrad en wat random decoratie bij de Condor. Simpel, niet heel mooi of logisch maar het werkt gek genoeg wel. Niet helemaal mijn ding. Net als de 'Mexicaanse hoedjes'. Tja. Het is opgeknapt. Punt.
Het gebied is verder wel wat opgeruimd en het lelijke podium van de Music Battle is verwijderd en de verlichting in het station van de Condor en op de Hacienda zal er zeker met de zomeravonden en rondom Halloween goed uitzien. De toiletten hebben een leuke typische Walibi gimmick. You love or hate it. Past in dit park.
Dat brengt mij een beetje op het volgende. Je mag van mij het hele festival thema in het park leuk of niet leuk vinden. Ikzelf vind het echt fijn en ik drink graag met iets beter weer overal een biertje. Er is duidelijk geïnvesteerd in de beleving van de zintuigen, de horeca is in orde en ik voel zelf die vakantie vibe/festival vibe wel. Het past prima in de polder en het geeft het park iets eigens. Iets wat het park jaren miste maar nu eindelijk krijgt. Ik ben fan van deze make overs, ondanks dat het soms wat simpel is. Het is een concept wat gek genoeg erg goed werkt voor mij persoonlijk. Snap de haat ook niet zo. Want als je in het park loopt voel je het gek genoeg wel. Zelfs met wat slecht weer is het genieten.
Het allergrootste 'probleem' wat ik met het huidige park heb is dat het voor mij niet echt duurzaam overkomt. De Main Street ziet er, en vooral de entreepoort, toch wel weer wat achterhaald uit. En die feedback kan je over 5 weken ook al geven over de El Rio Grande. Je moet zoiets echt bijhouden. Daarnaast snap ik niet zo goed waarom men nu het oude Mexico gebied juist nu die make over hebben gegeven. Wellicht in combinatie met de Condor slim qua planning. Maar feitelijk de hele rechterkant van het park is toch wel tegen de vergane glorie aan. En ja; volgend jaar gaat de zero zone een opknapbeurt krijgen. Maar hoe oud is Lost Gravity nu al eigenlijk en is het niet al raar dat je al zo'n grote opknapbeurt moet geven aan een vrij recente toevoeging in het park? Pijnlijke punten als de wachtrij van de Goliath worden bijvoorbeeld niet meegenomen. En dit terwijl het gebied is verleden jaar opgeknapt. Ik ben bang dat we wederom niet heel veel moeten verwachten van de Zero Zone next year.
Waar ik wel wat problemen mee heb is dat Walibi eigenlijk nog steeds de resten van Six Flags en Walibi World aan het opruimen is. Het enige wat het park doet is opknappen en wellicht een ride upgraden. Maar waar blijven de nieuwe gebieden? De grote nieuwe investeringen? Het park schreeuwt echt om meer capaciteit en attracties. Jarenlang enkel wat gebieden opknappen en feitelijk niets toevoegen aan het aanbod (Untamed is qua attractie ook maar een vervanging van oudere coaster) zorgt ervoor dat het park eigenlijk de afgelopen tijd maar 1 ding doet. Opknappen en bijhouden. En in de huidige snelheid mogen ze weer van voor af aan beginnen als ze het park hebben gehad. Waarom pakt men niet het Walibi België voorbeeld door gebieden op te knappen maar ook echt nieuwe zaken toe te voegen. En waarom heeft men het vreselijke lelijke plein voor het hoofdpodium, de zone bij Drako, Walibi Play Land en Wab Plaza eerst opgeknapt. Juist die gebieden kunnen, zeker met de gedateerde figuurtjes, veel meer TLC gebruiken. TLC van je park moet standaard zijn, niet de uitzondering. Ik kijk ook naar jou Alton Towers.
Grootste verbeterpunt is verder dat Walibi echt kritisch moet kijken naar hun schoonmaak van attracties, ook die nog in de oude stijl zijn. Entreeborden, beelden van de vriendjes van Walibi of achtbaansupports. Overal in het park zit een aanslag of merk je dat er niet vaak een sopje of hoge drukspuit tegen aan wordt gegooid. Zonde. Hoe lastig kan het zijn om een beeld van Walibi even op te poetsen. Dit thema schreeuwt om extra onderhoud om het fresh te laten lijken.
Ofwel. Conclusie. De opgeknapte gebieden zijn leuk. Maar waar blijft nu de nieuwe uitbreidingen waar we weer allemaal over praten. Hoelang moeten we het doen met Untamed als laatste nieuwe grote ride. En wanneer kunnen we weer eens echte uitbreidingen verwachten in het aanbod. Waar zijn de nieuwe attracties?