ppc-anoniem-2 enk alleen wat Walibi mist tegenover Toverland of de Efteling (en misschien zelfs een beetje Slagharen) is een verhaal of een thema waarin de bezoeker wordt ondergedompeld. En daardoor doet het park misschien ook wat kaal aan . . .
Ik ben vorig jaar voor het eerst in mijn leven in Walibi geweest. Voor mij voelde Walibi in alle opzichten meer op een Amerikaans pretpark wat in Nederland is neergezet. Ik ben maar licht bekend met de volledige geschiedenis van het park, maar van wat ik gelezen heb e.d. lijkt mij de grootste dooddoener van het park dat het ooit Six Flags is geworden en gerund is door mensen die dachten hun Amerikaanse 'verdienmodel' ook in Nederland voor elkaar te kunnen krijgen.
Ik vond het park er vorig jaar best netjes bij liggen voor alle kritiek die ik er over de jaren heen van gehoord heb. Het is niet hoogstaande kwaliteit qua thematisering, maar het is ook geen kale attractie die ze ergens gedumpt hebben. Als ik zo de foto's van de herthematisering zie, lijkt het mij alleszins netjes opgefrist en onderhouden. Ik kan me heel goed voorstellen dat ze geen groot budget hebben gehad, vooral niet gezien ze ook nieuwe treinen voor de Condor hebben aangeschaft (en ik ben erg benieuwd hoe hij daadwerkelijk rijdt als ik Eftelflags z'n review erover lees).
Als ik zo over het algemeen kijk naar het aanbod wat Walibi heeft, vind ik het alleszins een prima pretpark om naartoe te gaan. Veel grote thrill rides voor het oudere publiek, en ook genoeg kleine attracties voor de kids. Mijn ouders namen mij vroeger veel naar Bobbejaanland en Toverland in plaats van de Efteling omdat het vaak rustiger was (en meer attractie-aanbod op een kleiner oppervlak, dus minder ver kinderen rondslepen). Ik kan het me goed voorstellen dat gezinnen ervoor kiezen om dan naar Walibi te gaan op een weekenddag in plaats van de Efteling bijvoorbeeld, gezien ik toch hevig van mening ben dat de Efteling de drukte niet zo goed meer aan kan en je vooral veel aan het wachten bent op een dag. Ik zou het Walibi ten zeerste kunnen aanraden om ook een echte familie attractie neer te zetten (iets als een darkride of iets vergelijkbaars), zodat het de verschillende leeftijdsgroepen ook wat meer bij elkaar brengt.
Maarja, je kunt natuurlijk iets nieuws gaan neerzetten en het oude in verval laten gaan, of eerst je park netjes op orde krijgen en dan van daaruit rustig verder bouwen. Het is als park zijnde gewoon ontzettend lastig als je al 2 stapjes achter staat vanwege je gewissel met bestuur en een aantal grote concurrenten in de buurt hebt.