Wat ik zo gek vind aan Walibi Holland is dat ze doorheen de jaren eigenlijk steeds van identiteit blijken te wisselen en daarmee gelijk ook van doelgroep.
Tijdens de periode onder Six Flags gingen ze voluit voor het imago van tienerpark, om zich dan - met de komst van Star Parks en daarbij de naam Walibi World - helemaal te storten op families. Dat bleek dan weer niet genoeg en men ging tieners opnieuw tot doelgroep maken. Om dan enkele jaren geleden wéér helemaal het roer om te gooien en zich marketinggewijs weer toe te spitsen op families.
En dan zien we het park uitpakken met hun festivalthema, het park vol te spuiten met graffiti en drukke kleuren, flikkerlichttoiletten installeren en discotheektreinen lanceren. Ik volg wat DaltonTerror hier zegt volledig: de doelgroep die je hiermee naar je park lokt is veel te klein en je jaagt ook de grootste doelgroep ook weer onherroepelijk weg. Kleine kinderen hebben niks aan Walibi. Jonge tieners vallen wel voor die graffititoestanden, maar dat is dan ook een doelgroep die die hype snel ontgroeit. Twintigers kunnen nog een mogelijke doelgroep zijn, maar dat duurt ook niet lang, want die hebben geen zin om een hele dag tussen luidruchtige en losgeslagen pubers te hangen en voelen zich er dan vaak weer te oud of volwassen voor. Families die samen jaarlijks een pretpark bezoeken gaan ook niet snel kiezen voor Walibi omdat daar voor hen allemaal samen te weinig te beleven valt.
Ik weet dat de vergelijking met Walibi Belgium soms te snel gemaakt is, maar het parcours van beide parken loopt redelijk gelijk. Ook zij waren in de Six Flags periode het achtbaanwalhalla in België en richtte zich toen rechtstreeks tot jongeren. Maar zij hebben zelfs onder de Six Flags periode ondervonden dat je daar bitterweinig uithaalt. Dan investeren in een familieattractie loont (CoT), want 2003 was het beste jaar onder Six Flags qua bezoekersaantallen: 1,3 miljoen bezoekers. En zij hebben die strategie voortgezet. En zelfs met families heeft Walibi Belgium nog geinvesteerd in de nodige thrills, maar daarbovenop ook nog in het nodige thema dat aantrekkelijk is voor iedereen. En je ziet het resultaat: tieners zakken nog steeds in grote getalen af naar het park. Maar ook hele families, waar er niet alleen voor de tienerzonen -en dochters veel te beleven is, maar ook voor de kleinkinderen, moeders, vaders en zelfs oma's en opa's.