Hjalmar Misschien niet goedkoop, maar de originaliteit is wel wel snel weg bij Lego. Wanneer ze een goede attractie wegzetten doen ze dat gelijk wereldwijd. Ik ben super enthousiast over de individuele attracties die ze presenteren maar het copy-paste gedrag rond de wereld is wel enorm jammer altijd.
Maar zien we dit intussen niet bij iedere keten behalve Cedar Fair en SeaWorld?
Die single rail coaster is een succes in SixFlags Fiesta Texas en nu zijn ze hem ook aan het bouwen in Great America en we kunnen erop wachten tot Magic Mountain ook een (grotere) versie krijgt. Redelijk kopieer gedrag.
Disney doet het met ook met de TRON coaster, Tower of Terror's, Star Wars themagebieden en de hele Marval universe die in de verschillende parken in meer of mindere mate wordt weggezet. Niet alleen redelijk kopieergedrag, maar vol kopieergedrag.
Universal hetzelfde, zelfs ouwe meuk zoals Waterworld wordt nog steeds gekopieerd en in de nieuwe parken weggezet. Harry Potter zie je overal verschijnen, Transformers om er maar een paar te noemen!
Dus dat LEGO dit ook begint te doen is niet gek toch, kopieren loont. Je hebt één keer de ontwikkelkosten en dan kan je hem in verschillende regio's wegzetten. En voor de gemiddelde bezoeker haalt dat niet uit, die komt toch uit de buurt. Walt Disney World en Universal zijn nog destination parks, maar een Legoland heeft dat al veel minder en SixFlags heeft het helemaal niet. Dus dat die attracties in bulk bouwen is niet gek, ik denk ook dat het iets is dat vooral de pretpark fan opvalt, maar dat het voor 99,9% van de bezoekers niet eens opvalt en als het opvalt geen bezwaar is.
Bovendien denk ik dat, door dat kopieren, we wel betere nieuwe attracties en concepten krijgen omdat je die hoge ontwikkelkosten op 3-4-5 locaties kan afwikkelen. Je hebt dus uiteindelijk meer budget om nieuwe dingen te proberen denk ik.