Deel 1: Auto- und Technikmuseum Sinsheim
Deel 2: Schwaben Park & Rothenburg ob der Tauber
Deel 3: Erlebenispark Tripsdrill
Deel 4: Legoland Deutschland & Ulm
Deel 5: Freizeit-Land Geiselwind & Fränkisches Wunderland
Deel 6: Bavaria Filmstadt
Deel 7: München
Deel 8: Bayern Park & Skyline Park
Schnitzels in Bayern
Hoofdstuk 2: Na Schwaben Park alvast in de kerstsfeer komen
Nadat we op zondag het museum in Sinheim bezocht hadden, reden we naar ons hotel in het pittoreske Feuchtwangen. Onderweg hadden we besloten dat we vandaag even haasje over zouden doen met het programma. Ik wilde immers in Tripsdrill mijn 400e achtbaan doen. Dit ging echter niet omdat ik nog iets te veel credits miste. We besloten daarom om vandaag naar Schwaben Park te gaan en pas een dag later naar Tripsdrill te gaan. ’s Avonds kregen we al een mooi voorproefje over wat wij een dag later konden verwachten. Bij aankomst in ons hotel werd ons gevraagd wat we kwamen doen. Wij antwoorden gewoon eerlijk en zeiden dat we naar Tripsdrill en Schwaben Park wilde gaan. De dame achter de toonbank reageerde niet letterlijk, maar wel met vergelijkbare woorden met “Schwaben Park? Mein Gott…” Met die woorden vertrokken we een dag later naar het park.
Schwaben Park is het kleinste park wat we op deze trip zouden doen. Het ligt in een prachtige omgeving die heuvelachtig tot zelfs bergachtig is. Wanneer we de auto parkeren kijken we al uit op een enorme constructie die deels over de ingang hangt. Het is de nieuwste aanwinst van het park: Hummel Brummel. Verder weten we dat Schwaben Park het thuis is van een vrij unieke Zierer achtbaan en de eerste Roller Ball. Redelijk unieke collectie dus.
Hummel Brummel is een Wiegand Wie-Flyer, een Powered Suspended… Wat?
We lopen onder de baan door naar de ingang, kopen een kaartje en lopen zo ons eerste echte pretpark van de trip op. Als doorgewinterde coasterfans die door heel Europa reizen voor de beste achtbanen, weten we natuurlijk waar we onze prioriteiten moeten leggen en waar we moeten beginnen in zo’n park als Schwaben Park. We slaan daarom meteen na de ingang rechtsaf naar de toiletten. Na de sanitaire stop, lopen we meteen naar de grootste achtbaan van het park: Force One.
Feel the force
Force One is een Zierer achtbaan van de nieuwe generatie, een Elevated Seating Coaster (ESC). Het is een thrill coaster die net iets heftiger is dan de gemiddelde familieachtbaan, maar ook weer niet zo heftig als bijvoorbeeld Lost Gravity. Het is een baan die een hoop kinderen zeker gaaf vinden en een mooie stap naar grotere achtbanen voor jonge coasterfans.
Het klinkt dus als een baan waar ook een volwassen coasterfan wel van kan genieten, maar toch heeft de baan wel een groot nadeel. Hij rammelt en trilt als een malle. We doen de baan twee keer, maar echt goed voelt het niet. Echt zonde.
De nieuwe Elevated Seating Trains.
Naast Force One liggen ook meteen de twee andere unieke credits van het park.
We lopen door en komen bij de volgende achtbaan van het park: Wilde Hilde. Deze Roller Ball Coaster van Ride Engineers Switzerland was de eerste van zijn soort. Onderhand bestaan er nog 3 andere exemplaren. De achtbaan is een familievriendelijke variant van de Intamin ZacSpin. Hij bevat maar aan één kant van de baan stoeltjes en gebruikt daarbij ook een achtbaantrack die eigenlijk compleet op zijn zij ligt. Het is een grappig concept en gelukkig een stuk comfortabeler dan de Intamin versies. Toch hebben we niet het idee dat dit dé attractie van Schwaben Park is.
Tok, tok! De achtbaan heeft overigens wel een hele aanstekelijke IMAscore soundtrack!
Dan maar naar het laatste wapenfeit van het park: Hummel Brummel. Hummel Brummel is, zoals ik eerder al zei, een WieFlyer van Wiegand. Wiegand is bekend van hun rodelbanen en alpine coasters. Persoonlijk reken ik alpine coasters niet als achtbanen en de Bobkart van Wiegand (zoals Maximus Blitzbahn in Toverland) ook niet. Dan is Hummel Brummel toch wel een beetje een vreemde eend. Wanneer een karretje vertrekt heeft hij tot het eind altijd een minimum snelheid. Je kan echter doormiddel van een knuppel de snelheid wat opvoeren. Het is eigenlijk een beetje een combinatie van een Bobcart en Alpine Coaster, maar dan ook nog eens suspended. Ik heb er toch wel even over na moeten denken, maar uiteindelijk reken ik hem toch als credit.
Wie vliegt daar? Oh, het is een WieFlyer…
Na deze eerste drie credits gingen we wat verder het park in. Er moest immers nog ergens een credit zijn en we wilden toch wel de rest van het park ook zien. Schwaben Park ligt op de rand van een heuvel. De grote achtbanen staan bovenop naast de ingang, maar een groot deel van het park ligt wat lager. Toen we daarheen liepen zagen we een bekend torentje die ook in Sevenum te vinden is. Daar sloeg ik hem tot nu toe altijd over, hier pakte we hem toch even mee voor een leuk overzicht van het park.
Een Flying Wheel van Metallbau Emmeln
De attractie gaf een blik op de water-attracties van het park, alsmede de ontbrekende credit
Tijd voor de bingo. De laatste achtbaan van het park is de Caterpillar Express. Een Zierer Force Zero. De kleinste variant van de Force series. Goed. Even snel instappen dus en weer door. Wel hebben we onderhand al goed door hoe het personeel van Schwaben Park is: nors en ongeïnteresseerd. Je hoeft er geen gezellig praatje mee te maken.
De kleinste achtbaan van het park.
Helemaal achterin het park, beneden aan de heuvel vinden we nog een Wiegand attractie. Een Bobkart. Net als die in Toverland is het gewoon een leuk baantje. Niet hoogstaand en de baan in Sevenum is toch echt wel beter, maar toch zeker leuk om even mee te pakken.
Let’s go!
Na de Bobkart, waar overigens nog een rit-in-een-karretje tussen zit, lopen we via de achterkant van het park naar de volgende attractie: Azura. Zoals jullie vast wel weten, zijn Luc en ik editors van de Dark Ride Database. Azura is enkele keren opgekomen in discussies of we de attractie nou wel of niet tellen als dark ride. Hierdoor mochten we Azura natuurlijk niet overslaan en moesten er zelf in om eens te kijken wat we ervan vonden.
De gevel ziet er in ieder geval al prima uit
Azura is een boottocht door het gebouw. Schwaben Park kocht een paar jaar geleden de oude Tabalugas Abenteuer van Holiday Park, daar een outdoor boottochtje. In Schwaben Park werd de attractie echter indoor opgebouwd. Binnen in het gebouw bevind zich een grote licht-, geluid-, fontein- en zelfs vuurshow, waar de boten omheen varen. Het bevat dus geen traditionele scenes, zoals Fata Morgana. Daarnaast is alles ook nog eens in een enkele hal, waardoor het alles behalve een traditionele dark ride is. Toch vinden Luc en ik het een entry waard in de database, weliswaar met een grote kanttekening.
De fonteinen met zelfs een vuurtje
Na Azura lopen Luc en ik langs een restaurant en aan onze maag voelen we dat het wel tijd is voor een hapje. We zoeken daarom op een twijfelachtig menu iets lekkers uit om mee te lunchen en dat was niet al gemakkelijk. Het zag er allemaal niet heel aantrekkelijk uit. Daarna weer door. Als we het rondje doorlopen komen we bij een piratenschip. Vooruit we pakken hem even mee.
Deze piraat begroet je… of bespuugt je. Erg Corona proof!
Standaard piratenschip met twijfelachtige decoratie
En toen kwamen we weer bij de ingang uit. We waren rond. We hebben ons hierna nog wel een tijdje kunnen vermaken in het park. We hadden immers bij onze eerste rondes de waterattracties overgeslagen (de grote logflume was ook nog dicht), maar pakte die bij onze tweede ronde wel mee. Daarnaast deden we toch nog wat andere bijzaken, zoals de matjesglijbaan en wat molentjes die je normaal gesproken in grotere parken gewoon overslaat.
Deze mini log flume vonden we ook nog achterin. Hier stond het enige vriendelijke personeelslid van de dag
Goed gekeurd
De grote log flume. Betere rit, slechter personeel
Nog maar een rondje Force One dan?
Ik denk dat het zo rond een uur of drie was toen we het wel weer voor gezien hielden deze dag. Als je pretpark fan bent en nog nooit in Schwaben Park geweest bent, hebben ze tegenwoordig drie vrij unieke credits om te halen. Toch laat het park geen goede indruk achter. Het personeel is onvriendelijk, de attracties, hoewel sommige uniek, niet echt hoogstaand. Beste attractie is dan toch wel de Hummel Brummel in mijn ogen. Hij ziet er niet heel mooi uit, maar geeft een prima rit met uitzicht over het park. Dat mag ook iets waard zijn.
De topattractie van het park
Het vroege vertrek uit Schwaben Park kwam voor Luc wel mooi uit. Er was namelijk niet ver van ons hotel een stadje waar hij wel naar toe wilde: Rothenburg ob der Tauber. Er ging bij mij geen belletje rinkelen, maar volgens Luc was het een historische stad die nog wel eens als filmlocatie gebruikt zou worden. Prima toch, dan rijden we daar naar toe! Zo gezegd zo gedaan, een uur later parkeren we de auto en lopen door de stadspoort Rothenburg in. Ik denk dat we zo’n tien meter onder de stadspoort door waren toen ik mij opeens iets afvroeg. Dus ik vraag aan Luc: “Zeg, zit er hier niet ergens een hele grote kerstwinkel?” waarop Luc mij aankijkt met een blik van ”Hoe moet ik dat weten?” Tot dusver kwamen die eerste tien meter mij namelijk heel vaag bekend voor…
Anyway, we liepen door naar het centrale plein van Rothenburg.
Het marktplein voor het stadhuis
Op het plein zag ik mensen met tasjes van een kerstwinkel lopen. Het kon niet anders, ik ben op de plaats van een jeugdherinnering! Ik denk dat ik 8, misschien 9 was toen ik op vakantie in Beieren was. Tijdens deze vakantie heb ik blijkbaar Rothenburg al bezocht, want ik kan mij heel goed herinneren dat er een stadje in Duitsland was met een enorme kerstwinkel. Het duurde niet lang voordat ik weer in die winkel zou staan!
Fröhliche Weinachten!
Voor de mensen die hier nog nooit geweest zijn. Het is inderdaad een grote kerstwinkel die het jaar rond open is. Ze verkopen er echt alles wat typisch Duits is en met kerst te maken heeft. Helaas wel behoorlijk aan de prijs. Uiteindelijk heb ik nog een mooie hanger voor in de boom gekocht. Eentje die echt van Rothenburg is (vind ik een leuk souvenir).
Kerstfans kunnen ongetwijfeld uren in de winkel spenderen. Wij vonden 15, misschien 20 minuten wel weer voldoende en liepen weer verder.
Rothenburg heeft inderdaad een historisch centrum
Het bekendste aangezicht van Rothenburg kon ik mij ook nog wel herinneren. Althans, toen ik er stond wist ik het weer. Ik was er niet zomaar opgekomen. Aan de zuidkant van de stad splitst een weg op in twee. Vlak daarna hebben beide wegen een eigen stadspoort. Vanuit de juiste hoek kan je ze dus prima fotograferen.
Duitser krijg je het niet
Wat ik mij dan ook wel weer kon herinneren van Rothenburg, wat Luc niet wist, was dat je nog delen van de oude stadsmuur kan bewandelen. Vanuit deze hoek van de stad liepen we daarom via de stadsmuur terug naar de poort waar onze auto bij geparkeerd stond.
Stukken stadsmuur in Nederland zijn moeilijk te vinden, maar in Duitsland vind je ze nog met enige regelmaat
Het kunnen beklimmen ervan is wel redelijk uniek.
Mooie afsluiting van deze dag!
En daarmee komt deze eerste dag tot een eind. We reden terug naar ons hotel in Feuchtwangen, waar we lekker in het hotel aan de Schnitzels gingen. Morgen staat er hopelijk een veel beter park op de planning, want dan gaan we wél naar Tripsdrill. Overigens voor de mensen die nog geïnteresseerd zijn de aanpassingen van onze reis tot nu toe:
Geplande rit voor vandaag (heen en weer)
Gereden rit vandaag
Het volgende tripreport wordt ‘Mit Liebe gemacht!’ Tot snel!