Deel 1: Auto- und Technikmuseum Sinsheim
Deel 2: Schwaben Park & Rothenburg ob der Tauber
Deel 3: Erlebenispark Tripsdrill
Deel 4: Legoland Deutschland & Ulm
Deel 5: Freizeit-Land Geiselwind & Fränkisches Wunderland
Deel 6: Bavaria Filmstadt
Deel 7: München
Deel 8: Bayern Park & Skyline Park
Schnitzels in Bayern
Hoofdstuk 5: Jeugdherinneringen ophalen na Freizeit-Land Geiselwind
Dag vijf van de trip door Beieren van @luc136 en mij breekt aan. Vandaag zal opnieuw een dag zijn die compleet anders zal verlopen als gepland. Zoals jullie in het vorige report hebben kunnen lezen, ontwaakten wij vandaag weer in Neu-Ulm, aan de westgrens van Beieren. In de eerste opzet van ons reisplan zouden we vandaag (donderdag) doorrijden naar Skyline Park en ’s avonds overnachten in München. Vrijdag zou een pretparkloze dag in München worden, zaterdag naar Bayern Park en zondag via Freizeit-Land Geiselwind terug naar huis. Zondag naar huis ging natuurlijk na de opening van F.L.Y. in Phantasialand niet meer gebeuren. We zouden nog een nachtje in Duitsland blijven en dan maandag via Phantasialand naar huis.
Anyway, vlak voor vertrek hadden we al gemerkt dat Skyline Park deze donderdag toch niet open zou zijn. In eerste instantie hadden we daarom besloten om vandaag naar München te gaan en vrijdag naar Skyline Park. Echter zagen we gisteren dat Skyline Park ook besloten had om vrijdag niet te openen, maar enkel zaterdag en zondag. Dit maakte het toch wel weer ingewikkeld, gezien we nu drie parken in twee dagen moesten gaan bezoeken.
Gelukkig is er niets mis met ons planningsvermogen en namen we snel een beslissing over wat we moesten doen. Hoewel het wederom een grote omweg zou zijn, besloten we om vandaag via Freizeit-Land Geiselwind naar München te rijden. Geiselwind was immers wel open vandaag. Morgen zou dus in het teken staan van een stadsbezoek, zaterdag Skyline Park en zondag Bayern Park.
We stapten weer in de auto en begonnen onze rit. Die bracht ons langs een verdomd bekend stukje snelweg (Dahaag Feuchtwangen!). Luc en ik waren beiden nog nooit in Geiselwind geweest, maar we wisten wel dat het park (en met name de Boomerang) goed zichtbaar was vanaf de snelweg. We waren namelijk beiden wel eens over deze snelweg naar onze vakantiebestemming gereden. Kortom, lekker door rijden tot we opeens links een Boomerang zien. Wat blijkt nou? Het hele park is eigenlijk niet meer zichtbaar vanaf de snelweg! De Duitsers hebben een soort dijk als geluidswand langs de weg geplaatst. Als je goed kijkt zie je misschien nog net de top van een van de toren attracties, maar van het park is verder niet heel veel zichtbaar. Gelukkig reden we met navigatie en waren de borden langs de snelweg wel goed zichtbaar. Na een rit van toch wel twee uur, parkeerde wij de auto op de parkeerplaats van Freizeit-Land Geiselwind.
Vanaf de parkeerplaats is de Boomerang gelukkig wel te zien
We zijn er!
Wat wisten we eigenlijk van te voren over Freizeit-Land Geiselwind? Rollercoaster Database verteld ons dat er 6 achtbanen zijn te vinden. Topstuk is een Vekoma Boomerang. Verder vind je er nog een unieke Zierer, een klassieke Zierer, een klassieke Mack en wat kermisspul. Daarnaast kan je uit Rcdb opmaken dat het park met regelmaat kermisattracties huurt en voor een seizoen in het park zet, met zo nu en dan een optie op aankoop. De Dark Ride Database verteld ons dat ze een 3D film hebben. Verder bestaat volgens mij het park uit voornamelijk kermisattracties, maar is het wel een bosrijk park. Het park stond daarom hoger op mijn nieuwsgierigheidlijstje dan Skyline Park, waar we dus eigenlijk vandaag hadden moeten zijn.
Maar goed, we zijn er. Luc en ik besloten om eerst naar de achtbaan te gaan waar we het meest naar uit keken: Drachen Höhle. Dit is een Zierer ‘Hell Diver’ die jaren over de kermis ging als ‘Black Hole’. Er is er echter maar één van gemaakt. Klassiek en uniek! Een beetje te vergelijken met een Flitzer, maar dan toch net even een maatje groter. Drachen Höhle ligt in het nieuwste themadeel van Geiselwind: Drachenbucht. Dit Aziatische deel ziet er in de eerste blik wel netjes uit.
Gloednieuw restaurant in Drachenbucht
Wanneer je met een iets betere blik kijkt, is het allemaal toch een beetje goedkoop. De dakpannen van het restaurant zijn bijvoorbeeld geen echte dakpannen, maar een soort metalen golfplaten in een dakpannenpatroon. Misschien moeten we er niet te lang bij stil staan en gewoon concluderen dat dit voor een park met een beperkt budget er gewoon goed uit ziet. Op naar de achtbaan!
De dome van de baan
Here we go!
Leuk baantje! Luc en ik hebben beiden wel wat met klassieke achtbanen en we vonden het dus erg gaaf om deze als credit bij te kunnen schrijven. Binnen in de dome zitten verder geen elementen, maar gewoon wat drops en bochten zoals we ook bij de Flitzer zien. Hier komen we vandaag vast nog wel terug.
Goed gekeurd!
Naast het restaurant en deze achtbaan, bevat dit Aziatische themadeel een (kermis) Frisbee, draken doolhof en enkele speeltoestellen. Een prima toevoeging voor het park dus.
Als we doorlopen komen duurt het niet lang voordat we naast de andere Zierer staan, maar een bordje bij de ingang verteld ons dat die op een wisselschema draait met een flatride (weet even niet meer welke) aan de overkant. Niet gek, want er is vrijwel niemand in het park (geen wonder dat Skyline Park dicht wilde blijven). Geen probleem, we hebben toch de hele dag. Next: Boomerang!
Al sinds 2000 de topattractie van het park
Gebouwd in 2000 en sinds dien de top attractie van het park. Het is de snelste en hoogste achtbaan van het park. Voor ons blijft het gewoon een Vekoma Boomerang. Hij maakt ongeveer eens in het kwartier een ritje, dus we zitten wel een tijdje in het treintje voordat hij daadwerkelijk vertrekt. Wat ons opviel is dat het eigenlijk best een soepele Boomerang is. Hij maakt wat herrie als hij op de tweede ketting aanhaakt, maar de ritbelevenis is toch een stuk soepeler dan de Boomerangs die we in de Benelux hebben staan.
Luc moest even rennen voor het maken van deze foto, anders moesten we weer een kwartier wachten
Het park heeft vrijwel een rechthoekige vorm, met de ingang aan de lange zuidzijde. We zijn zojuist buitenom langs de rand gelopen. De Boomerang ligt iets meer naar het midden en zo komen we na onze rit zo’n beetje in het hart van het park. Ook dat ziet er voor een groot deel wel prima uit voor een kleiner park. Als er iets meer mensen zouden zijn, zou het nog best sfeervol zijn. Nu is het wel erg leeg.
In dit deel van het park pakken we de Condor mee, altijd fijn (en mooi uitzicht), een Zierer Jetski en bekend Luc dat hij nog nooit in een Nautic Jet heeft gezeten. Daar kwam vandaag verandering in. Ik sla ze nog wel eens over (zeker als je ervoor moet bijbetalen), maar vandaag besluiten we hem dus gewoon te doen (en hij is gratis). Blijven grappige dingetjes.
Links de Jetski, met daarachter de splashbak van de Nautic Jets. Genomen vanuit de Condor
Na de Nautic Jets lopen we het bos in wat op de laatste foto rechts achter zichtbaar is. Het schijnt namelijk dat daar nog een achtbaan te vinden is: Cobra, het beruchte onding van Geiselwind. Cobra is een Interpark Wild Wind die voor zijn permanente komst naar Geiselwind rondreisde op de Duitse kermis en ook wel eens in Nederland te vinden is geweest. In 2015 stond hij al eens het zomerseizoen in Geiselwind en sinds 2019 heeft het park hem definitief aangeschaft.
We namen plaats ergens achterin en kwamen er al snel achter waarom hij een slechte reputatie heeft. Het is een vrij slecht ontworpen rammelbak die enkele flinke tikken geeft. In principe draait de baan twee rondjes, maar de operator had wel door dat dit een beetje overkill is, dus vroeg hij toch eventjes of hij een tweede rondje moest gaan… aan de sukkels vooraan die nog een keer wilde. We waren graag uitgestapt, maar ons werd niets gevraagd. Shit, daar gaan we nog een keer.
Zowel Luc als ik hebben eigenlijk helemaal geen foto’s genomen van Cobra. Nu is dat niet erg, want we willen hier geen verdere herinneringen aan. En weer door!
Aan de westkant van het park vinden we nog een kindergedeelte. Zoals vele kindergedeeltes hebben ze dit een beetje ingericht als een boerderij. Hier vinden we een achtbaan die we wel de moeite van het fotograferen waard vonden: Doggy Dog. Een SBF Visa Group Family Coaster. Een hond met een Big Apple / Wacky Worm lay-out. Deze baan deed drie rondjes, die vele malen comfortabeler waren dan Cobra.
Warnung vor dem Hund!
We moesten maar weer eens een selfie nemen
Onderhand kwam de honger opzetten, dus kochten we in het restaurant tegenover de Doggy Dog een lunch menu en vervolgde onze weg door het park. We moesten nog maar twee achtbanen voor de bingo, dus gingen we door. Als we het schema van de Zierer goed hadden onthouden, moest deze nu open zijn, dus op naar de Piraten Spinner.
Of is het de ‘Drehgondelbahn’?
De Piraten Spinner, voorheen Drehgondelbahn, is een spinning coaster van Zierer. Een beetje vergelijkbaar met de Twistrix in Drievliet, maar dan met gebankte bochten en een iets andere layout. Wat er ook vrij apart aan is, is dat ook hier Zierer maar één exemplaar van gemaakt heeft. Freizeit-Land Geiselwind heeft dus twee unieke Zierers in haar collectie. Best een leuk baantje, maar ook wel vrij kort. Gelukkig gaat hij meerdere rondjes per rit.
Privé rit
Op naar de laatste achtbaan: Blauer Enzian. Dit is een standaard Mack Powered Coaster, je weet wel, met twee helixen. Niet echt iets om veel over te schrijven, buiten dan dat ik stiekem toch wel een zwak heb voor dit baantje.
Iedere achtbaan fan is ergens begonnen en hij of zij zal vast wel de herinnering hebben aan een bepaalde baan die dit deed opbloeien. De allereerste achtbaan die je achter elkaar, over en over deed, van de uitgang, direct weer de ingang in. Bij mij was dat namelijk een Blauer Enzian. Natuurlijk niet die van Geiselwind, maar het heeft er wel voor gezorgd dat deze banen een plekje in mijn hart hebben. Het is echter ook weer niet echt een top baan, dus een re-ride hoeft niet.
Deze Blauer Enzian is daadwerkelijk blauw!
BINGO!
Voor de Dark Ride Database moesten we natuurlijk nog de Quadroscope 4D bezoeken, een 3D film theater wat de Happy Family film van MackMedia draaide. Verwachtingen lagen laag, maar het ritsyteem bleek achteraf meer overeen te komen met een simulator dan een 3D film. Dat betekend dus heftige bewegingen en meer fun! Wel apart dat deze film eindigt in Europa Park. Beetje sluip reclame maken voor een concurrent?
Het gebouw. We zijn er nog niet helemaal uit waar dat karretje vandaan komt, maar het had een link met de film
De simulator platformen
De laatste attractie die we deden was Volcano, een shot & drop toren. De toren had een vrij aparte programmering of misschien slecht onderhoud. Hij schoot namelijk van de grond omhoog (dat was leuk), en jo-jo-de een beetje tot hij in het midden stil kwam te hangen. Van daar ging hij wel heel traag omlaag. We waren daarom bijzonder verrast toen we op het fabrieksplaatje zagen dat het een Huss was. Ik deed eerder wel eens die van Bellewaerde en die is toch echt beter. Jammer.
Blast off!
De rest van de tijd die we in het park door brachtte, spendeerde we voornamelijk in het Drachenbucht themadeel. Althans, we deden nog wel een rondje boomerang tussendoor, maar we eindigde de dag met nog een paar ritjes Drache Höhle. Toen we daar toch waren, liepen we ook maar even het doolhof in: Meister Ling’s Magisches Labyrinth. Dit doolhof, met in het midden een klein uitkijktorentje, stak leuk in elkaar. Op bepaalde punten kwam je een draken ei of zelfs een draken animatronic tegen. Niet verkeerd voor zo’n parkje hoor.
Een van de draken, met de Zierer op de achtergond
Het uitzicht over Drachenbucht vanaf het torentje.
Mama beschermd haar baby’s
En daarmee was eigenlijk ons bezoek wel voorbij. Het was 15:00, natuurlijk wat aan de vroege kant, maar het was overal meteen instappen. Hadden er hier en daar wat rijen gestaan en moest je soms een minuut of 10 wachten op een attractie, hadden we misschien iets langer gebleven. Maar we hebben het gezien, alles gedaan wat we wilde doen en een leuke dag gehad. Tijd om te gaan. Althans, net zoals elke doorgewinterde pretpark fan, wilde we toch graag nog even in het souvenir winkeltje kijken. Die ging zou om 15:00 open gaan, maar dat bleek nog niet zo te zijn. Na wat rondvragen, werd er iemand opgeroepen om de winkel open te gooien en gelukkig hoefde we daar niet heel lang op te wachten.
Zoals altijd, exit through the giftshop!
Freizeit-Land Geiselwind. Is het een goed park? Nee. Is het een slecht park? Nee. Het park heeft voor wat het is een behoorlijk groot attractieaanbod. Het park mist echt wel een top attractie en lijkt met regelmaat voor kwantiteit over kwaliteit te kiezen. Ze proberen ieder jaar iets nieuws neer te zetten, terwijl als ze misschien eens een jaartje overslaan, ze iets groters kunnen plaatsen. Jammer. Het oude deel van het park ziet er op sommige punten wat achterhaald uit, maar er lijkt in Geiselwind toch wel een thematische omslag te komen. Het nieuwe Drachenbucht ziet er prima uit. Misschien niet zo authentiek zoals de Efteling iets zou decoreren, maar het mag er zeker zijn. Ik maak alleen absoluut geen haast om dit park nog eens te bezoeken. Misschien over een jaar of 10 en ze weer nieuwe credits hebben. Tot die tijd, adieu!
Ik had namelijk nog wel een ideetje voor na ons bezoek. Weten jullie nog dat ik in het report van Schwaben Park en Rothenburg schreef dat ik al eens op een vakantie in Rothenburg geweest was? Diezelfde vakantie bezochten we een klein attractiepark in Plech, ongeveer anderhalf uur rijden van Geiselwind (maar al weel een stuk op de route naar München): Fränkisches Wunderland. Ik was ongeveer 8 jaar oud toen ik met mijn broer en ouders dit western gethematiseerde parkje bezocht. En weet je nog dat ik het over die Blauer Enzian had? Dat was dus de Kansas City-Express van Fränkisches Wunderland! Het park is in 2013 gesloten en is nu nog steeds ‘standing, but not operating’ en ik wilde er heel graag langs rijden.
Mijn ouders hadden in die vakantie blijkbaar de keuze om naar Geiselwind of Fränkisches Wunderland te gaan en ze hebben voor die laatste gekozen. Wat ik niet snap, want als ik opzoek waar ons vakantiehuisje was, bleek dit slechts 15 minuten ten noorden van Geiselwind te zijn, maar ongeveer anderhalf uur rijden van Fränkisches Wunderland. Achteraf ben ik er natuurlijk wel blij mee, want Geiselwind konden we vandaag nog bezoeken, terwijl Frankisches dicht is. Maar natuurlijk bezochten we Fränkisches Wunderland alsnog!
Almost there!
Wanneer je aan komt rijden kom je al snel langs deze totempaal
De parkeerplaats. Meer dan 20 jaar geleden stond de auto van mijn ouders hier ergens geparkeerd. Nu die van mij ook
Rechts van deze hekken is de ingang van het park
Fränkisches Wunderland is een tijdje geleden gekocht door een evenementen organisator. Deze organiseert voor zover ik kan vinden zo nu en dan een soort fantasy fair op het terrein, maar baat het terrein ook uit voor fotografen als ‘verlaten pretpark’. Je kan een afspraak maken om tegen betaling het park te betreden, maar dat is vrij prijzig (€49 voor de fotograaf, €30 voor bezoekers/modellen van de fotograaf). Ergens zou ik dat ooit misschien nog wel eens willen doen, maar niet vandaag.
Uiteraard gaan we niet inbreken en blijven we overal netjes buiten de hekken. Het viel mij eigenlijk een beetje tegen hoeveel er dan zichtbaar bleef. De kern van het park ligt echt wat weg van de doorgaande weg. Jammer. Maar natuurlijk hebben we toch even gefotografeerd wat gefotografeerd kon worden.
De ingang met links een kasteeltje wat behoorde tot een sprookjesbos gedeelte
Close-up van de toegangspoort
De bushalte langs een verloren parkeerhaven. Plech-Wunderland, zou het ooit nog heropenen als pretpark?
Als we langs de noordkant van het park rijden, kunnen we met een goede camera nog een glim opvangen van het westernstadje. Attracties zijn helaas niet te zien. Ik weet dat er een aantal al zijn weggehaald (dat is goed op Google Satellite te zien) en de rest ligt eigenlijk te ver van de weg af. Toch was dit een mooie afsluiter van de dag. Stukje nostalgie.
Downtown Kansas City!
Zoals altijd eindig ik mijn report met twee mooie routekaartjes. Vandaag zouden we eigenlijk dus ’s ochtends naar München rijden en de stad bezoek. In plaats daarvan werd het toch weer een pretpark. Niet schrikken dus:
Geplande route
Gereden route
Morgen staat er dus geen attractiepark op de planning, maar een stadsbezoek van München. Toch hebben we daar iets gedaan wat zeker trip report waardig is, dus tot de volgende keer!