Deel 1: Auto- und Technikmuseum Sinsheim
Deel 2: Schwaben Park & Rothenburg ob der Tauber
Deel 3: Erlebenispark Tripsdrill
Deel 4: Legoland Deutschland & Ulm
Deel 5: Freizeit-Land Geiselwind & Fränkisches Wunderland
Deel 6: Bavaria Filmstadt
Deel 7: München
Deel 8: Bayern Park & Skyline Park
Schnitzels in Bayern
Hoofdstuk 4: Everything is (less) AWESOME!! In Legoland Deutschland
Op dag vier van onze trip ontwaakten @luc136 en ik in Neu-Ulm. Dit keer niet in een typisch Duits Gasthoff, maar gewoon een budget hotel. Door de coronamaatregelen van het hotel, werd er helaas geen ontbijt geserveerd. Waarom precies was ons niet geheel duidelijk, we hadden immers op andere plaatsen wel ontbijt gekregen, dus het was iets wat echt bij het hotel lag. Maar goed, op zich niet zo’n groot probleem, maar het betekende wel dat we vandaag met een lege maag de auto in stapte. Gelukkig hadden we twee dingen die mee zaten vandaag: het was slechts een half uurtje rijden naar onze bestemming en onderweg zouden we een Raststätte, een wegrestaurant, tegen komen. We besloten dus daar maar even te gaan ontbijten. Kort na ons ontbijt reden we de parkeerplaats op van Legoland Deutschland!
Afgelopen zomer hadden Luc en ik, samen met @Make_It_Work het moederpark in Billund bezocht en daar hadden we ons bijzonder goed vermaakt. Aan de ene kant zou je dan zeggen dat de verwachtingen hoog moesten liggen. Echter hadden we van meerdere verhalen gehoord dat Legoland Deutschland toch minder goed is dan dat in Denemarken. Ach, we gaan het zien. Het weer zou vandaag niet zo mooi worden als in Tripsdrill. De hele dag bewolkt en in de loop van de middag (zo rond 4 uur) zou er een grote bui overtrekken. Het zal ons benieuwen of we het überhaupt zo lang uithouden.
De toegangspoort komt in ieder geval goed overeen met Billund.
We weten op zich wel een beetje wat we van het attractieaanbod kunnen verwachten. Volgens Rollercoaster Database staan er drie credits in het park. Volgens de Dark Ride Database (ahum, wij zelf dus) zijn er twee dark rides en een semi-dark ride te vinden. Daarnaast zijn er veel attracties die overeen komen met het park in Billund. Grote uitzondering is de NINJAGO Gerstlauer Sky Fly. We waren er gisteren ook al eentje tegen gekomen in Tripsdrill (die overigens niet vermeld stond in mijn TR), maar ze zijn altijd leuk.
Bij binnenkomst komen we deze knakker tegen. Hij stond er niet geheel zonder reden…
Café Ein Stein. Woordgrappen, altijd +Ein.
Het is absoluut niet druk in het park. Het is dan immers ook een dood normale woensdag in september. Het vakantieseizoen is afgelopen en de kinderen zijn weer naar school (vraag me niet voor hoe lang). We slaan rechtsaf en komen dan meteen de eerste achtbaan tegen. Echter is deze pas net open en een van de weinige attracties die al open is, waardoor er toch even een rijtje voor staat. We slaan hem dus even over.
Toen we iets verder bij NINJAGO The Ride uit kwamen was die nog dicht. We hebben even staan wachten, maar besloten toch uiteindelijk door te lopen. Eigenlijk hebben we toen het hele park doorkruist want de eerste attractie die we deden was Drachenjagd, meteen ook de eerste credit. Drachenjagd is een Gerstlauer Junior Coaster en jeetje, wat een slechte baan eigenlijk. Het is een kort baantje die begint met een soort helix. Ergens in die helix zit een enorm oncomfortabele knik. De baan ging twee rondjes en daar lieten we het verder ook bij. Hier kwamen we niet meer terug. Op naar zijn grote broer ernaast dan maar!
Feuerdrache!
De tweede credit en tevens de semi-dark ride is Feuerdrache. Vergelijkbaar in dark ride als de Dragen van Billund, maar qua achtbaan is hij compleet anders. Waar Drachen een tamme Mack Powered Coaster is, is Feuerdrache en vrij grote Zierer Force achtbaan. Wanneer je het station uit rijdt begint er dus eerst een dark ride gedeelte in middeleeuwse stijl, met als hoogtepunt een drop langs de vuurdraak! Alles natuurlijk wel gemaakt van Lego.
Een stukje van de dark ride
En nog een vrij pittig stukje achtbaan voor een familiebaan.
Feuerdrache is helemaal goedgekeurd en door het betere achtbaan stuk ook meteen beter dan zijn origineel in Billund. We besluiten om meteen maar even de bingo binnen te halen en lopen dus van de noordzijde van het park, weer terug de ingang voorbij.
Legoland parken zitten vol met leuke details, zoals deze Lego eekhoorntjes!
De volgende achtbaan kwamen we ook al in Billund tegen: Das Große LEGO Rennen, een Mack Wild Maus (Large). Een andere lay-out dus dan de classic/compact waar je mee dood gegooid wordt. Klinkt leuk, alleen is de uitvoering nou niet echt goed te noemen. Op sommige punten kruipen de karretjes door de baan heen. Nee, de classic variant is echt vele malen leuker…
…maar oh well, Bingo!
De first drop is verreweg het leukste stukje van de baan.
En toen waren we rond. Maar natuurlijk nog lang niet klaar. Voor de Dark Ride Database moesten Luc en ik natuurlijk nog twee dark rides bezoeken. En laat ons nu bij een daarvan heel erg in de buurt zijn:
NINJAGO The Ride
Ninjago is een attractie die we ook al in Denemarken tegen kwamen. Het is een interactieve ride met 3D schermen. In plaats van schieten met wapens, toverstokken of iets dergelijks, moet je hier met je punten scoren door te bewegen. Door een soort sjoelbewegingen met je handen te maken kan je in de scenes op monstertjes schieten. Het thema kan me niet echt bekoren, maar het effect is erg leuk, werkt prima en daarmee is het dus een toffe dark ride.
Shoot the monsters!
We lopen door en komen bij een interessante splash uit. Hij ziet er goed uit, maar de boten verdwijnen een grot in. Daar moeten Luc en ik natuurlijk even onderzoek doen of dit niet een semi-dark ride is die we gemist hebben voor op de website. Dat was helaas niet het geval. Hoewel er wel een scene in de grot bevind, bleef het hierbij. Wel een leuke attractie die in zijn buitenstukken ook nog scene elementen bevat.
Carefull, you might get wet!
Als we weer verder lopen komen we het Egyptische deel tegen, “Land der Pharaoen”. Leuk, hier staat immers nog een dark ride! Temple X-Pedition is een interactieve dark ride die we in Denemarken ook gezien hebben. Gethematiseerd naar de Adventurers Lego serie waar ik vroeg ook enkele sets van had. Nostalgie dus! Waar we het idee hadden dat NINJAGO een exacte kopie was, zien we in Temple X-Plorer wel verschillen in de ride met die in Billund. Hier in Deutschland is de attractie namelijk een heel stuk korter. Zonde. Toch vind ik hem wel leuk en volgens mij moeten meer parken zich een dark ride op deze schaal kunnen veroorloven.
De ingang van het themadeel met rechts de dark ride
Dan blijft er eigenlijk nog één attractie over waar we naar uitkeken: Flying NINJAGO, de Gerstlauer Sky Fly. Zoals ik eerder al zei, maar niet in mijn vorige TR vermelde: in Tripsdrill kwamen we er ook al één tegen. Die spinde toen erg slecht. Ik haalde amper 7 rolls eruit en daarmee had ik de meeste rolls van de rit. Deze spinde veel beter en was daarmee natuurlijk leuker!
Here we go again!
Toch behaalde we het hoogtepunt van de dag niet in één van de eerder genoemde attracties. Daarvoor moesten we namelijk naar de Aussichtsturm, een panorama toren! Ik hou altijd wel van een mooi uitzicht en dit gaf ons meteen de mogelijkheid om het park van bovenaf te bekijken.
Reflectie-selfie
Das Land der Faraoen
We lopen nog gerust een rondje door het park en lunchen vrij uitgebreid (met spare-ribs). We pakken deze ronde ook nog wat leuke flatrides mee, zoals de Zierer Jetski, maar ook Tret-o-Mobil, een panorama tourtje van het Nederlandse ETF Ride Systems. Daarnaast bezoeken we twee maal de 3D bioscoop. Ja, ik weet het, 3D films zijn uit. Ik moet zelf zeggen dat ik ze nog wel leuk vind, maar vooral het ‘eventjes zitten en kijken’ spreekt me altijd wel aan. Misschien scheelt het ook wel om te zeggen dat Legoland 2 verschillende films draaide en we dus niet dezelfde gekeken hebben.
In Legoland wordt altijd gewerkt!
Lego Studios
De dag vordert en volgens onze voorspellingen nadert de zware regenbui die op het schema stond. We gaan toch nog eventjes door en stappen de rij in voor SeaLife. Net als in Denemarken heeft Legoland Deutschland een klein aquarium. Dat vonden we toch leuk om even te bekijken.
Poele, poele, poele, lekker in het water!
Net als in Billund, klein maar fijn SeaLife’je.
Toen we SeaLife uit liepen, hadden we alles gedaan wat we wilden doen. Naja, op één ding na dan. Het bezoeken van Miniland! Legoland Deuschland heeft op zich een prima Miniland. Het is wat kleiner dan dat van Billund en natuurlijk meer op Duitsland gericht (maar bevat net als in Denemarken ook andere landen), maar de kwaliteit was toch net iets minder. Misschien omdat het in Deutschland een grote vlakte is en Billund toch wel wat meer reliëf in het landschap heeft bij het Miniland.
Geen Legoland zonder Miniland!
De haven
Nederland in Lego
Het park probeerde een Halloween sfeer neer te zetten, maar die pompoenen verpesten Miniland een beetje
De haven van Hamburg
Kijk eens, Legoland heeft toch een FreeFall!
Staatsbezoek in de Reichstag
Een pendeltreintje door de haven
En terwijl we Miniland bekeken, zagen we dat we heel snel naar de souvenir winkel moesten gaan. Net op tijd waren we binnen want het begon toch een partij te regenen. We hadden uiteraard eerder al een beetje rondgesnuffeld en wisten wat we wilden kopen. Het was al rond half 4 en we vonden het wel mooi geweest. Het was de hele dag zo rustig in het park dat we alles hadden kunnen doen. We hadden eigenlijk ons rondje door Miniland nog wel willen voortzetten, maar het zou nog wel eventjes regenen en we wilden niet meer wachten tot het droog was. We besloten daarom om terug naar de auto te gaan en weer richting Neu-Ulm te gaan rijden.
We hebben ons vanaf een uur of 10 tot half 4 prima vermaakt in Legoland Deutschland, maar het park is echt minder dan Billund. Hoewel dit park ruimer is opgezet en meer stukken groen bevat (in Billund sta je eigenlijk altijd wel naast een attractie), is de sfeer gewoon niet hetzelfde. Daarnaast is dit park duidelijk opgezet met kleinere budgetten en dat merk je in de details. Tijdens een Beieren trip zoals de gene die Luc en ik gemaakt hebben, hoort Legoland Deutschland er wel in, maar als je ooit eens ‘Legoland’ wilt bezoeken, ga naar Denemarken!
Terwijl we terug naar ons hotel rijden, wordt de auto weer eens goed schoongespoeld door een hoosbui. We hadden dus echt geen minuut langer in Legoland willen blijven. Gelukkig was het, net als voorspeld, maar een relatief korte bui, want na een half uurtje rijden klaarde het weer op en konden we nog op ontdekking gaan in Ulm. Het was ongeveer 20 tot 30 minuten lopen van ons hotel in Neu-Ulm naar het centrum van Ulm. De twee steden liggen compleet aan elkaar gegroeid, maar toch met een duidelijke scheidingslijn: de Donau. In de rivier ligt ook de grens tussen twee deelstaten: Ulm ligt in Baden-Würtenberg, Neu-Ulm in Beieren.
Ulm, vanaf de brug over de Donau
Ulm is een historische stad, dus uiteraard had ik er nog nooit van gehoord. De stad staat bekend om de Ulmer Münster, een kerk die in 1890 werd voltooid en van grote afstand zichtbaar is. Jullie hebben hem vast wel gespot op bovenstaande foto. Onderweg kwamen we eerst nog langs het stadhuis, waar een bijzonder uurwerk aan de muur hing.
De sierlijke muur van het stadhuis
Een stukje verder in de stad vonden we dan de daadwerkelijke Münster. Mijn persoonlijke historicus Luc wist mij te vertellen dat dit met ruim 160 meter de hoogste kerktoren ter wereld is. En hoog is hij zeker. Vanaf een grote afstand op de snelweg is de kerktoren van Ulm al zichtbaar. We hadden hem gisteren al gezien en vandaag tijdens de rit van Legoland terug naar het hotel weer. Het is zeker een indrukwekkend bouwwerk.
161,53 meter hoog. Bijna net zo hoog als de Maastoren
De rest van de avond hebben we besteed aan het bezoeken van een paar winkels. Ik zocht namelijk nog wat cd’s (ja, ik koop nog cd’s) van een Duitse band die ik tijdens de lockdown had leren kennen, maar lastig te verkrijgen in Nederland. Luc vergrootte eveneens zijn collectie met wat leuke albums en zo hadden we weer wat om naar te luisteren tijdens de rest van de trip. Na een burger en wat friet gegeten te hebben bij Five Guys, liepen we terug naar ons hotel, speelden we nog een spelletje en bereide ons voor op de volgende dag. We zaten namelijk met een probleem… Morgen (donderdag) stond namelijk een dagje München op de planning en vrijdag Skyline Park. We zijn er echter achter gekomen dat Skyline Park toch besloten heeft om vrijdag niet open te gaan. Dat schopt onze planning weer eens goed door de war. Maar dat lees je allemaal in mijn volgende TR!
Vandaag was wel een unicum deze vakantie: de geplande route is ook daadwerkelijk de gereden route! De eerste en ook meteen laatste dag dat dit het geval is…
Van Neu-Ulm naar Legoland en terug
Tot de volgende keer!