Deel 1: Auto- und Technikmuseum Sinsheim
Deel 2: Schwaben Park & Rothenburg ob der Tauber
Deel 3: Erlebenispark Tripsdrill
Deel 4: Legoland Deutschland & Ulm
Deel 5: Freizeit-Land Geiselwind & Fränkisches Wunderland
Deel 6: Bavaria Filmstadt
Deel 7: München
Deel 8: Bayern Park & Skyline Park
Schnitzels in Bayern
Hoofdstuk 6: In München proberen dat ene regenbuitje te ontlopen
Het is vrijdag 25 september. Gisteravond zijn we aangekomen in ons hotel in München en vandaag zouden we geen pretpark bezoeken, maar de stad. Misschien wel fijn dat we vandaag niet in een pretpark lopen, want het mooie weer was toch wel omgeslagen. Of het écht slecht weer was, daar kan je over discussiëren want er is vandaag voor ons gevoel maar één regenbui over München getrokken en dat valt dus best mee. Jammer alleen dat die bui van 00:00 tot 23:59 duurde. Het is dus veilig om te stellen dat het goede weer van de vorige dagen (op die ene bui in Legoland na) voorbij was.
De voorspellingen waren ronduit slecht, dus hadden @luc136 en ik gisteravond al besloten dat we vandaag niet zomaar door de stad zouden gaan slenteren. Nee, we hadden besloten om een bezoek te brengen aan Bavaria Filmstadt in het zuiden van de stad. Bavaria Filmstadt is een bezoekers experience rondom de naastgelegen Bavaria Film Studios. Nu kan het zijn dat je zowel nog nooit van de Bavaria Film Studio’s of Filmstadt gehoord hebt, maar er toch een belletje gaat rinkelen. De studio opende namelijk in 1992 een dependance aan de andere kant van het land, genaamd ‘Bavaria Filmpark Bottrop’. Toen dat na twee jaar sloot, werd het omgebouwd tot Warner Bros. Movie World Germany, het huidige Movie Park Germany. Anno 2020 lijkt het falen van het Filmpark geen invloed gehad te hebben op het veel kleinere Filmstadt in München.
Luc en ik lieten voor de eerste dag deze vakantie de auto bij het hotel staan en liepen naar het nabijgelegen metrostation voor een dagkaart. Ik had helaas de verkeerde schoenkeuze gemaakt en nog voordat we bij het metrostation waren, voelde ik al dat mijn sokken nat waren in die regen. Een paar metrohaltes verder stapten we over op een tram en die bracht ons naar de studio’s. De tram stopt vlak naast de ingang van de studio’s. Helaas is de Filmstadt aan de achterkant, dus moesten we nog even een stukje verder door de regen wandelen.
De ingang van de studios
De tocht brengt je langs de achterkant van enkele filmsets. Later zouden we hier meer van zien
Bavaria Filmstadt bestaat uit een klein outdoor parkje en een zo gehete ‘Filmstadt Atelier’. Daarnaast worden er iedere dag rondleidingen gegeven over het grote terrein met alle filmstudio’s van Bavaria Film. We liepen daarom naar de ingang van het park en reserveerde met onze kaartjes een rondleiding. De rondleiding zou in het Duits zijn, wat niet mijn sterkste vak op school was, maar gelukkig spreekt Luc een beter woordje. Daarnaast bleek later tijdens de rondleiding de gids goed Engels te spreken. Hij deed zijn verhaal in het Duits, maar vroeg zo nu en dan aan ons of we het begrepen hadden en of we nog vragen hadden. Fijn!
Anyway, het zou nog even duren voordat de rondleiding zou starten, dus werden we eerst naar het Filmstadt Atelier gestuurd. Deze stond een klein stukje verderop (buiten het park), dus wandelde we nog maar eens door de regen er naar toe. Het atelier is eigenlijk gewoon uit een soort museumhal met rekwisieten, foto’s en verhalen over de filmproducties bij de Bavaria Filmstudios.
De ingang van het Filmstadt Atelier
Bij binnenkomst worden we eigenlijk gelijk naar een bioscoopzaaltje geleid waar een 3D film speelt. De film begon met een soort bioscoop bediende die wat regels uitlegde. Daarna ging het over naar een first-person beeld van een glijpartij van een besneeuwde berg af. Ik ben er vrij zeker van dat ik dit deel van de film al eens gezien had. Volgens mij in het 3D theater van Tivoli Berg en Dal. Maf en het voegde eigenlijk niets toe aan de belevenis van de Filmstadt. Na de film lopen we de rest van het atelier in.
Een typisch stukje van het Atelier
In het atelier worden alle bekende films die in de Bavaria Filmstudios zijn opgenomen wel benoemd. Uitschieters hierin zijn de oorlogsfilm ‘Das Boot’ en Fantasy jeugdfilm ‘Die Unendliche Geschichte’, beter bekend als ‘The NeverEnding Story’. Toevallig werden beide films geregisseerd door Wolfgang Petersen, die toentertijd een van de meest invloedrijke Duitse regisseurs was. Das Boot vind ik een steengoede film, maar The NeverEnding Story heb ik eigenlijk nooit gezien. Ik deed gelukkig wel de attractie ten tijde van Warner Bros. Movie World. Het was echter zo’n beetje Luc’s favoriete film toen hij opgroeide dus was er ook voor hem een goede reden om hier te zijn.
Wat ons eigenlijk al heel snel opviel in het atelier waren karretjes. Niet zomaar karretjes, maar ETF voertuigen. Een dark ride! Aan de achterkant van het atelier, onder de eerste verdieping reden enkele trackless karren door het gebouw heen. Zelfs als editors van de Dark Ride Database wisten we niet dat deze ride bestond. De rit bracht je langs verschillende decorstukken van films, maar voornamelijk videoprojecties. De ‘Film-Musik-Fahrt’ zat daarnaast, zoals de naam al doet denken, vol met muzikale queues.
De ETF Ride Systems Mystic Mover karren
De Tatort scene. Deze politieserie werd ook regelmatig in Nederland uitgezonden
De muziek van Das Boot herken ik uit duizenden!
De muziek van The NeverEnding Story herkent Luc uit duizenden
Morla, The Acient One, uit The NeverEnding Story
Na deze rit, die achteraf toch minder interessant was dan gehoopt, liepen we weer verder en bekeken nog wat attributen.
Vanuit de grote hal van het atelier kijk je zo de Tatort scène in
Het expositiestuk van Das Boot. Blijkbaar is er kort geleden een TV mini-serie remake gemaakt
Uiteraard werden er veel meer films en series uitgelicht in het Atelier en we hebben met plezier rondgekeken, maar met die betreffende films hebben we niet zo veel. We kwamen zo nu en dan wel eens een bekende film tegen, maar dit ging dan meestal over Hollywood films. Wanneer grote Amerikaanse producties (deels) in Europa worden opgenomen, wordt er vaak samengewerkt met lokale studio’s. Eigenlijk bleven Luc en ik steeds terug komen bij Das Boot en The NeverEnding Story, kijk maar wat we ook tegen kwamen:
Luc op Falkor, de Luck Dragon uit The NeverEnding Story
In de studio’s zijn overigens niet alleen films en TV-series opgenomen. Ook werden de studio’s vaak gebruikt voor muziekvideo’s. Die waren weer te bekijken via een soort jukebox. Verder konden we er nog een tof showtje bezoeken waar we helaas geen foto’s van hebben. In een klein theatertje werd met een klein publiek laten zien hoe speciale effecten en montage werkt. Dit werd gedaan door verschillende personen uit het publiek iets te laten naspelen voor een green screen. Daarna werd er laten zien hoe de echte film eruit zag en hoe de acteurs uit het publiek het gedaan hadden. Het deed mij heel erg denken aan de oude Movie Magic show uit Warner Bros. Movie World, maar dan een slag kleiner.
De muur met muziekvideo’s
Na de show hadden we het atelier wel gezien en werd het tijd om naar het park te gaan. Het werd immers ook langzaam tijd voor onze rondleiding. We liepen dus de regen weer in naar de hoofdingang.
Het ornament bij de ingang
Daar aangekomen lieten we onze kaartjes weer zien en mochten het parkje betreden. Daar werden we meteen weer begroet door een schaalmodel van een onderzeeër (Ik ga niet eens meer de betreffende film noemen). Het was trouwens ook lunchtijd en we zagen dat er een restaurantje open was. Het had een klassieke uitstraling en ondanks dat het niet onze eerste keuze voor de lunch zou zijn geweest, gingen we er toch maar even snel een menuutje scoren. We hadden niet veel tijd, maar dit klassieke restaurantje staat bekend om haar snelheid.
Ja, het is die boot weer. Oh nee, Das Boot! Verrekte naamvallen…
Restaurant ‘De Gouden Bogen’
Na ons fastfood menuutje gingen we als de sodemieter naar de start van onze tour door de studio’s. Daar stond een trein voor ons klaar om ons van bestemming naar bestemming te rijden. Althans, dat dachten we. We gingen eerst lopend naar een bioscoopzaal. Daar draaide weer een animatie 3D film. Dit keer gelukkig een betere, namelijk de Looney Tunes film die ook in Slagharen en Movie Park Germany draait. We hebben beide deze al met regelmaat gezien, maar je kan nooit fout zitten met de Looney Tunes hè? Wat gelukkig wel beter was, was dat deze zaal echt een simulator ritsysteem had. Dat maakt het toch een stuk heftiger en een betere ervaring. Wat wel apart was, is dat het een ingekorte versie is. De film bestaat uit drie losstaande hoofdstukken met in de hoofdrol Wille E. Coyote en Road Runner. Ieder hoofdstuk miste een paar scenes. Als je hem dan inkort, waarom niet gewoon twee hoofdstukken in plaats van 3 incomplete. Daarnaast vraag ik mij eigenlijk af wat de hele 3D film eigenlijk toevoegt aan de Bavaria Filmstadt…
De bioscoopzaal
De simulator. We vermoeden dat het een Intamin is
Na de film liepen we terug naar het treintje en die bracht ons naar de locatie van ons eerste studiobezoek. In de grote studio’s worden natuurlijk zo nu en dan grote sets gebouwd voor de opnames van films of series. Wanneer de opnames erop zitten, worden de studio’s weer leeggehaald voor de volgende productie. Op verschillende locaties op het terrein, voornamelijk in oude gebouwen, zijn de sets daarna weer opgebouwd om in deze tijdens de tour te laten zien. De eerste die we tegenkwamen was de filmset van Kung Fury 2, met niemand minder dan Arnold Schwarzenegger! De film was net klaar met opnames en moet dus nog uit gaan komen. Bij aankomst bleek trouwens dat dit het enige ritje met de trein was. De rest zouden we lopend afleggen.
Het treintje dat ons naar de eerste locatie bracht
Een hal van het Witte Huis, met op de achtergrond een cut-out van Mr. President Arnie!
Een zaal verder werd een presentatie laten zien over de special effects van schietgevechten. Het ging met name over kogelgaten die in muren verschenen en hoe ze het realistisch laten lijken als een karakter geraakt wordt door een kogel. Bloederig tafereeltje dus.
Mr. Special Effects aan het werk
In de volgende zaal kwamen we een bekendere filmset tegen, althans… bekend? 'Jim Knopf und Lukas der Lokomotivführer'! Ik heb vroeger wel eens delen van tekenfilmserie gezien en ik weet dat er nu speelfilms van zijn. Verder ken ik het natuurlijk door de attractie in Europa Park. Weet je nog dat die dit jaar aankondigde dat ze de originele locomotief uit de film hadden gekocht? Nou, dat kan niet want die staat gewoon in München!
De locomotief Emma uit de film
Nu is het natuurlijk wel zo dat er onderhand een vervolg is op de film en de kans groot is dat er meerdere locomotieven gemaakt zijn voor één film. Toch was het voor Luc en mij eventjes een ‘wat?’ momentje toen Europa Park het bekend maakte.
Een ander deel van de set van Jim Knopf
We liepen verder en gingen de regen weer in. De volgende set was helemaal bekend. Das Boot! Het begon buiten met een presentatiebord waarop wat draaischema’s en productiefoto’s zichtbaar waren. Daarna mochten we een langwerpige loods in waar de hele set van de onderzeeër in opgebouwd was. Het was zeker gaaf om hier een keertje doorheen te lopen.
Het presentatiebord
Laatste foto waar Das Boot in voor komt. Ik meen het.
De volgende stop bracht ons opnieuw naar een film van een film die nog moet uitkomen. De science-fiction film ‘Stowaway’, met een Amerikaanse cast, is opgenomen in de Bavaria Filmstudios. In de film met onder andere Anna Kendrick en Toni Collette komen drie ruimte reizigers er achter dat er een verstekeling aan boord zit. Daar was de missie niet op berekend. Het was heel apart om door zo’n ruimteschip te lopen en als science-fiction fan ga ik de film zeker bekijken als hij dit jaar uit komt.
The view of Mars
Hier zal de crew van het ruimteschip ongetwijfeld zijn oefeningen doen
En dit moet haast wel een laboratorium zijn. We weten het allemaal pas eind van dit jaar zeker
De volgende filmset was weer van een film die ik wel gezien. Een Franse film, maar dan wel Nederlands nagesynchroniseerd. ik neem aan dat vele van jullie hem ook hebben gezien: 'Astérix & Obélix Contre Cesar'! De filmset die wij mochten aanschouwen was de arena set waar Asterix allerlei obstakels moet zien te overwinnen. Mensen die de film gezien hebben herkennen hem vast wel.
Obélix! Par Toutatis!
Eenmaal weer buiten in de regen kwamen we nog twee sets tegen. Een ervan was een straat met gewone huizen, maar daar mochten we helaas niet in. Er waren namelijk op dat moment opnames bezig. Terwijl onze gids nog wat dingen probeerde te vertellen, hoorde we opeens het Duitse equivalent van ‘Stilte op de set!’ Tijd om snel weer door te lopen dus.
Geen idee wat ze aan het opnemen waren
De laatste set gaf ons een beetje een Studio 100 idee, al was het geen Studio 100 productie. Maar toch: ‘Wickie und die Starken Männer’, in het Nederlands bekend als Wickie de Viking. Ik bedenk me opeens hoeveel live action verfilmingen van tekenfilms en comics er eigenlijk gemaakt zijn hier. Nummer drie al van de tour. De set bevatte enkele huisjes van het Viking dorp en natuurlijk het schip waarmee ze over de zeeën voeren.
Hé hé Wickie. Hé, Wickie, Hé
En daarmee was de tour ten einde. Er hebben wel wat meer sets in de tour gezeten die bij elkaar opgeteld toch zo’n twee uur duurde. Deze sets waren echter vaak van Duitse jeugdfilms of andere lokale producties waar we nog nooit van gehoord hadden. Toch waren er genoeg sets van films die we wel kende of nog uit moeten komen. We werden teruggeleid naar het park en daar hadden we dan eindelijk de tijd om even de rest te bekijken. Dat viel eigenlijk toch wel tegen. Het parkje is amper een voetbalveld groot en bevat maar weinig attributen en vrijwel alles wat er stond is van lokale producties waar we nog nooit van gehoord hadden. We bezochten wel het souvenirwinkeltje nog, waar Luc een NeverEnding Story souvenirtje en een mooi boek over de Bavaria Filmstudios kocht en ik weer een ansichtkaart voor m’n verzameling.
Hoewel het oorspronkelijke plan van het ontwijken van de regen een beetje in het water viel door de hoeveelheid dingen die buiten waren, was Bavaria Filmstadt een leuke dagbesteding. Niet alles sloeg helemaal aan met een ‘wauw’-effect, maar zowel Luc als ik hebben veel gezien van films waar we al jaren fan van zijn. Het bezoeken van de filmsets was best gaaf en het gaf mij ook een klein beetje het gevoel van mijn bezoeken aan Warner Bros. Movie World. Dat park is immers gebouwd op de locatie van het Bavaria Filmpark en Warner nam enkele bestaande bezienswaardigheden van Bavaria Filmpark over. Dat gaf me toch een beetje een nostalgisch gevoel. Het is een beetje de vraag wat die 3D films nou eigenlijk toevoegen aan de Filmstadt. Ook lijkt het park te veel te focussen op een aantal films die erg bekend zijn geworden, zoals dus Das Boot en The NeverEnding Story. Voor ons absoluut niet erg, maar als je geen fan van die films bent, valt er een groot deel weg. Anyway, als je dus een filmfan bent, je in de buurt van München bent en nog een leuk uitje zoekt, dan kan ik Bavaria Filmstadt wel aanraden, al zijn er wellicht meer filmstudio’s te vinden waar bekendere films gedraaid zijn. Een aantal voorbeelden kwamen we tegen op een bord bij de uitgang:
Gaan we ooit voor de Studio Bingo?
En daarmee sloten we ons bezoek aan Bavaria Filmstadt af. We klapten onze paraplus weer uit en gingen door de regen weer terug naar de tram. Onderweg in het centrum zochten we een mooi restaurantje om te eten, maar vervolgende daarna onze weg naar het hotel. Daar kon ik mijn voeten wassen, drogen en schone sokken aantrekken (heerlijk!).
In het hotel moesten we toch weer even wat gaan sleutelen aan het reisplan voor komend weekend. Morgen zou namelijk alsnog Skyline Park op de planning staan, maar het zag er naar uit dat het, zeker tot eind van de middag, even slecht weer zou worden als vandaag. Skyline Park heeft dit jaar een record brekende Star Flyer geopend die met slecht weer natuurlijk niet open zal zijn. Daarnaast schenen ze de Sky Dragster weer geopend te hebben, maar we vreesden dat deze storingsgevoelige achtbaan ook met slecht weer niet open zou zijn. Op de website van Skyline Park zagen we dat ze speciale toegangskaartjes hadden voor na 16:00 tegen gereduceerd tarief. We besloten daarom dat we zondag Bayern Park en Skyline Park op één dag zouden combineren. ’s Ochtends tot ongeveer 14:00 Bayern Park en van 16:00 tot 18:00 Skyline Park. Dit betekende dat we morgen dus nog een dagje in München zouden zijn. Leek ons prima.
Zoals altijd eindig ik dit verslag met een overzicht van onze geplande route:
De geplande route
En eigenlijk is er vandaag geen gereden route. De auto heeft de hele dag in de garage van het hotel gestaan. Wel zijn we er met het OV vandoor gegaan:
De gereisde route