Ik heb nu een paar dagen de tijd gehad om mijn mening te vormen over F.L.Y. en Rookburgh. Laat ik beginnen met de achtbaan:
Achtbaan
Dit is oprecht een staaltje technisch vernuft waar Vekoma enorm trots op mag zijn. Het hele systeem werkt soepel en zover ik heb gezien compleet probleemloos. De baan heeft een heerlijke opbouw, is heel soepel en gaat op een aangename manier door het gebied heen. De beide launches voelen als goede versnellingen zonder echt als knallende lanceringen te werken. De airtime na de tweede launch is voorin zowel onverwacht als apart te noemen. De interactie met het publiek is geweldig mede door het ontbreken van de netten. Je raast overal enorm dicht overheen en tegelijk bied de baan voldoende hoge overzichten waar je je echt even vrij voelt. Dat is enorm knap gedaan vind ik. Het nadeel is echter dat de rit niet in balans is als je kijkt naar de lengte van de trein. Omdat de trein naar verhouding zo lang is krijg je een aparte krachten verdeling door de baan. De elementen zijn vaak korter dan de trein zelf wat ertoe leid dat je op sommige momenten totaal andere g-krachten ervaard dan je zou verwachten. Dit probleem speelt vooral als je achterin zit, je versnelt waar je omhoog gaat en remt af tijdens het dalen. Vekoma heeft dit proberen op te lossen door het aantal afdalingen te beperken, maar het is een opvallend iets. Voorin is deze balans veel beter waardoor de g-krachten ook echt op hun plek voelen. Voorin is ook bij verre weg de beste ervaring te noemen.
Nadeel aan de baan is voor mij dat ik er extreem misselijk in wordt. Ik vond Air al lastig, maar door de lengte en de vage g-krachten is deze baan net iets teveel voor mij. Had in plaats van de 2e launch nog een extra helix toegevoegd en dan had ik het wel goed gevonden. Daarnaast is de baan ook teveel van hetzelfde bij deze lengte, de laatste 1/3 van de baan voegt voor mij niets meer toe. Zoals Lars terecht aangaf, die ruimte had beter gebruikt kunnen worden.
Themagebied
Ik hink hierbij op twee gedachten. Enerzijds heb ik een enorm respect voor wat het park hier heeft neergezet. De sfeerzetting is enorm sterk en het gebied kent veel leuke details. De gebouwen zijn groots en kennen door de bouwvolumes een mooie gelaagdheid. Ook het gebied beneden het maaiveld is interesant gemaakt door de aankleding, ondanks dat dit maar een kiezelveld is. Ik ben daar meer van onder de indruk dan het lage niveau van Klugheim in het begin.
Tegelijk laat het gebied ook gigantische steken vallen. Het afwerkingsniveau is op sommige plaatsen laag tot zelfs slecht te noemen. De wachtrij is veelal niet meer dan zwart ijzer waar je doorheen loopt en de afwerking van de centrale launch is erg plat te noemen. Dit zie ik ook terug in de aankleding van veel van de gebouwen, erg plat. De objecten missen diepte op zichzelf omdat het vaak of een platte plaat is of omdat er een stuk ijzer opgeplakt is. Dit is jammer omdat ik Klugheim juist erg goed vond door het hoge detail niveau in de kleinere afwerking. Ook de materiaalkeuze laat te wensen over. Veel van de aankleding is opgetrokken uit plastic of spuitbeton. Dit neemt voor mij een heel groot deel van de sfeer en juiste gevoelens weg. Ik had het gebied echt veel sterker gevonden als gewerkt was met de juiste materialen die ook juist aanvoelen. Ook de afwerking van alle platte vlakken is enorm jammer, ze halen het niveau van het gebied echt naar beneden. Een goede opzet, een goede dieptewerking door de volumes, maar in de detailafwerking is echt teveel bezuinigd. Ik noemde het afgelopen maandag op locatie dan ook: teveel willen voor te weinig geld. Was dit de Efteling geweest waren ze er meer dan terecht op aangesproken. Die mening heb ik dan ook over Rookburgh: Goede volumes, slechte detailering.
Het gebied is nog steeds een solid 7/8 hoor, maar dit is in mijn ogen niet op het niveau van Klugheim of andere toppers van deze wereld.