DeSegerS Maar de Efteling kan heus wel leuke zaken verzinnen in hun park om en de capaciteit wat te spreiden en iets speciaals te doen en daar evt nog wat aan te verdienen. (EP pakt dit bv beter aan en die zijn ook groot)
Wat doet EP dan bijvoorbeeld?
De Efteling kiest duidelijk voor een beleid van bezuinigen en dat snap ik volkomen. Er komt veel minder geld binnen (denk ook aan afgezegde schoolreizen, theatershows en bedrijfsevenementen) en er zijn veel extra kosten voor personeelsinzet en aanpassingen aan het park. Dan moet er ergens gesneden worden. En als het park toch al vol zit, snap ik heel goed dat men niet de noodzaak ziet om
allerlei extraatjes aan te bieden. De financiële situatie gaat nu even voor denk ik en dat lijkt me verstandig.
DeSegerS Ik denk dat Toverland vaak in de weekenden en vakanties wel dicht op hun capaciteit zit en de Efteling zit natuurlijk in februari ook niet op hun max.
Dit vraag ik me eerlijk gezegd af. Ik heb zelf Toverland alleen in zomervakanties bezocht en toen was alles walk-on op de Blitzbahn na. Ik lees ook zelden berichten over wachtrijen (of het moet met Halloween zijn). Je hebt gelijk als je zegt dat de Efteling in februari ook rustig is, maar dat is voor deze discussie niet zo relevant (want de huidige problemen spelen in de zomer).
Dat zaken communicatie-technisch beter hadden gekund ben ik helemaal met je eens. En dat bepaalde gasten niet krijgen wat ze bij reservering hadden verwacht is ook waar. Iets dergelijks zien we momenteel bij Disney gebeuren; ook daar zijn zaken drastisch aangepast, is er veel onduidelijkheid en laat de communicatie te wensen over. Dit is duidelijk een situatie waarop de betreffende afdelingen niet berekend waren.
De Efteling heeft keuzes moeten maken en daar zullen ze zelf ook niet blij mee zijn geweest.
DeSegerS De betaalde avondopeningen zijn overigens voorlopig geen succes. Gisteren was er max 1000 man en wrs de meeste waren abonnementshouders. Ik heb een hele fijne avond gehad (al was het een tikje ongezellig zo'n verlaten Efteling), maar commercieel kan dit natuurlijk nooit interessant zijn.
Tja, hier zou ik toch nog even willen afwachten; er zijn immers nog niet veel avondopeningen geweest en het is nog niet overal vakantie. De Efteling zal dit ongetwijfeld ook evalueren en waar nodig bijsturen. De opzet was het creëren van extra capaciteit en het spreiden van bezoekers; als dit niet nodig blijkt te zijn of niet blijkt te werken zal men hier natuurlijk niet op dezelfde manier mee doorgaan.