Progress de Efteling kan natuurlijk niet met dezelfde zaken komen. Een pop-up camping zou niet slim zijn. Maar de Efteling kan heus wel leuke zaken verzinnen in hun park om en de capaciteit wat te spreiden en iets speciaals te doen en daar evt nog wat aan te verdienen. (EP pakt dit bv beter aan en die zijn ook groot)
Ik denk dat Toverland vaak in de weekenden en vakanties wel dicht op hun capaciteit zit en de Efteling zit natuurlijk in februari ook niet op hun max. Het is echter wel een andere schaal en sommige Eftelingattracties en wachtrijen lijken net iets gevoeliger voor afstandsregels. (En ben persoonlijk ook niet zo tegen de schermen, dat is niet mooi, maar dat moet nu eenmaal)
Het verschil met de Efteling is wel dat zij niet meer geven wat ze beloofd hadden. Bv de hotelgasten die wel degelijk onbeperkt toegang was beloofd (zij die gereserveerd hadden voor Corona), of zoals hun reserveringssysteem dat fouten bevatte waardoor sommigen (zoals ik) niet konden reserveren, maar wel moesten betalen. In combinatie met hele slechte communicatie zorgt dat natuurlijk voor frustraties.
De betaalde avondopeningen zijn overigens voorlopig geen succes. Gisteren was er max 1000 man en wrs de meeste waren abonnementshouders. Ik heb een hele fijne avond gehad (al was het een tikje ongezellig zo'n verlaten Efteling), maar commercieel kan dit natuurlijk nooit interessant zijn. + Je mist nog inkomen van bezoekers die tussen 6 en 7 niet eten.
Ik hoop dat ze hier snel toch iets aan doen, want anders kan Fons wel eens gelijk krijgen dat dit het slechtste jaar ooit wordt. (allez, dat is het al, maar dan zou het nog slechter kunnen)