JeepeeB In Nederland & België zijn op relatief korte afstand prima baden te vinden met veel vertier zoals glijbanen, wild waterbanen, bubbelbaden en noem al die voorzieningen maar op.
Waar precies?
Plopsaqua begint nu in België een beetje naam te maken met meerdere baden, maar is belachelijk duur en heeft amper wat te bieden. Dan is er nog een Lago park in kortrijk dat flink heeft uitgebreid, maar dat zou ik niet in de buurt noemen. Hengelhoef is best aardig, maar ook daar zou ik niet langer dan een uur voor rijden.
In Nederland heb je het Tikibad, maar daarbuiten is alles van enige naam failliet (Tongelreep, Tropicana). Persoonlijk wijk ik altijd uit naar Aqualand in Keulen voor een goed waterpark.. maar binnen 3u afstand is er werkelijk niets dat in de buurt van het Tikibad komt.
Op zich toont dat al aan dat waterparken in Nederland inderdaad geen succes zijn. Maar in Duitsland zijn ze dat wel. Daar heb je aardig wat grotere waterparken liggen. Zoiets mist eigenlijk compleet in Nederland en ook het Tikibad kan qua formaat daar volstrekt niet aan tippen.
De vraag is dus: Zijn waterparken in Nederland gedoemd te falen? Of is het een kwestie van "Go big or go home" en zou het wél kunnen slagen als de Efteling uit pakt met iets van het formaat Galaxy Erding, Rulantica of wellicht zelfs Tropical Islands??
Overigens niet alleen in Duitsland, maar ook genoeg andere landen waar het niet persé warm is doen grote waterparken het goed. Polen heeft zelfs het grootste van Europa.
En als de Efteling het risico niet durft te nemen om "Big" te gaan: Zou het dan wel werken in een Centerparks concept?? De Efteling heeft al een eigen bungalowpark en blijkbaar werken die matige waterparkjes van Centerparks wél goed, juist dankzij de vakantieparken.