Ow en wat anders, we hebben dit weer allemaal aan de politiek te danken, aan de extreem rechtse partijen die migratie tot probleem no1 hebben benoemd terwijl ze de echte problemen niet aanpakken, dat laatste hebben ze het afgelopen jaar bewezen. Die Nederlandse vlag rondom AZC, is gewoon een verkapt dreigement geplaatst door extremisten. Het gaat zoals hier al eerder aangegeven, niet om vlaggen bij gemeentehuizen aan bootjes etc. het gaat om strategisch geplaatste vlaggen rondom zo’n AZC die potentieel zelfs rassengeweld uitlokken. Dan lijkt het me logisch dat ze op een gegeven moment een grens trekken. Dat betekent niet dat vlaggen verwijderd worden die bij iemand thuis hangen omdat iemand geslaagd of jarig is. Het gaat om plekken in de openbare ruimte waar de Nederlandse vlag gebruikt wordt door extreem rechts om een verkapt dreigement te uiten.
En laten we wel wezen, als liberaal ben je, afhankelijk van stroming, ook al snel voor globalisering vrije handel en vrijd doorgang voor mens en goederen, daar hoort dus ook een beetje menging van cultuur bij. De stelling ik ben mega liberaal maar Nederland moet een soort Volendam blijven, die gaat dus niet op.
Als laatste, check even dit straatinterview en zie hoe politieke retoriek gebruikt wordt in de benadering van migratie om vervolgens mega hypocriet aan te geven dat als het mis gaat in Nederland je je heil ook ergens anders zoekt. Met als toppunt denk ik, Hongarije ‘daar doen ze tenminste wat voor de eigen mensen, daar zorgen ze dat er geen migranten binnen komen’, hoe denk je daar dan binnen te komen? Ben je als je blank bent geen migrant als je naar een ander land gaat? In de vraagstelling gaat het niet eens om oorlog oid maar economische onzekerheid. Momenteel vertrekken er al een hoop Nederlanders naar Spanje en Portugal. De meeste volken zijn honkvast maar Nederlanders hebben bij uitstek bewezen dat als het even tegen zit, ze het schip snel verlaten. Tot het koningshuis aan toe.
Toch nog een aanvulling voordat ik opmerkingen krijg over hoofd in het zand steken etc. Terwijl ik deze nuance hier al vaker heb geplaatst. Ja er zijn problemen, bij het COA en met mensen met een migratie-achtergrond. Er is volgens mij ook niemand die dat ontkend. Maar de problemen zijn een stuk genuanceerder dan het politieke narratief wat nu door een kwart van Nederland blindelings wordt overgenomen. Het COA en IND zijn kapotbezuinigd, aanvragen, die we letterlijk moeten behandelen, duren veel en veel te lang, mensen, ook uiteindelijk met een verblijfsvergunning zitten daardoor veel te lang in een AZC waar ze niets kunnen en mogen. Ook nog op een aantal plekken in Nederland, omdat de wet die ervoor zorgde eventueel overlast aan te pakken (de spreidingswet, nota bene opgesteld door de VVD) is teruggedraaid. Daardoor denken mensen nu dat als we een beetje stampij maken ‘wij niet hoeven bij te dragen aan het bieden van een uitkomst voor deze lastige problematiek’.
In groot Amsterdam is het afgelopen jaar de wachttijd op een sociale huurwoning afgenomen en zijn er meer toegewezen aan starters. https://www.zaanstad.nl/actueel/nieuwe-woonruimteverdelingssysteem-regio-groot-amsterdam-werkt/
Dat staat haaks op het narratief dat er teveel woningen naar statushouders gaan (wederom die we moeten huisvesten) en dat daardoor ‘eigen mensen’ geen huis kunnen krijgen. Aandacht voor woningbouw en betaalbare woningen, niet die paar procent afnemen van de wettelijke taak, dat is een druppel op een gloeiende plaat.
Problematiek rondom mensen op een fatbike die roepend in half Nederlands (kan zowel blank als getint zijn) over straat gaan en de boel terroriseren (nu overdrijf en generaliseer ik even enorm) heeft niets met asielmigratie waar het nu de hele tijd over gaat te maken. Dat heeft met gelijke kansen te maken voor jongeren in kansarme wijken. Dat daar misschien wat vaker migranten van tweede of derde generatie wonen (kinderen of kleinkinderen van mensen die we in ons belang hierheen gehaald hebben) met een kansachterstand dat is tot daaraan toe. Maar dan moeten we dus iets doen aan kansenongelijkheid die almaar groter en groter wordt in Nederland, de grenzen dichtgooien heeft daarbij geen zin. Het zijn letterlijk de kinderen van ons gefaalde ongelijkheidsbeleid, blank, en potentieel de roots ergens anders.