Ha eindelijk nieuws over Raveleijn en ik ben wel enthousiast over deze nieuwe plannen! Hoewel ik een walkthrough ook zag zitten, ben ik toch blij dat de show behouden blijft. Ik vind de shows zelf prima / niet waanzinnig, maar mijn zoontje van vijf is elke keer weer volledig betoverd. Dat is uiteindelijk toch vooral de doelgroep. Dat de dieren verdwijnen is ook wel passend bij de tijdgeest. Daardoor kan de ruimte onder de tribunes en die renbak op het parkeerterrrein voor Raveleijn ook voor andere zaken gebruikt worden. Ik hoop dat er flink uitgepakt wordt met stunts en effecten en ze de show vooral niet te ingewikkeld maken . . . niet teveel verhaal en dialoog, wel veel sfeer en actie.
De toevoeging van retail is natuurlijk een gouden zet. Dat gaat 100% lopen als een trein. Die infill is wat mij betreft prima. Dit is wat de Efteling al jaren nodig heeft. Gaat het bijten met Villa Volta . . . waarschijnlijk, maar dat doen alle attracties aan het Ton van de Ven plein natuurlijk al jaren. Als je daar echt meer losstaande immersieve werelden wil creeeren zou je echt de Villa Volta moeten opofferen voor een uitgebreider Raveleijn-gebied en de ingang, wachtrij en stationshal van Droomvlucht moeten verplaatsen dichter naar het spoor, maar dat zie ik niet snel gebeuren. Van wat ik zie in de tekening gaat het vast geen standaard catalogus model worden, maar een semi-custom XL-variant. De Efteling kennende zal die vast nog wel aangekleed worden met wat decoratie.
Hopelijk zorgt de combi van de infill en de retail voor voldoende aantrekkingskracht richting het horeca-deel. Dat heeft toch al veel te lang op zo'n dood punt gelegen. Of het voldoende gaat lopen om ook weer echt een lunch te draaien, betwijfel ik, maar ik denk dat een kleiner to-go horeca-puntje waar ze geroosterde vlees/groenten gerechten verkopen, best zou kunnen werken.