MrRC Ja ja, blijven dromen kan ook. Volgens mij zal Phantasialand geen EU 500 m gaan betalen.
Buiten dan dat elk park zo'n attractie kan neer zetten voor nog geen kwart van de prijzen die Disney noemt.
Die 500 miljoen zitten alle interne kosten ook mee gerekend (iets wat enkel Universal en Disney doen) en is absoluut niet de daadwerkelijke bouwprijs van de attractie zelf.
Is prima marketing op die manier. Je zet een attractie voor pakweg 100 miljoen. Je rekent jezelf 400 miljoen aan voor gebruik van de licentie en vervolgens ga je beweren dat je een attractie van 500 miljoen gezet hebt.
Om een idee te geven: IMG worlds of adventures zou iets meer dan 2x de prijs van Cosmic Rewind hebben gekost
(Bron: https://www.thenationalnews.com/business/travel-and-tourism/confirmed-dubais-img-worlds-of-adventure-theme-park-to-open-in-august-1.137620)
Die avengers darkride hoeft qua niveau zeker niet onder te doen voor soortgelijke attracties in Disney of Universal. Hulk Epsylon Base is een uniek prototype. Het gehele park staat in een gigantisch gebouw. Het park moet licentiekosten aan externe partijen betalen (dus betaalt er écht voor in plaats van het geld aan zichzelf te betalen). Daarnaast is alles in een enorme hal gebouwd die ook niet bepaald goedkoop is geweest.
Als ik dat dan vergelijk met de bedragen die Disney (en Universal) uit hun duim zuigt, dan kun je werkelijk niet met enig gezond verstand geloven dat die bedragen die Disney noemt ook maar enigszins realistisch zijn.
Ergo: PHL kan zéker een Darkride achtbaan betalen. wat denk je dat een gebied als Klugheim gekost heeft?
Het in depraktijk mogen doen is een groter issue. Ze zullen never nooit een vergunning krijgen voor zo'n groot gebouw en ruimte gebrek zal hun moeten dwingen om kleiner te gaan. Ook zou ik er niet heel erg van staan te kijken als bepaalde effecten al redelijk snel uit zouden staan (alhoewel bij Rookburgh nog steeds alles lijkt te werken).
Sterker nog: PHL heeft er altijd een handje aan gehad om bij project A een voorzetje (test) te geven voor iets dat bij Project B groter uitegewerkt word. Bij de bouw van Chiapas zijn al dingen getest (in constructiewijze) die daarna in een betere vorm gebruikt zijn om Klugheim te bouwen, wat op zijn beurt weer een beginsel was om het nóg complexere Rookburgh te kunnen neerzetten. Gezien FLY een kleine darkride-scene heeft, zou het me zeker niet verbazen als PHL bezig is/was met een grotere darkride.. Al hoeft dat natuurlijk niet meteen een Darkride-Coaster te worden.
En om eerlijk te zijn: Liever niet. Laat ze maar met een goede darkride komen die meer geschikt is voor iedereen in plaats van wéér een thrill versie waar de helft van de familie niet in kan. Daar hebben ze qua attractiemix nu écht wel nood aan.