Nee. Dit is niet “Heel duidelijk”. Sterker, het is bewust ‘niet duidelijk’ opgeschreven:
Grote letters met burger, zonder enige verwijzing naar dat deze Vega is. Dan een heel klein groen dun v’tje die erachter wegvalt. In de ingrediënten eronder bewust niet noemen waar de burger van gemaakt is en dan in kleine lettertjes dat er een optie rundvlees is.
Vega promoten is prima, maar hier is juist bewust ervoor gekozen het helemaal niet duidelijk te maken dat het om een vega gaat.
Een menukaart is geen contract wat je goed moet lezen, en waar kleine letters al niet gewaardeerd worden. Dit is bewust niet duidelijk en dat moet een menukaart wel zijn.
We moeten met z’n allen minder vlees eten, eens, en het is lastig de maatschappij te veranderen. Ook eens.
Maar dit is niet de manier, en dan stoor ik me met name aan bewust een menukaart manipuleren met vieze commerciële trucjes.
Volgens mij vallen we met z’n allen in een programma als Keuringsdienst van Waarde over de onduidelijkheden in de voedselindustrie en dan is het hier ineens geoorloofd?!
Ik kan me er nog in vinden dat je de vega als standaard maakt, maar het moet wel veel duidelijker op de kaart staan.
Dit is door de manier van presentatie wel degelijk misleiding.