Als eerste reactue voelt het allemaal een beetje dubbel, de pretparkfan in mij is razendenthousiast, maar met mijn huidige normen en waarden voelt de keus voor de VAE wel dubbel. Uit oogpunt voor mensenrechten, duurzaamheid en arbeidsomstandigheden is dit immers op het eerste oog "geen zuivere koffie".
Maar naarmate ik er langer over nadenk, Pretparken zijn per definitie niet duurzaam, de arbeidsomstandigheden moet je in perspectief plaatsen van de herkomst van de werker, en voor de mensenrechten/LHBTQ zie ik het wellicht ook als een kans voor het doorbreken van taboes in een conservatief land, al staan ze ook in de VAE niet boven de wet. Ik kan me ergens niet voorstellen dat Disney zit te wachten op de eerste verhalen van een homostel welke wordt gearresteerd in een Disneypark. Uiteindelijk is Disney geen liefdadigheidsorganisatie, maar een bedrijf wat wil groeien en winst maken moet, kapitalisme over idealisme is dan toch de logische stap.
Ik weet niet of ik er ooit zal komen, omdat de gang van zaken in die landen me echt tegen staat, maar wellicht maak ik er een leuke layover van onderweg naar Azië.