Goed, laat ik dat maar doen dan.
Progress Maar even voor de zekerheid: jij bent dus bv. ook niet blij met Legoland en Universal in de UAE? (Die laatste is er niet gekomen, maar de plannen waren er wel).
Disney is op dit topic veel meer uitgesproken dan Lego of Universal. Lego kenmerkt zich door subtiele links te maken naar inclusiviteit (rolstoelen, een karakter met een prothese/missende arm etc., diversiteit in afkomsten/huidskleur), maar het maakt niet aan de lopende band content of films etc. die bijdragen aan de politieke agenda rondom de LHBTI-community. Daarbij komt ook dat ze extern weinig anders pretenderen dan wat ze doen. Ze focussen op hun producten die die subtiele linkjes bevatten, maar gooien je er niet mee omver. Het draagt bij, maar draagt niet actief uit. Daar zit een wezenlijk verschil. Hoe Merlin Entertainment daarin staat - als uitbater van de Legoland parken - is een ander verhaal.
Ook Universal draagt bij, maar zet zich - naar mijn weten - niet actief in. Daar komt ook nog eens bij dat Universal een hele andere constructie heeft achter de schermen hoe films gefinancierd worden en wat er vervolgens in de parken te zien is. Zou Universal nu een park daar bouwen en vervolgens Harry Potter plaatsen, dan vind ik dat ook een bijzondere move (gezien alle commotie rondom de nieuwe serie en JK Rowling). Maargoed, Universal zit daar momenteel niet én heeft nog geen aankondigingen gedaan om er wel terug naar toe te gaan. Dus dat blijft een gekke discussie, die je pas kunt voeren als het zover komt.