Voor mij is dit een compleet onverwachte samenwerking en ik heb oprecht even moeten nadenken wat ik nu precies vindt van deze samenwerking. De Aladdin-geinspireerde tagline "A Whole New World Awaits" promoten ze een nieuwe stemming als “Disney’s vibrant culture, stunning shorelines, and breathtaking architecture.” Daarbij promote Miral Chairman Mohamed Khalifa Al Mubarak described Abu Dhabi het land als “a place where heritage meets innovation, where we preserve our past while designing the future.”
Dit zet je toch aan het denken. Want het land is een bekende locatie waarbij de LGBTQ+ gemeenschap verbannen is en waarbij Disney een bedrijf is die juist wordt gezien als een van de sterkste bedrijven die zich schaart en vecht voor deze gemeenschap. De UAE regio heeft een rechten systeem welke diep geïntrigeerd is in hun geloof, Sharia rechten heeft veel invloeden op hun leven inclusief familie recht. Hoewel het niet onze plaatst is om te dicteren hoe andere landen dit uitvoeren is het denk ik wel zo dat we een respectvolle dialoog moeten kunnen hebben wanneer globale bedrijven en lokale regeringen dit soort partnerschappen aangaan. Zeker als dit mogelijkheden biedt voor het promoten van progressie, voor internationale bezoekers, maar ook voor lokale inwoners.
Is de UAE een veilige plek of inclusieve plek voor LGBTQ+ reizigers? In de meeste gevallen is het antwoord nee. Ik denk dan ook dat daarom het zo makkelijk is om hier een dubbel gevoel bij te hebben wanneer een merk als Disney besluit om een pretpark te openen. Disney staat bekend om een veilige omgeving te zijn in hun resorts rond de wereld en ik verwacht dat dit ook naar Abu Dhabi gebracht gaat worden. Al is het niet met een regenboog vlag, het feit dat Disney hier komt, samen met de parken van Six Flags, SeaWorld en Warner Brothers, kan wel een invloed hebben op de culturele perceptie. Zeker als dit een lange termijn samenwerking is.
Het doet er toe dat een bedrijf als Disney een partnerschap aangaat met Miral. Ik had dezelfde eerste indruk en oncomfortabel gevoel bij zien van Disney, die publiekelijk gaat samenwerken, in een regio waar historisch gezien mensen rechten worden geschonden. Ik heb nog eens Miral opgezocht online en ze presenteren zichzelf als een "forward-thinking" bedrijf. Welke publiekelijk presenteert dat ze vrouwen in leiderschapsrollen hebben binnen het bedrijf. Dat laat wel zien dat ze bereidt zijn om globale normen en waarden mogelijk kunnen omarmen. Bedoel, begrijp me niet verkeerd dit geeft ze niet gelijk top-marks, maar het is iets. Miral heeft volgens hun website "Being Progressive, Being Comitted, and Being Joyful" als waarden. Dat zijn geen waarden die gelijk stroken met het niet openlijk en authentiek jezelf zijn. Iets wat Disney nog altijd wel begrijpt, en hopelijk met het samen gaan in dit project, het Miral aanmoedigt op meer openheid en begrip in Miral als bedrijf en over tijd in de gemeenschap van UAE.
Ik ben oprecht overtuigd dat Disney echt wel de LGBTQ+ gemeenschappen steunt in huidige landen waar ze zitten en ik wil gewoon hoopvol zijn dat door deze uitbreiding in het Midden-Oosten de potentie heeft om meer goed dan slecht te doen. Heel eerlijk, Disney heeft weinig keus, als het daarop neerkomt.
Wanneer het tot dit park komt, kijkende naar de concepten, geeft het West-COT vibes. Ik kan verschillende bestaande Pavillion zoals Play Pavillion, Imagination Pavillion en Test Track hierin terug zien. Uiteraard zie je ook de verschillende attracties voorbij komen zoals Tron. Gezien de locatie van het park in het Midden-Oosten lijkt mij het logisch dat ze voor deze opzet gaan zodat ze zoveel mogelijk airconditioning kunnen bouwen en behapbaar maken in de periodes waarbij het te warm is.