Jabo En wat ik mij afvraag met het personeels tekort. Hoe kan het dat de Efteling en toverland er minder last van lijken te hebben dat Walibi? Of ze kunnen het beter verborgen houden maar naar mijn idee speelt dat bij de andere parken veel minder
De Efteling heeft ook aardig moeite (gehad) om voldoende personeel voor het Grand Hotel te vinden. En dan ligt de Efteling nog in een dichtbevolkte omgeving: alleen in de gemeente Loon op Zand wonen al ruim 20000 mensen. Daaromheen liggen Waalwijk (50000 inwoners) en Tilburg (230000). Maar ook vanuit bijvoorbeeld Den Bosch (ook weer ruim 110000 inwoners) rijdt een regelmatige busfrequentie naar de Efteling.
Als je bedenkt dat een park als de Efteling, dat boven minimumloon betaalt en voor zover ik weet prima arbeidsvoorwaarden heeft, moeite heeft met het vinden van voldoende personeel terwijl er zoveel mensen in de buurt wonen, dan snap ik het wel dat een Walibi Holland, met mindere arbeidsvoorwaarden, bang-on minimumloon en als enige plaatsen die 'dichtbij' liggen kan putten uit Biddinghuizen (7000 inwoners) en Elburg (23000 inwoners), een zwaar probleem heeft met personeel vinden.
En het wordt heel erg moeilijk om dat op te lossen, want de beschikbare hoeveelheid mensen in de omgeving is gewoon te laag. De enige manier waarop je dan mensen kan trekken is een hoger salaris, maar zie daarvoor maar eens geld los te weken bij CdA. En wat men vroeger deed, was het personeel gratis laten overnachten in Walibi Village. Er zullen vast redenen zijn geweest om daarmee te stoppen, maar ik denk dat dat het doen van zomerwerk in Walibi een stuk aantrekkelijker zou maken.
Toverland zie ik in de toekomst overigens ook nog wel tegen een tekort aanlopen. Venlo ligt natuurlijk vlakbij, maar daarbuiten valt het aantal inwoners vies tegen en de OV-verbindingen zijn ook niet je-van-het. Wel heb ik het idee dat er wel een vleugje Limburgs trots om Toverland heen hangt, wat dan wel weer voordelig kan zijn met het trekken van personeel. We gaan het zien!