Om terug te komen op het grootste probleem in mijn ogen: de horeca en het te kort aan personeel.
Wat mij betreft ligt dit aan 3 punten:
1 Ligging van het park:
Laten we wel wezen, het park ligt in de middel of nowhere... fietsen zou ik absoluut niet willen dat mijn zoon/dochter zou gaan doen naar Walibi vanuit bijvoorbeeld Harderwijk of Elburg. Ja er zijn personeelsbussen maar dat kost je ook tijd, waarschijnlijk verdien je bij de plaatselijke AH, Mc Donalds, bouwmarkt of een willekeurige horeca zaak het zelfde of meer op 16,17,18 jarige leeftijd.
Correctie heb het even opgezocht: bij de de mc in Harderwijk verdien je 44.72 bruto voor 4 uur per week, (als 18 jarige), bij Walibi is dat 40.28 bruto voor 4 uur per week (als 18 jarige)...
Dus waarom zou je dan dagelijks 30 minuten in een bus gaan zitten waar je ook maar van April tot Oktober kan werken, en daar raak ik punt 2 al.
2 Seizoenbedrijf
Walibi is (ondanks een paar dagen in de winter open) voor de meeste werknemers een seizoenbedrijf, dat is opzich prima maar niet ieder jaar komen de zelfde mensen terug (vakantiekrachten die vaste banen gaan krijgen of opleidingen elders in het land volgen), daar je bij een Mc Donalds of AH een natuurlijker verloop hebt (er komen en gaan het hele jaar door nieuwe medewerkers) en nieuwe medewerkers ingewerkt worden door mensen die er vaak al lange tijd werken blijft het kennis niveau op peil.
Dat zie je in Walibi dus niet, behalve de vaste medewerkers (kantoor) staan er elk jaar andere mensen, daarom verschild de ervaring ook per jaar, en als mensen dan op elkaar ingespeeld zijn is het seizoen alweer voorbij.
Nu zul je zeggen de Efteling was vroeger toch ook een seizoenbedrijf, ja klopt maar daar had je veel personeelsleden die of in de tijd dat het park gesloten was in de onderhoud oid zaten of via de EPB (Efteling Personeels Bedrijf) elders gestationeerd werden (horeca, verzoringstehuizen etc) hierdoor konden deze mensen gewoon jaarcontracten krijgen, of vaste contracten en stonden deze er in April weer met de kennis en ervaring.
Daarnaast kwam er in de Efteling jaarlijks veel nieuwe vakantiekrachten maar die werkten vrijwel altijd met ervaren vaste krachten, en stond je er zo bij als 30% van wat ik afgelopen woensdag gezien had was je 3 dagen na de start van het seizoen al bedankt.
3 Onderdeel van een groep
Walibi is onderdeel van een groep, is dat erg? nee in basis niet maar je ziet dat veranderingen (zeker als dit budget vergt) erg moeilijk zijn, er moet immers rendement gehaald worden iets wat bijvoorbeeld bij de Efteling in de basis ook moet maar minder belangrijk is, kijk maar naar de vele investeringen.
Het werd eerder al aangehaald maar veel mensen, o.a. Mascha zitten er al super lang zeker als directeur (bijna 20 jaar!!), en dat is ook met mensen op kantoor, soms is vernieuwing nodig, andere inzichten, frisse wind, en dat merk je gewoon
Algemeen
Als je jaar op jaar ziet dat het moeilijk is om zelf aan personeel te komen, besteed dan bijvoorbeeld de horeca uit, het is mooi als een achtbaan met 2 treinen draait en je bij Chill bijvoorbeeld maar 10 minuten hoeft te wachten, maar als je vervolgens een uur op een simpel menu hamburgers met friet en drinken moet wachten is er echt iets mis.
En als je dan al geen personeel kan vinden of hebt, gooi dan op zijn minst in de piek (tussen 17:00 / 19:00) kleine attracties of koffietentjes, kleine winkeltjes dicht en laat die mensen bijspringen in de horeca.
Ja horeca is een apart vak, maar een bestelling oplezen en verzamelen en uitgeven kan iedereen (mag ik hopen).'
Is dat ideaal? nee tuurlijk niet maar als je op langere termijn denkt is gastwaardering ontzettend belangrijk, voor ons is Walibi in het hoogseizoen vanwege de problemen in met name de horeca vanaf nu een no-go, en ik denk dat er meer mensen zo over denken, dus als deze situatie zo blijft zul je zien dat je gastwaardering (en dus herhaal bezoeken) alleen maar daalt, dan kun je maar beter een goede keuze maken uit 2 slechte keuzes (wat kleine zaken dicht attractie en horeca) zodat je bij de hotspots kunt knallen, of de lange rijen accepteren wat onherroepelijk gaat leiden tot klachten en ontevreden bezoekers.
Er kan zoveel meer uit dat park gehaald worden zowel op het gebied van gastwaardering als op inkomsten vlak, dit vergt investeringen: waarom werkt de horeca niet met bestelzuilen? dit neemt zoveel druk weg bij het personeel, en als je dan zorgt dat het eten aan tafel gebracht gaat worden heb je helemaal een goede indruk (mist je vervolgens geen uur hoeft te wachten tot je bestelling geleverd gaat worden).
Of probeer met kortingsacties mensen te verleiden om tussen de middag het "avondeten" te nuttigen...