• Pretpark Talk
  • [Survey 2025] Wat is de beste achtbaan van Nederland?

Na 3 jaar afwezigheid leek het mij een leuk idee om de achtbaan-survey weer te beginnen, waar @Erik een aantal jaar geleden mee is begonnen.

Sinds de laatste survey in 2022 zijn er 7 nieuwe achtbanen bijgekomen in Nederland, en zijn er 2 achtbanen verdwenen, waaronder Jungle in Drouwenerzand. Jungle doet dit jaar dus voor de laatste keer mee. Volgend jaar zullen er waarschijnlijk 2 achtbanen bijkomen: YoY in Walibi Holland en de achtbaan in het nieuwe indoorpark Bommelwereld.

Wat is de bedoeling? Een overzicht krijgen van de rangvolgorde van Nederlandse achtbanen door pretparkfans. De laatste 2 survey's was de winnaar Untamed in Walibi Holland. Zou dat dit jaar nog steeds hetzelfde zijn?

Vul de survey zo eerlijk mogelijk in. Beoordeel alleen de achtbaan, en niet het park waar de achtbaan in staat. Bij jouw beoordeling mogen alle aspecten van de achtbaan meegenomen worden, dus ook de uitstraling, het thema, de muziek, enz. Wanneer je een achtbaan niet hebt bereden, zou het fijn zijn als je daar geen beoordeling van maakt aan de hand van soortgelijke achtbanen.

https://forms.gle/Sqs6PRRbyoat4XZN6 (STEMMEN NIET MEER MOGELIJK!)

De survey is in te vullen t/m vrijdag 31 januari. Ik zal de resultaten daarna zo snel mogelijk presenteren, en als het mag gebruik daarbij de antwoorden van andere jaren van @Erik .

Ik vind het net als vorige edities een draak van een enquête. 64 pagina's?

Ingevuld.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat er enige meerwaarde is aan het meenemen van de Butterflies in deze lijst. Niet zozeer vanwege de discussie of het wel of geen achtbaan is, maar vooral omdat die dingen in het algemeen voor ons als coasterfans niets toevoegen. Hetzelfde zou je min-of-meer nog wel kunnen zeggen van Big Apples, al kan daar nog een wat verschil in ervaring in zitten.

Over het algemeen heb ik kleine standaardbaantjes een 1 gegeven, tenzij ze er redelijk wat moeite gestoken is in theming en ervaring. Bij de Efteling kwam ik uiteindelijk niet hoger dan een 7, vooral omdat alle achtbanen daar gewon té kort zijn om echt van te genieten (zeker gezien de doorgaans lange wachtrijen). De toppers die ik een 10 gegeven heb waren Troy, Goliath en Untamed. Fenix kwam daar voor mij niet aan, aangezien dit type baan het van de near-misses moet hebben en dat heeft fenix gewoon véél te weinig, waardoor het gros van de rit ook net zo goed een floorless coaster had kunnen zijn.

Benieuwd naar de uitkomst. En stiekem juist ook wel naar die wat kleinere baantjes om te zien of het toevoegen van theming en dergelijke inderdaad ook in het grote geheel enig verschil maakt in score.

Liampie De survey invullen duurt maximaal 20 minuten, doordat je op elke pagina alleen een cijfer hoeft te geven aan de achtbaan.

Ik heb even gekeken, maar ga echt geen 64 pagina's doorspitten voor die 10 relevante achtbanen die Nederland telt 😃

Heb je trouwens ook de kermisbanen meegenomen? De muizen daar draaien stuk voor stuk beter dan hun pretparkbroertjes..

FlyingTimo Nee, ik heb alleen de achtbanen meegenomen die op de Roller Coaster Database staan, en anders zou de survey nog langer worden.

Quefox_ Oh, dat is niet de bedoeling. Ik heb het aangepast.

Toverlandfan_Levi De survey invullen duurt maximaal 20 minuten, doordat je op elke pagina alleen een cijfer hoeft te geven aan de achtbaan.

Alle achtbanen van een park op één pagina zetten zou op zich al veel helpen aan de verkeerde perceptie dat de enqute te lang is.. Maakt het ding ook wat overzichtelijker. Misschien goed om een volgende keer rekening mee te houden.

Coasterfrenzy Ik heb het aangepast. De vragenlijst heeft nu nog maar 27 pagina's waar je per pagina niet langer als een halve minuut over doet, behalve bij de Efteling en Walibi natuurlijk.

Wat voor score geef je een baan die je niet hebt gedaan? Een cijfer toekennen geeft een verkeerd beeld, beter is een optie ‘niet bereden’.

Hey @Toverlandfan_Levi leuk dat je dit oppakt! Ik heb er zelf al een flinke tijd te weinig tijd voor en ook alweer even niet aan gedacht, tof dat je het over wilt nemen. Uiteraard mag je de gegevens uit mijn voorgaande surveys gebruiken. Die data heb ik immers niet voor niets openbaar gemaakt. 🙂

Ik zal zelf van de week ook nog wel even stemmen.

FlyingTimo En ja, een lijst als dit is lang, maar dat krijg je als iedere achtbaan meegenomen wordt. Het is overigens ook erg goed dat iedere baan wordt meegenomen, want als je alleen de 10 meest noemenswaardige banen pakt, krijg je weer discussies van mensen die baan 11 noemenswaardiger vinden dan 10 en de vraag waarom die niet in de lijst staat. De kracht zit hem juist in de volledigheid. 🙂

Ingevuld! Ik vond de eerste vraag het moeilijkste, ik moest ff opzoeken hoeveel Nederlandse coastercredits ik had 😅

Erik als je alleen de 10 meest noemenswaardige banen pakt, krijg je weer discussies van mensen die baan 11 noemenswaardiger vinden

ik zei niet dat de lijst maar uit 10 zou moeten bestaan, maar 60 is ook weer overdreven en ik vind het jammer dat de kermisbanen niet zijn meegenomen (staan wel op coaster-count).

• jos vindt dit leuk.

luc136 Same here. Ik weet dat het hier vloeken in de kerk is, maar ik hou mijn credits totaal niet bij. Credits interesseren me geen zier, ik wil gewoon toffe achtbanen doen. 🙂

luc136
                    Idd 😃 heb toch maar Coaster count er ff bij gepakt 😛

24 dagen later

Voor degenen die de survey nog niet hebben ingevuld, maar dat nog wel willen doen: je kunt de survey nog tot en met vrijdag invullen.

Vandaag is de allerlaatste dag dat je de survey kunt invullen!