• Pretpark Talk
  • [Survey 2025] Wat is de beste achtbaan van Nederland?

Liampie De survey invullen duurt maximaal 20 minuten, doordat je op elke pagina alleen een cijfer hoeft te geven aan de achtbaan.

Ik heb even gekeken, maar ga echt geen 64 pagina's doorspitten voor die 10 relevante achtbanen die Nederland telt 😃

Heb je trouwens ook de kermisbanen meegenomen? De muizen daar draaien stuk voor stuk beter dan hun pretparkbroertjes..

FlyingTimo Nee, ik heb alleen de achtbanen meegenomen die op de Roller Coaster Database staan, en anders zou de survey nog langer worden.

Quefox_ Oh, dat is niet de bedoeling. Ik heb het aangepast.

Toverlandfan_Levi De survey invullen duurt maximaal 20 minuten, doordat je op elke pagina alleen een cijfer hoeft te geven aan de achtbaan.

Alle achtbanen van een park op één pagina zetten zou op zich al veel helpen aan de verkeerde perceptie dat de enqute te lang is.. Maakt het ding ook wat overzichtelijker. Misschien goed om een volgende keer rekening mee te houden.

Coasterfrenzy Ik heb het aangepast. De vragenlijst heeft nu nog maar 27 pagina's waar je per pagina niet langer als een halve minuut over doet, behalve bij de Efteling en Walibi natuurlijk.

Wat voor score geef je een baan die je niet hebt gedaan? Een cijfer toekennen geeft een verkeerd beeld, beter is een optie ‘niet bereden’.

Hey @Toverlandfan_Levi leuk dat je dit oppakt! Ik heb er zelf al een flinke tijd te weinig tijd voor en ook alweer even niet aan gedacht, tof dat je het over wilt nemen. Uiteraard mag je de gegevens uit mijn voorgaande surveys gebruiken. Die data heb ik immers niet voor niets openbaar gemaakt. 🙂

Ik zal zelf van de week ook nog wel even stemmen.

FlyingTimo En ja, een lijst als dit is lang, maar dat krijg je als iedere achtbaan meegenomen wordt. Het is overigens ook erg goed dat iedere baan wordt meegenomen, want als je alleen de 10 meest noemenswaardige banen pakt, krijg je weer discussies van mensen die baan 11 noemenswaardiger vinden dan 10 en de vraag waarom die niet in de lijst staat. De kracht zit hem juist in de volledigheid. 🙂

Ingevuld! Ik vond de eerste vraag het moeilijkste, ik moest ff opzoeken hoeveel Nederlandse coastercredits ik had 😅

Erik als je alleen de 10 meest noemenswaardige banen pakt, krijg je weer discussies van mensen die baan 11 noemenswaardiger vinden

ik zei niet dat de lijst maar uit 10 zou moeten bestaan, maar 60 is ook weer overdreven en ik vind het jammer dat de kermisbanen niet zijn meegenomen (staan wel op coaster-count).

• jos vindt dit leuk.

luc136 Same here. Ik weet dat het hier vloeken in de kerk is, maar ik hou mijn credits totaal niet bij. Credits interesseren me geen zier, ik wil gewoon toffe achtbanen doen. 🙂

luc136
                Idd 😃 heb toch maar Coaster count er ff bij gepakt 😛

24 dagen later

Voor degenen die de survey nog niet hebben ingevuld, maar dat nog wel willen doen: je kunt de survey nog tot en met vrijdag invullen.

Vandaag is de allerlaatste dag dat je de survey kunt invullen!

16 dagen later

Na 3 jaar afwezigheid konden jullie de afgelopen maand alle achtbanen in Nederlandse pretparken beoordelen, en kunnen stemmen op jullie favoriete achtbaan. Dit om erachter te komen wat de beste achtbaan in Nederland is. De afgelopen jaren zijn er meerder achtbanen bijgekomen: RidderStrijd (Avonturenpark Hellendoorn), Vliegende Schuyt (Avonturenpark De Bergen), Raptor Adventure en Rupsje Mae (De Waarbeek), Texas Twister (Julianatoren), Havana Spinning Adventure (Mondo Verde) en Eat My Dust (Walibi Holland). Doordat meerder achtbanen ook gesloten zijn, kon je dit jaar niet meer stemmen op: Green Snake en Krummel (De Valkenier), Goldmine Express (De Waarbeek) en Panky's Adventure (Speelparadijs en Pannenkoekenhuis Voorst). Ook was dit het laatste jaar waarin je kon stemmen op Jungle (Drouwenerzand Attractiepark). Wat zou dit jaar de nummer 1 zijn?

Eerst de top 5 van 2022:

1. Untamed (9,0)
                2. Fēnix (8,8)
                3. Troy (8,8)
                4. Goliath (8,3)
                5. Baron 1898 (8,0)

Uit de poll met de vraag wat mensen de beste achtbaan van Nederland vonden, kwam Untamed naar voren met 46 van de 108 stemmen.

Dit jaar hebben er precies 80 mensen gestemd, 28 minder als vorige editie. Misschien beginnen forums toch minder populair te worden? Dit jaar waren er geen controversiële stemmen te zien, waardoor alle 80 stemmen blijven gelden.

Dit jaar stonden er 60 achtbanen in de survey, 2 meer als 3 jaar geleden.

Samen hadden de 80 invullers maar liefst 4800 keer in een achtbaan kunnen zitten. In plaats daarvan zijn er maar 1512 bereden. Veel invullers hebben nog wat achtbanen te doen in Nederland!

De meest bereden achtbaan zijn De Vliegende Hollander en Vogel Rok, die allebei door alle invullers zijn bereden. Vliegende Schuyt, die in 2023 voor het eerst is geopend, is door het minst aantal mensen ingevuld, namelijk maar door 7 mensen.

Joris en de Draak, Fēnix en Untamed zijn de enige banen die met geen één onvoldoende zijn beoordeeld. Vliegende Schuyt, Spinning Coaster, Havana Spinning Adventure, Butterfly (Sybrandy's) en Butterfly (Hoge Boekel) zijn allemaal niet met een voldoende beoordeeld.

Beide banen van Joris en de Draak hebben hetzelfde gemiddelde, maar bij Max & Moritz heeft Max met 0,1 punt verschil gewonnen van Moritz, en bij Tweestryd won Duurzame Landbouw met 0,1 punt verschil van Eerlijke Mijnbouw.

Op de vraag ''Wat is de beste achtbaan van Nederland?'', moesten alle 80 invullers antwoorden. Met 1 iemand die niet kon kiezen, zijn er 81 stemmen op deze vraag geweest. Van de 60 achtbanen, zijn er maar 10 genoemd. Hier de uitslag:

1. Untamed - Walibi Holland (38 stemmen)
                2. Troy - Toverland (14 stemmen)
                3. Fēnix - Toverland (9 stemmen)
                4. Baron 1898 - Efteling (7 stemmen)
                5. Goliath - Walibi Holland (5 stemmen)
                6. De Vliegende Hollander - Efteling (3 stemmen)
                7. Gold Rush - Slagharen (2 stemmen)
                8. Vogel Rok - Efteling (1 stem)
                9. Dwervelwind - Toverland (1 stem)
                10. Lost Gravity - Walibi Holland (1 stem)

Wat opvalt is dat Joris en de Draak er niet in staat, maar wel in de top 10 met gemiddeldes. Troy is bij meer mensen de favoriet, maar Fēnix wordt over het algemeen beter beoordeeld. Lost Gravity is maar bij 1 iemand favoriet, maar wordt gemiddeld wel met een 8,1 beoordeeld.

Tijd voor de cijferberekeningen van de individuele scores. Sinds de opening staat Untamed op nummer 1. Zou de baan dit jaar weer op nummer 1 staan?

De winnaar is...

Met een 9,3 heeft de baan een ruime voorsprong op Fēnix, de nummer 2. Fēnix heeft Troy achter zich gelaten, waar de baan in de vorige edities nog op plek 3 stond, en vorige keer hetzelfde cijfer had, is er deze keer een verschil van 0,1 punten. In de top 10 is er één verschuiving, Lost Gravity is aardig omhoog gegaan, waardoor 3 achtbanen allemaal één plekje omlaag zijn gegaan.

Hier de totale resultaten:

Hier een paar leuke anekdotes die mensen hebben achtergelaten:

Gammel, alleen eng omdat je je afvraagt wanneer 'in elkaar dondert. Veel te lange wachtrij voor zo'n aanfluiting

Wat een mooi baantje kan zijn, is hier in DippieDoe vergane glorie. Wat een verpauperd ding zeg, zonde!

Een nogal korte, maar wel heftige baan, en ik hou meer van achtbanen met een kettingliften en first drop i.p.v. een lancering.

Wat moet ik er van zeggen tja

Verrassend en ik ben fan van eurofighters. Wel is deze behoorlijk klein.

Ik vind het een erg trage baan, en de liftheuvel is spannender dan de baan zelf, die veel minder intens is dan je op de liftheuvel aan het bedenken bent.

tegenwoordig past deze baan gewoon niet meer in de Efteling. Totaal geen thema en ook geen interessante rit

Het lijkt echt alsof je snel gaat in het donker, en de soundtrack is zo fantastisch. Alleen zijn er natuurlijk wel betere achtbanen te vinden.

Darkride sectie is veel beter dan de achtbaan zelf. Heeft een best wel slechte profiling.

Vuur is gwn sneller en meer airtime

Super eng maar veel te kort.

Leuke baantjes, veel te kleurrijk, stijlbreuk in de Efteling vind blauw leuker als groen.

Echt heel erg leuk en verrassend. Je denkt dat 'ie kinderachtig is door het thema maar niets is minder waar. Leuke aankleding ook

Eigenlijk te kort, in 2024 ook wel beduidend minder soepel

Ik heb nooit het gevoel dat ik veilig vast zit en zak altijd bij elke bocht half uit de kar. Wel fijn dat kinderen hier ook al in mogen, extra leuk daardoor.

Hier moet je als vrouw met rondingen echt niet in gaan. Het zit heel oncomfortabel en alles wordt plat gedrukt

Leuker als Joris en de Draak, maar heb hem vanaf 2022 niet meer zo hoog zitten omdat hij echt heel erg ruw is. (gedaan voor de retrack van eind 2024 begin 2025)

Had het record voor 2 jaar 13 rondjes achter elkaar maar niet al te herkenbaar

Leuk, maar veel te kort, station is thematisch niet in orde, kan veel meer uit gehaald worden.

Leuke baan, maar ik ben beetje bang voor de baan zelf.

Achtbaan zelf wel prima maar beugels zijn echt niet chill al ben je langer dan 180 dus dat maakt het niet heel comfortabel, ook vanwege hatbanging

Ja een SLC, niet veel goeds dus. Heel schokkerig en best pijnlijk. Ik vind de lay-out opzich wel leuk, maar het is gewoon echt te schokkerig. Wel met de nieuwe trijnen in tegenstelling tot Vampire in Walibi Belgium, maar het verbeterd niet echt veel.

Durf er geneens in vanwege de nekpijn van de vorige keer

Martelwerktuig

Standaard boomerang, vaak werkt het geluid of deel van de verlichting niet.

Gare rammelbak, tijd voor sloop

Doordat hij niet de soepelste is, is hij een stuk leuker dan Eat My Dust.

Ja echt een hele grote hoge achtbaan, bij de eertse drop is het echt wel gillen. Alleen het verdient niet echt een 10, want de rest van de layout is gewoon zo uitgerekt en dan heb je gewoon niet zoveel g krachten op je werken. De laatste bunny hops zijn wel super gaaf en geven een grote hoeveelheid aan airtime.

Meest underrated achtbaan van Nederland

Trilt je ook uit elkaar, mini Voltron.

Een echte wereldtopper. Mooie baan, geweldige lay-out met veel airtime. De elementen zijn gevarieerd en het einde door de structuur van de baan is meesterlijk. Bovendien het mooiste gebied van Walibi.

naast troy en fenix behoort deze tot de beste van Nederland. de baan is soepel, heeft veel inversies, geen saaie momenten en een prima rit duur. ik vind dit werkelijk een baan die goed mee kan komen op wereld niveau

De beste achtbaan van Nederland. Thematisch stuk minder en de beugels zijn na meerdere ritjes door de airtime best oncomfortabel en pijnlijk.

Hij is zo flauw als het maar zijn kan en niet echt leuk aangekleed. Ik had veel liever Gerstlauer als fabrikant gezien i.p.v. Zamperla.

Niet echt waar voor ik naar Walibi zoud gaan

Op de vraag of mensen nog wat wilden zeggen over de survey kwamen de volgende antwoorden:

Jammer dat ik de achtbanen die ik niet gereden heb, niet uit de beoordeling kon laten.

Ik zal kijken of ik hier volgend jaar iets mee kan!

Ik vind het raar hoe de achtbanen geordend stonden, niet op alfabet in ieder geval, maar het was wel fijn dat alle achtbanen van een park op één pagina stonden.
                En het volgende ligt vast aan het programma waarmee deze enquête gemaakt is, want ik vond het vervelend dat ik niet halverwege de enquête in één keer terug kon naar de eerste pagina. Ik had Joris en de Draak, en Max en Moritz namelijk als één achtbaan geteld op de eerste pagina, waardoor ik dit moest aanpassen. Maar ik moest daar heel veel voor op 'vorige' klikken.
                Veel succes met een mooi verslag van de uitslag te maken!

De achtbanen stonden per park geordend van oudste tot nieuwste achtbaan. En aan dat laatste kan ik inderdaad niet veel doen. En hier is het verslag!

Te veel filler achtbanen in deze enquête. Ik kan me niet voorstellen dat mensen die hoog hebben zitten.

Dat klopt, maar deze survey ging over alle achtbanen in Nederland 🙂

Geen vraag of opmerking.

Oké.

.

.

Kan je er een maken van de grootste Europese parken? (Phantasialand, europapark etc.

Maar wat valt dan allemaal onder grote parken?

Doe er ook 1 met darkrides

Die maakt : @QDude24 al een paar jaar!

Bedankt iedereen voor het invullen van de survey en tot volgend jaar!

Leuk voor de mensen die hier tijd in willen steken, om nog maar te zwijgen van al het werk van het verwerken van de data.

Maar heel eerlijk om nou op basis van 80 ingevulde enquetes te spreken van “de beste achtbaan” vind ik ook discutabel om eerlijk te zijn.
                  Misschien ligt het aan de opzet….64 pagina’s las ik dat mensen door moeten gaan, dat kan toch efficiënter denk ik?
                  Mij hield die opmerking al tegen om naar de enquete te gaan.